וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין היקף המותן והירכיים לסיכון לחלות בסרטן?

26.3.2017 / 7:27

מחקר בריטי מצא שיחס גבוה בין היקף המותניים והירכיים של נשים מעלה את הסיכון שלהן לחלות בסרטן הרחם ביותר מעשרים אחוזים. נמצא קשר גם בין יחס ההיקפים והסיכון לחלות בסרטן המעי והלבלב

מותניים. ShutterStock
כל עלייה ביחס בין ההיקפים מגדילה את הסיכון בכחמישית/ShutterStock

נשים שהיחס בין היקף המותניים והיקף הירכיים שלהן גבוה יותר נמצאות בסיכון גדול יותר לחלות בסרטן הרחם. זו המסקנה שעולה ממחקר מפורט שבחן את פוריותן ובריאותן של נשים ותוצאותיו מאששות את הקשר בין עלייה במשקל ובין שכיחות המחלה.

המומחים מקרן המחקר של איגוד הסרטן העולמי גילו שכל עלייה של 0.1 ביחס בין היקף המותניים להיקף הירכיים מיתרגמת לגידול של 21 אחוזים בסיכון לחלות בסרטן. המחקר, שפורסם בכתב העת British Medical Journal, מצא שיש קשר הדוק בין השמנה בטנית וסביב המותניים ובין סיכויי התחלואה.

עוד בנושא:
לא סתם כרס: כך השמנה בטנית משפיעה על השרירים
חוקרים גילו: זו הדרך היעילה ביותר להפטר מהכרס
מחקר: גלולות למניעת הריון עשויות למנוע סוגים מסויימים של סרטן

כאב בטן. ShutterStock
מניעה של 25 אלף מקרי סרטן, באמצעות שמירה על משקל תקין/ShutterStock

כיום, נשים נוהגות לחשב את יחס המותניים-ירכיים שלהן על ידי חלוקת היקף המותן בהיקף הירכיים. יחס הגדול מ-0.85 מהווה אינדיקציה להשמנת יתר (בעוד שבקרב גברים, הרף עומד על יחס של 0.90). המחקר העלה שאישה שהיחס בין היקף המותניים והירכיים שלה עמד על 0.7 ועלה ל-0.8, הגדילה את סיכוייה לחלות בסרטן הרחם ביותר מחמישית. וכל עלייה נוספת ביחס זה תגדיל את הסיכון עוד יותר.

בבריטניה לבדה מאובחנות מדי שנה 10,000 נשים החולות בסרטן הרחם. החוקרים העריכו כי ניתן יהיה למנוע 25 אלף מקרי סרטן (מכל הסוגים) בשנה באמצעות שמירה על משקל תקין בלבד.

עוד באותו נושא

כל הסיבות להמנע מהשמנה בטנית

לכתבה המלאה

התאמה אישית של צעדים מניעתיים

"תוצאות המחקר ממחישות שוב איזו חשיבות יש לשמירה על משקל תקין בהפחתת הסיכונים לסרטן", אמר פרופ' קונסטנטינוס צילידיס מאימפריאל קולג' בלונדון, אחד ממובילי המחקר. לדבריו, "ראיות נוספות לגבי הקשר בין שומן גוף וסוגים שונים של סרטן יוכלו בעתיד לאפשר התאמה אישית של מניעת סרטן, למשל בצורה של תכניות לירידה במשקל".

.

השמנה בטנית. ShutterStock
יחס של 0.85 ומעלה נחשב כהשמנת יתר בנשים/ShutterStock

ד"ר פנג'וטה מיטרו, מנהל קרן המחקר של איגוד הסרטן אמר כי "חשוב במיוחד שאנשים יהיו מודעים לסיכונים הנלווים לשומן גוף עודף, בעיקר סביב המותניים. אחרי המנעות מעישון, שמירה על משקל תקין היא הדבר הטוב ביותר שאנשים יכולים לעשות כדי להפחית את הסיכויים שלהם לחלות בסרטן".

אותו מחקר מצא גם קשר בין יחס מותניים-ירכיים ובין הסיכויים לחלות בשני סוגי סרטן נוספים: סרטן המעי וסרטן הלבלב. אולם, הקשר שהתגלה לא היה חזק כמו זה שנמצא ביחס לסרטן הרחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully