פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מצאנו את המשקה הכי בריא שאתם צריכים לשתות לפני פעילות גופנית

      אנחנו כבר יודעים שמיץ סלק מוריד את לחץ הדם, אבל כעת מסתבר שהוא גם מחזק איזורים במוח שקשורים ליכולות המוטורית. האם הגיע הזמן להפרד ממשקאות החלבון?

      מיץ סלק (ShutterStock)
      הסופר פוד החדש (צילום: shutterstock)

      אם אתם עושים פעילות גופנית באופן קבוע בוודאי יצא לכם כבר לשמוע ששתיית קפה שחור לפני ספורט, מגבירה את שריפת הקלוריות. ובכן, על פי מחקר חדש, יש משקה אחר לגמרי שאתם צריכים לשתות – מיץ סלק.

      המחקר שהתפרסם ב- Gerontology: Series A מצא כי אנשים בוגרים שצרכו מיץ סלק לפני שעסקו בפעילות גופנית מתונה או נמרצת הראו עליה בקישוריות במוח, שקשורה לתפקוד מוטורי. צוות החוקרים מהמחלקה לבריאות ומדעי הספורט באוניברסיטת ווייק פורסט שבצפון קרוליינה השוו בין הקישוריות של אנשים צעירים ששתו מיץ סלק ואנשים מבוגרים ששתו את אותו המשקה.

      בשנים האחרונות, הסלק קיבל מעמד של סופר פוד ועוד ועוד מחקרים רפואיים הוכיחו כי הוא בעל יתרונות בריאותיים רבים. בניסוי שנעשה בצרפת למשל, נמצא כי שתייה של 750 מ"ל מיץ סלק ביום לאורך תקופה שיפרה משמעותית את מצבם של חולי סרטן, בשל נוגדי החמצון שבו. מחקר בריטי שפורסם לפני כשנתיים בירחון הרפואי HYPERTENSION הוכיח כי שתייה של מיץ סלק טרי על בסיס יומי מקטינה באופן משמעותי את לחץ הדם בקרב אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה.

      עוד בנושא:
      אחת ולתמיד: מה כדאי לאכול לפני ואחרי ריצה?
      לפני או אחרי: מתי כדאי לאכול כדי לשרוף יותר שומן באימון?

      סלט פסטה ורודה עם סלק (נמרוד סונדרס)
      תרופה טבעית (צילום: נמרוד סונדרס)

      למרות שלא מעט מחקרים כבר הראו שפעילות גופנית מעלה את הקישוריות במוח, החוקרים ביקשו לבדוק האם הסלק מגביר את הפעילות הזו. לשם כך הם בחנו גברי מבוגרים בני 55 ומעלה שסבלו מלחץ דם גבוה, לא עשו פעילות גופנית ונזקקו לתרופות כדי לשלוט בלחץ הדם שלהם. כל אחד מהם נדרש לערוך פעילות גופנית במשך 50 דקות, שלוש פעמים בשבוע למשך 6 שבועות. שעה לפני כל אימון מחצית מהם צרכו מיץ סלק המכיל 560 מיליגרם של ניטרט, חומר המצוי בסלק המגביר את זרימת הדם בגוף ומשפר את ביצועי האימון, בעוד המחצית השנייה צרכה פלסיבו.

      מגביר את זרימת החמצן למוח

      בתום ששת השבועות החוקרים בדקו את תפקוד המוח של המשתתפים באמצעות MRI. הם מצאו כי בקרב הנבדקים שצרכו את מיץ הסלק לפני פעילות גופנית, קליפת המוח הסומאטומוטורית (Primary motor cortex) היתה חזקה יותר. אזור זה אחראי על הנעת השרירים הרצוניים בגוף ומסייע לשלוט בתנועת הגוף. יתר על כן, נבדקים ששתו את מיץ סלק מיץ הראה גם קישוריות גדולה יותר בין קליפת המוח הסומאטומוטורית לבין קליפת המוח - אזור במוח הקשור בשליטה מוטורית, תפקוד קוגניטיבי, רגש, פונקציות המוח ועוד. קישוריות כזו נראית בדרך כלל במוחם של אנשים צעירים, ציינו החוקרים.

      לטענת החוקרים מיץ סלק מחזק את האזור הזה בקליפת המוח באמצעות הניטרטים שהוא מכיל ושמגבירים את אספקת החמצן למוח. בעוד מחקר נוסף נדרש כדי לחזק את התוצאות, החוקרים מאמינים כי המחקר שלהם מוכיח כי מה שאנחנו אוכלים בשלב מאוחר יותר בחיים עשויי לשחק תפקיד חשוב בבריאות המוח.