וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הצונאמי ביפן לפני שש שנים מאיים היום על ילדים בקמבודיה?

21.5.2017 / 14:57

הנה סיפור אחד על איך אסון מקומי עלול לגרום לאסון במדינה אחרת. האסון ההומניטרי שהתרחש ביפן הוביל לעליה במחיר של מוצר בסיסי בקמבודיה, שמשפיע כעת על התפתחות מוחם של ילדי המדינה שנמצאת בדרום מזרח אסיה

רויטרס

בווידיאו: כך נראה האסון בפוקושימה לפני שש שנים

הצונאמי שהתרחש בפוקושימה לפני שש שנים שגרם בין היתר לדליפת הכור האטומי בעיר, מאיים על התפתחות מוחם של ילדים בקמבודיה, אבל לא בדרך שאתם חושבים. קמבודיה נאבקת כבר שנים עם חוסר ביוד שמצוי במדינה - מינרל חיוני לצמיחה מוקדמת של המוח. למעשה, כאשר לנשים הרות ולתינוקות שלהן יש רמות נמוכות של יוד, הילדים יכולים לאבד באופן קבוע בין 10 ל-15 נקודות IQ.

לבעיית החוסר במינרל יש פתרון פשוט וקל שארגוני בריאות בכל העולם משתמשים בו כדי להילחם בתופעה, והוא שימוש במלח שהועשר ביוד ומופץ במדינות בהן יש חוסר ביוד בקרקעות. ממש כמו קמבודיה.

עוד בנושא:
המדריך המלא לטיפול בבעיות התריס
האם לתרופות באמת יש תאריך תפוגה?

פיגור שכלי וננסות

ואכן קמבודיה עשתה התקדמות גדולה נגד מחסור ביוד עד שנת 2011, על פי דו"ח שפורסם בשנת 2015 על ידי רשת גלובל יוד, שהיא שותפות ציבורית פרטית שפועלת נגד המחסור ברחבי העולם.

כמו במדינות רבות עם מיעוט יוד בקרקע, גם היבולים במדינה מכילים מעט יוד. ב-1997, על פי יוניצ"ף, כמעט חמישית מאוכלוסייתה של קמבודיה סבלה מבלוטות תריס נפוחות בצוואר, המצביעות על מחסור חמור ביוד, שיכול גם לגרום לגמדות ולקרטיניזם - תסמונת הכוללת ננסות, פיגור שכלי ותווי פנים גסים, עקב מחסור מלידה בייצור הורמון בלוטת התריס.

בשנת 2008, 99 אחוזים מכל המלחים למאכל במדינה היו מועשרים ביוד. אבל אז דברים השתבשו.

עוד באותו נושא

7 סיבות בריאות להתחיל לאכול אצות

לכתבה המלאה
ילדה קמבודית, קמבודיה. ShutterStock
מחסור שמעמיד את הילדים בסכנה/ShutterStock

"איום על בריאות הילדים"

בשנת 2011, לאחר רעידת האדמה והצונאמי ביפן, המחיר העולמי של היוד הגיע לפי חמישים מהמחיר המקורי. מחירי היוד נותרו גבוהים במשך שנתיים, והרסו את תעשיית המלח המיודד של קמבודיה. בבדיקה שנערכה אז בקרב 2,300 תלמידים ברחבי המדינה נמצא כי ריכוזי היוד בשתן ירדו ב-30 אחוזים מאז 2011, וכי הבעיה "מאיימת על בריאות הילדים".

בימים אלה יוניצ"ף קוראת לממשלת קמבודיה לאכוף את חוקיה ולעשות בדיקות טובות יותר ומכריזה כי "יש עדיין זמן להציל ילדים מנזק תמידי". לדבריהם, "בלוטת התריס היא בלוטה יעילה למדי באחסון היוד. זה יכול לקחת 5 עד 10 שנים של חוסר לפני שבלוטת התריס מתרחבת (מצב הנקרא זפק) והנזק המוחי והנפשי עלולים להפוך שכיחים יותר".

אדיס אבבה אתיופיה. ShutterStock
אתיופיה התמודדה עם בעיה דומה והצליחה לתקן אותה/ShutterStock

למעשה, זה מה שקרה באתיופיה. עד שנת 2000, קנתה המדינה מלח טבעי מועשר ביוד מאריתראה, אך הלחימה בין שתי המדינות עצרה את המסחר ואתיופיה החלה להשתמש במלח ללא יוד. לאחר כשמונה שנים, נולד דור של ילדים שהיה חשוף יותר לבעיות כמו פיגור שכלי ומחלות נפש. בשנת 2011, אתיופיה התמודדה עם הבעיה בסיוע תורמים בינלאומיים. היא קיבלה מכונות רסס והחלה לאכוף תקנים של יוד על תעשיית המלח שלה. כעת, 80 אחוזים ממשקי הבית שלה משתמשים במלח מועשר ביוד.

על פי משרד הבריאות הישראלי אי צריכה מספקת של יוד הוא הגורם השכיח ביותר הניתן למניעה להתפתחות קוגניטיבית לקויה. "הפרעות של מחסור ביוד עלולות לגרום לעיכוב בגדילה הגופנית ובהתפתחות השכלית הנובע ממחסור חמור ביוד במהלך ההיריון (קרטיניזם). אפילו מחסור קל במהלך ההיריון, הינקות והילדות עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למוח ולמערכת העצבים המתפתחים ולהפחית את היכולת השכלית של ילדים בגילאי בית הספר ובשלבים מאוחרים יותר", כך נכתב באתר המשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully