פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פק"ל אימון: המדריך לעזרה ראשונה בריצה

      פציעות וחבלות הן דבר די מוכר למי שמקפיד לרוץ בקביעות, אבל לא כולן מחייבות השבתה. מה לעשות במקרה של חתך או התייבשות? כל מה שצריך לזכור

      התכווצות שרירים בריצה (ShutterStock)
      מתיחת שריר. עסו את השריר המתוח בעדינות (צילום: shutterstock)

      פציעות, כבר נוכחנו לדעת, הן חלק מהחיים, במיוחד כשמדובר בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית כמו ריצה. למי שכבר מתכנן לתלות את הנעליים, הירגעו: לא תמיד מדובר בפציעות חמורות שגוררות השבתה מאימונים. חבלות, מכות יבשות, התייבשות ותשישות, הן לא פחות מאיימות אבל בהחלט ניתן לטפל בהן באופן מידי ולמנוע החמרה משמעותית בטווח הקצר.

      לרוץ עם ערכת עזרה ראשונה או חובש צמוד זה לא ממש ישים, אבל תמיד טוב לדעת כיצד לפעול ברגע הראשון גם אם לא מדובר בגוף שלכם. קבלו את המדריך לעזרה ראשונה של הרצים.

      נקעים – ריצה על משטחים קשים כמו בטון, אספלט או גרנוליט מגבירה את הסיכוי למתיחת יתר של רצועות הקרסול. מנוסים ומאומנים ככל שתהיו, מספיק מנח לא נכון של כף הרגל בצעד אחד כדי לראות את הרגל מכחילה.

      עזרה ראשונה – להפסיק את הריצה במידי ולחפש שקית קרח כדי להניח על המקום הפגוע, זאת במטרה להפחית נפיחות ולעצור את זרימת הדם כדי לא לפגוע ברקמות.

      התייבשות – ריצה בימי הקיץ היא מהנה מאוד אבל יכולה להיות גם מסוכנת, במיוחד אם שוכחים לתגבר את משק הנוזלים. הגוף, שעובד קשה כדי לקרר את העור, יגיב בדרך כלל בשלל סימנים מדאיגים כמו כאבי ראש, סחרחורות, יובש בגרון והתכווצויות שרירים – אם לא יקבל את מנת המים בזמן הנכון.

      עזרה ראשונה – להכניס לגוף כמה שיותר נוזלים, מומלץ קרים, ברגע שמופיעים אחד מהסימנים לעיל. במקרה ומדובר בהזעה מוגברת ואיבוד מלחים מומלץ לשתות משקאות איזוטוניים המכילים מלחים ומינרלים.

      מתיחת שריר – זה קורה בדרך כלל בזמן מאמץ לא רגיל או לרצים חדשים שזה עתה עושים את צעדיהם הראשונים. מדובר בכאב חד שמפלח את אזור השוק/ירך/קרסול ולעתים קרובות מסיים את האימון בתסכול גדול.

      עזרה ראשונה – מתיחה ארוכה של השריר. שכבו על הגב והיעזרו בחבר או עובר אורח. הרימו את הרגל המכווצת ובקשו ממנו ללחוץ אותה נגדכם. אחרי מספר פעמים (כן, זה כואב) עסו את השריר המתוח בעדינות כדי להביא להרפייתו.

      זרוע של ילד פצועה (ShutterStock)
      המטרה הראשונית היא קודם כל להפסיק את הדימום (צילום: shutterstock)

      היפוגליקמיה – מצב בו רמת הסוכר בדם יורדת בפתאומיות מוביל להיחלשות הגוף, תשישות ובמקרים חמורים גם עילפון ואבדן הכרה. לא מדובר במקרים שכיחים במיוחד אבל אם יצאתם לרוץ עם רמת סוכר גבוהה בדם יש סיכוי גבוה שבחלקו הראשון של האימון תגיע הצניחה הידועה לשמצה.

      עזרה ראשונה – עד כמה שזה נשמע מוזר, רק סוכר יציל אתכם מהיפוגליקמיה. ההמלצה היא לאכול משהו מתוק או לשתות קולה או מיץ טבעי.

      חתך – כתוצאה מפציעה או נפילה תיתכן זרימת דם מוגברת באזורים שונים בגוף. בדרך כלל, מתלווה אליה גם שפשוף שמגרה את העור ומגביר את הכאב.

      עזרה ראשונה – המטרה הראשונית היא קודם כל להפסיק את הדימום. חפשו רצועה או חולצה וקשרו את הפצע המדמם בלחץ ועצרו את האימון כדי לא להגביר את זרימת הדם.