וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לריאות שלכם בל"ג בעומר

ד"ר אמיר בר-שי, מאמר אורח

13.5.2017 / 8:57

העשן הסמיך, החומרים הרעילים שנפלטים אל האוויר, האובך והאבק לא עושים טוב לאף אחד, אבל יש מי שבריאותם נמצאת בסכנה של ממש. כיצד משפיע עשן המדורות על הריאות והנשימה, ומי נמצא בקבוצת הסיכון?

מזג אוויר אביך בתל אביב, 28 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
בערב ל"ג בעומר זיהום האוויר עולה עד פי 4 מהממוצע השנתי/ראובן קסטרו

זיהום אוויר הוא אחד האויבים המושבעים ביותר של חולי אסתמה, אנשים עם מחלות ריאה וחולי לב. ל"ג בעומר, סופות חול, אבק, אובך וחמסין מעלים בעשרות אחוזים את הפניות לחדרי המיון בבתי החולים ולמוקדי הרפואה הדחופה. אז נכון שכדי להימנע מתחלואה מוגברת כל שצריך הוא להישאר בבית ולהמעיט בפעילות גופנית, אבל הסיבות לכך נעוצות הרבה מעבר לעשן המדורות והזיהום.

תחנות ניטור איכות האוויר מדווחות כי בערב ל"ג בעומר ישנה עלייה בזיהום האוויר בכל רחבי הארץ בשיעור הגדול פי 4-2 מהממוצע השנתי, כתוצאה מהיווצרות גזי חממה שנפלטים במהלך הבערת העצים, השלכת חומרים סינתטיים והעשן הסמיך בריכוז גבוה.

עוד בנושא:
מחקר מצא: הקשר המפתיע בין תזונה ואסתמה
דו"ח: זיהום אוויר בתוך הבתים עלול להוביל למקרי מוות רבים
כל הסכנות הבריאותיות במדורות

מדורות ל"ג בעומר, גן החרוזים, רמת גן. ראובן קסטרו
עשן המדורה מכיל רעלים, שרובם ידועים כחומרים מסרטנים ורעילים/ראובן קסטרו

השפעת זיהום האוויר על הבריאות תלויה בסוג החלקיקים המזהמים את האוויר, ריכוז המזהמים באוויר, משך זמן החשיפה והרגישות של מי שנחשף אליהם. ילדים וקשישים, חולי אסתמה ולב, ובעלי רקע של מחלות ריאה חסימתיות נוספות רגישים יותר וסובלים מזיהום האוויר הרבה יותר מאחרים.

לאורך השנים נרשמת עלייה בפניות לחדרי המיון בבתי החולים עקב ההחמרה הזמנית באיכות האוויר ערב ל"ג בעומר וביום למחרת, ועיקר הנפגעים הם חולי אסתמה ומחלות כרוניות אחרות של דרכי הנשימה. אצל אנשים אלו מעצם מחלתם, קיימת רגישות יתר של הסימפונות (צינורות האוויר) המלווה בדלקת כרונית. כל חשיפה לזיהום אוויר מגבירה את התהליך הדלקתי בסימפונות ומחמירה את הסימפטומים הרבה מעבר לרגישויות מהן סובלות קבוצות הסיכון ביום יום. מרבית הפונים יתלוננו על קוצר נשימה, ליחה, צפצופים ושיעול קשה וטורדני.

הסימפטומים הללו יכולים להופיע מיד לאחר החשיפה או מספר שעות לאחריה ומצריכים התייחסות וטיפול רפואי מיידי. הטיפול הרפואי כולל משאפים, אינהלציות, סטרואידים ולעיתים יש צורך במתן חמצן. מקרים קשים יותר מובילים לאשפוז ואף לצורך בהנשמה מלאכותית.

עוד באותו נושא

למה כואב הראש במיוחד בימים חמים ומרובי זיהום אוויר?

לכתבה המלאה
אסתמה. ShutterStock
הסימפטומים יכולים להופיע מיד לאחר החשיפה, או כמה שעות לאחריה/ShutterStock

בנוסף, עשן המדורה מכיל רעלים, כגון פחמן דו-חמצני (co2), בנזן, אקרוליין, פחמימנים פולי-ארומתיים ופחמן חד-חמצני שרובם ידועים כחומרים מסרטנים ורעילים לרקמות הגוף השונות. חשיפה ממושכת לעשן מובילה לנזקים קשים ובלתי הפיכים לריאות, וחשיפה קצרה מובילה לפגיעה חריפה שאף עלולה להיות מסוכנת יותר. כמו כן, החומרים הסינתטיים דמויי העץ הצבועים בלכה, מכילים דלק או עשויים מפלסטיק, מהווים לא רק חומר בעירה טוב יותר למדורה, אלא מזיקים עוד יותר ומצטרפים לרשימה השחורה הגורמת גם לנזק הכרוני המתמשך וגם להתקפי אסתמה חריפים.

החטא ועונשו

משום שהאיבר הפגיע ביותר לזיהום אוויר הן הריאות, קבוצת הסיכון העיקרית לחשיפה לעשן הם בראש ובראשונה ילדים ואנשים הסובלים ממחלות ריאה (אסתמה, COPD, פיברוזיס). בנוסף נמצאים בקבוצת הסיכון - תינוקות ופעוטות, נשים בהריון, סוכרתיים, מעשנים, קשישים ואנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם. ככל שהעשן סמיך יותר, משך החשיפה אליו ארוך יותר וההיסטוריה הרפואית של החולה קשה יותר - הסיכון לפגיעה חריפה עולה.

כדי לצמצם את הנזק הבריאותי, כל מי שנמנה עם קבוצות הסיכון, צריך לנקוט באמצעי זהירות. המלצות משרד הבריאות והאיגוד לרפואת ריאות הן להקפיד לסגור את התריסים והחלונות ביום הדלקת המדורות ולמחרת, כדי למנוע חדירה של עשן ואבק אל תוך הבית; להישאר במרחב סגור וממוזג עד שזיהום האוויר ישכך; לצמצם במידת האפשר את השהות והפעילות הגופנית המאומצת מחוץ לבית; על האנשים הנוטלים טיפול קבוע במשאפים או בכדורים להקפיד על נטילתם; ולעקוב אחר המצב הבריאותי והנשימתי. במקרים של שיעול שלא חולף, קוצר נשימה חריף, צרידות, תחושת צריבה, צפצופים, ליחה מרובה, כאבים או תחושת לחץ בחזה, עייפות או חולשה פתאומית - יש לפנות מיד לקבלת סיוע רפואי.

הכותב הוא מנהל המערך לרפואת ריאות במרכז הרפואי 'ברזילי' וחבר בוועד האיגוד הישראלי לרפואת ריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully