וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזג אוויר חם מעלה את הסיכון לסוכרת הריון

18.5.2017 / 7:00

חוקרים קנדיים בחנו את נתוניהן של יותר מ-300 אלף נשים הרות במדינה ומצאו נתון מדאיג במיוחד. בקרב אלו ששהו במזג אוויר חם יותר ניכר סיכון מוגבר יותר לפתח סוכרת – וזה לא הנתון המטריד היחיד

אישה בהיריון. ShutterStock
לצד ההימנעות מסיגריות ומאלכוהול, אולי עדיף גם להמעיט בחשיפה לחום/ShutterStock

נשים שמגדלות חיים חדשים ברחמן צריכות, לצד האתגרים הרבים שמביא איתו המצב החדש, גם להימנע משורה ארוכה של פעולות, מאכלים והרגלים שהיו חלק קבוע מהשגרה שלהן. כעת, מחקר חדש ולא מעודד במיוחד מתריע בפני גורם נוסף שככל הנראה חשוב להישמר מפניו בתקופת ההריון. מחקר שפורסם באחרונה בכתב העת Canadian Medical Association Journal מצא קשר בין שהייה ממושכת באקלים חם ובין סיכון מוגבר לפתח סוכרת הריון.

עוד בנושא:
נשים שקיבלו מחזור בגיל צעיר נמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת הריון
טיפים לאיזון רמות הסוכר בהריון
כמה קפה מותר לשתות בהריון ואיך הוא משפיע על העובר?

לטובת המחקר, עקבו החוקרים אחר נתונים של 398,828 נשים ב-555,911 לידות שונות בין השנים 2002 עד 2014. ניתוח הנתונים הצביע על קשר ישיר בין נשים ששהו בסביבה חמה יותר לבין סיכון מוגבר לסוכרת הריון. כמו כן נמצא כי נשים אלו מצויות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 בעתיד, וכן סביר יותר שהתינוק שלהן יהיה גדול מהממוצע, מה שעלול לגרום לסיבוכים בלידה ובמקרים מסוימים להצריך ניתוח קיסרי.

על פי הממצאים, כל עלייה של 10 מעלות בטמפרטורה מגבירה את הסיכון להתפתחות סוכרת הריון ב-6 אחוזים. מהממצאים עולה כי בקרב נשים ששהו בסביבה קרה מאוד, או במה שבקנדה מגדירים "מזג אוויר רגיל" – 10 מעלות מתחת לאפס, הסיכון לפתח סוכרת הריון עמד על 4.6 אחוזים. זאת בהשוואה ל-7.7 אחוזים בקרב נשים ששהו בסביבה עם טמפרטורה של 24 מעלות ויותר למשך 30 ימים.

סוכרת היריון. ShutterStock
סוכרת הריון היא אמנם מצב זמני, אך מחייבת הקפדה על תפריט מאוזן/ShutterStock

על פי הנחיית משרד הבריאות, יש לבצע בדיקה לסוכרת הריון בין השבוע ה-24 ל-25. המחלה בדרך כלל מתפתחת בחצי השני של ההריון ונעלמת לאחר הלידה. במקרים רבים היא נגרמת בשל חוסר יכולת של הגוף לייצר מספקי אינסולין לטיפול ברמת הסוכר בדם, שעולה בתקופה זו בשל השינויים ההורמונליים. גם הגיל משפיע על הסיכוי למחלה – ונשים מבוגרות נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בה. עם זאת, ברוב המקרים לאחר ההריון המחלה חולפת, והיא לא מעמידה את העובר בסיכון לפתח סוכרת. זאת בניגוד לתינוקות שנולדים לאימהות עם סוכרת מסוג 2, שכן נמצאים בסיכון מוגבר למחלה.

עוד באותו נושא

אמא מתוקה: הכל על סוכרת היריון

לכתבה המלאה

הקשר ברור, הסיבות לו קצת פחות

חשוב לזכור כי על אף שהנתונים מראים קשר ברור בין שני המצבים, מדובר במחקר תצפיתי שלא בחן את ההסבר הפיזיולוגי לקשר הזה. מומחים מעריכים כי הנתונים יכולים להצביע דווקא על גורמים אחרים המאפיינים את עונת הקיץ ועשויים להשפיע על הסיכון לסוכרת, כמו עודף ויטמין D כתוצאה מהחשיפה לשמש. גורמים אלו לא נלקחו בחשבון במחקר הנוכחי.

אישה בהיריון בים. ShutterStock
אז מה יותר מסוכן – החום או המגע הישיר של קרני השמש?/ShutterStock

עם זאת, מבצעי המחקר מציעים הסבר אפשרי לקשר שמצאו. ד"ר ג'יליאן בות', מוביל המחקר, ציין כי "הממצאים שלנו מספקים הוכחה חד משמעית לכך שהטמפרטורה משפיעה על הסיכון המוגבר לסוכרת". במאמר הנלווה למחקר, הוא הציע גם הסבר לאופן שבו פועל המנגנון הזה.

לדבריו, חשיפה לאוויר קר מגבירה את הרגישות של בני אדם להורמון אינסולין, המווסת את רמות הסוכר בדם. במאמרו הוא ציין כי זו הסיבה שהשהייה בסביבה חמה עלולה לשבש את הרגישות לאינסולין או להאט את קצב הייצור שלו. זוהי תיאוריה בלבד והחוקרים מקווים כי הממצאים החדשים, שמציגים לראשונה את הקשר בין אקלים לסוכרת הריון, יעודדו מחקרים נוספים לבחינת הנושא לעומקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully