וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שמשנה את מה שחשבנו על האיבר הכי מדהים בגוף

25.4.2017 / 16:00

הממצאים של מחקר חדש מצביעים על כך שאם התרגלנו לחשוב שהאזורים המוחיים שולטים על הנעת חלק גוף בודד, ככל הנראה טעינו. "אם זה נכון, זה אומר שעד עכשיו פירשנו לא נכון את ארגון המוח", אמור החוקרים

גידול במוח. ShutterStock
התרגלנו לא לערער על הממצאים שקשורים במוח/ShutterStock

יש דברים שאי אפשר להתווכח איתם. אחד מהם הוא הדרך בה מאורגן המוח. כל כך הרבה מחקרים כבר נעשו על האיבר המדהים הזה, שאנחנו לא מערערים על הממצאים של המדענים. המחקר הנוכחי, שכלל צוותים מארה"ב, קנדה, שווייץ וממכון וייצמן בישראל, מערער את אחד הדברים הכי חשובים: הדרך בה המוח מאורגן ושולט על איברים אחרים.

החוקרים יצאו לבדוק את ההנחה הזו על ידי מחקר שערכו ב-17 אנשים שנולדו גידמים. קבוצת ההשוואה כללה 24 אנשים עם שתי ידיים. כל המשתתפים צולמו בווידיאו כשהם מבצעים חמש פעולות יומיומיות, כמו התנהלות עם כסף, או אריזת מתנה. הם גם נתבקשו להזיז איברים שונים בגוף, כשהחוקרים מנטרים את מוחם באמצעות MRI פונקציונלי - שיטה שמזהה איזורי מוח בהם ישנה עלייה בפעילות באמצעות מעקב אחר עלייה בצריכת החמצן. המחקר התפרסם בכתב העת Current Biology.

אחת החוקרות במחקר היא ד"ר אביטל חכמי, ממכון ויצמן למדע, שלקחה חלק בעבר במחקר דומה שנערך באוטיסטים ובחן את הפעילות המוחית בזמן מנוחה.

עוד בנושא:
המעבדה: למה אין כזה דבר "מוח גברי" ו"מוח נשי"?
מחקר: המוח האוטיסטי הוא סימטרי יותר. וזו בעצם הבעיה

שבץ מוחי. ShutterStock
רב הנסתר על הגלוי?/ShutterStock

החוקרים מצאו כי האזור של המוח שקשור ביד החסרה היה פעיל כאשר אלה בעלי היד האחת השתמשו במקומו, בחלקי גוף שונים, כגון הזרוע, הרגל והפה. כלומר, האזור של היד הלא קיימת עדיין הראה פעילות מוגברת בשעה שהמשתתפים בעלי היד האחת ביצעו את אותה פעולה באמצעות איברי גוף חלופיים בהשוואה לבעלי שתי זרועות.

עוד באותו נושא

לראשונה זה 100 שנה: מדענים ייצרו מפה חדשה של המוח

לכתבה המלאה

"השלכות מאסיביות"

הממצאים האלה מצביעים על כך שהאזורים המוחיים לא שולטים על הנעת חלק גוף בודד, אלא מחולקים באופן כזה שבו אזורים שונים אחראים על תפקודים שונים. "אם זה נכון, זה אומר שפירשנו לא נכון עד כה את ארגון המוח וערכנו אותו על בסיס חלקי הגוף, ולא על סמך תפקוד", הסבירו החוקרים. הממצאים בעצם מציעים שאזור המוח שאחראי על היד למשל, אינו אחראי עליה דווקא, אלא על התפקוד הנורמלי שלה. "במידה והממצאים נכונים, ההשלכות הן מאסיביות".

בין אם התיאוריה של המדענים על ארגון המוח שתואם לתפקוד במקום חלקי גוף אחרים, הממצאים חושפים גמישות מוחית יוצאת דופן. "תקוותנו היא למצוא דרך לעודד את המוח לייצג ולשלוט בחלקי גוף מלאכותיים, כמו זרוע תותבת, באמצעות אזור המוח שהיה שולט ביד החסרה", הסבירו החוקרים.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully