וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכנות הבריאותיות שמחכות לכם בל"ג עומר

6.5.2015 / 7:23

ל"ג בעומר הוא אומנם אחד החגים האהובים על ילדים ברחבי הארץ, אבל הוא נחשב גם לחג מסוכן יחסית ולכזה שמביא עימו עלייה בפניות לבתי החולים. ממה כדאי לכם להיזהר?

מדורות ל"ג בעומר, גן החרוזים, רמת גן. ראובן קסטרו
תהנו, רק בזהירות/ראובן קסטרו

לקראת ערב ל"ג בעומר בו יודלקו אלפי מדורות ברחבי הארץ המשרד להגנת הסביבה מתריע כי צפויה עלייה ניכרת בזיהום של חלקיקים העוברים בדרכי הנשימה. ההשפעה של העשן יכולה להיות מיידית ולהתבטא בכאבי ראש, ירידה בריכוז וקוצר נשימה.

בהודעת המשרד להגנת הסביבה נכתב כי "במהלך המדורות נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים המסוכנים לבריאות האדם, וכן כמויות גדולות של פחמן דו חמצני, הגורם להתחממות כדור הארץ". בהודעה מציינים כי מנתוני השנים הקודמות של תחנות ניטור איכות אוויר הפזורות ברחבי הארץ, עולה כי עלייה זו הינה בשיעור של פי שניים עד ארבעה מהרמות הנמדדות בימים בהירים, ללא אובך. במקומות מסוימים זיהום האוויר עלול לזנק עד פי 18 מהממוצע ביום בהיר. בשל כך, בימים אלה נרשמת עלייה בפניות לחדרי המיון ברחבי הארץ.

מי נמצא בסיכון גבוה?

שאיפה של עשן מדורות עלולה להוות סכנה בריאותית, בייחוד עבור פעוטות, קשישים ואנשים שלוקים במחלות כרוניות של דרכי הנשימה, כדוגמת מחלת ריאות חסימתית ואסתמה. קבוצת סיכון נוספת היא חולים במחלות לב, שאצלם קיימת חשיבות רבה לרמת החימצון של הדם.

מדורות ל"ג בעומר, גן החרוזים, רמת גן. ראובן קסטרו
חשוב לשמור על מרחק מהמדורה/ראובן קסטרו

עם העשן נפלטות תערובות של חלקיקים וכימיקלים שנוצרים כתוצאה משריפה חלקית של תרכובות פחמן. העשן מכיל פחמן חד חמצני ופחמן דו-חמצני, שחשיפה גבוהה אליהם פוגעת משמעותית בחימצון הדם. בנוסף עלולים להיפלט מהמדורה רעלים רבים כמו אלדהידים, תרכובות ניטריטים, הידרוקרבונים ארומטים, בנזן ועוד. ריכוזים גבוהים מאוד של החומרים האלה דומים למצב של שהייה באזור של שריפה ועלולים להיות מסוכנים.

מתי צריך לפנות לרופא?

הדרך היעילה ביותר היא להימנע משאיפה מרובה של עשן, בייחוד אם אתם שייכים לאחת מקבוצות הסיכון שפורטו. מיקום המדורה באזור פתוח ומאוורר היטב יכול להוריד את הסיכון לחשיפה מסוכנת.

שריפה של מוצרי פלסטיק ומיכלים המכילים חומרים כימים, כמו תרסיסים, היא מסוכנת במיוחד מכיוון שתוצרי השריפה עלולים להיות רעילים. בכל מקרה בו אדם חש קוצר נשימה, כאבי ראש או טשטוש מומלץ להתרחק מאזור המדורה ואם התסמינים לא חולפים כדי לפנות לבדיקה רפואית.

כוויות בילדים. ShutterStock
כוויות בילדים/ShutterStock

סיכון נוסף ואף יותר מסוכן ליד המדורות הוא הכוויות מהאש הישירה שאליה אנחנו עלולים להחשף. בכוויות קיימות שלוש דרגות, שדרכי הטיפול שלהן שונות.

כוויות דרגה ראשונה: מלווה באודם מקומי ונפיחות מקומית ומערבת רק את חלקו העליון והחיצוני ביותר של העור. למרות זאת, אם הן מערבות אזורים נרחבים של הגוף או כוללים את הפנים, מפרקים, בטן או מפשעות יש לפנות מיידית לבדיקה רפואית.

כוויות דרגה שנייה: כוויות אלה הן עמוקות יותר וכוללת נוסף על אודם ונפיחות גם שלפוחיות. כאשר הן קטנות יחסית (עד7-8 ס"מ) הן יכולות להיחשב מינוריות, אולם כאשר הן מערבות אזורים נרחבים יותר, כפי שציינו קודם לכן יש לגשת להיבדק על ידי רופא.

כוויות דרגה שלישית: אלו הן הכוויות הקשות ביותר והן כוללות את כל שכבות העור ואת השומן שנמצא תחתיו והן תמיד דורשות פינוי מהיר לחדר המיון.

עוד באותו נושא

איך מטפלים בכוויות אצל ילדים?

לכתבה המלאה

טיפול ראשוני בכוויות

1. יש לקרר את אזור הכוויה כדי להקל על הכאב. הדרך המומלצת היא תחת מים פושרים זורמים (לא קרים מאוד) למשך 10 דקות או עד להקלה בכאב. דרך נוספת היא באמצעות הרטבה במגבת ספוגה במי ברז קרירים.

2. מומלץ להסיר טבעות, שעונים ותכשיטים מהאזור הפגוע במהירות האפשרית לפני שהוא מתנפח.

3. אם מופיעות שלפוחיות קטנות לא מומלץ לנסות לפוצץ אותן באופן מכוון. כאשר שלפוחית מתפוצצת מומלץ לנקות בעדינות את האזור בסבון ובמים, למרוח משחה אנטיביוטית ולחבוש את הפצע בגזה.

4. קרמים על בסיס מים ואלוורה יכול לסייע בהרגעת העור. כנגד כאבים אפשר ליטול גם תרופות לשיכוך כאבים כמו אקמול, אדוויל ואופטלגין.

5. אם לא קיבלתם חיסון כנגד טטנוס ב-10 השנים האחרונות מומלץ לגשת לרופא המטפל כדי לקחת חיסון.

בכל מקרה שבו מדובר בכיוויה שאינה מינימלית ואשר מכסה איזורי גוף גדולים יש לפנות מיידית לבדיקת רופא או לחדר המיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully