וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם אף גדול? זה לא בהכרח אשמת ההורים שלכם

23.3.2017 / 6:45

מחקר בינלאומי מצא שצורת האף של עמים ואיזורים מסויימים בעולם קשורה בכלל למזג האוויר. נכון, זו לא הסיבה היחידה, אבל היא בעלת משמעות רבה והיא יכולה להסביר כמה דברים

אלון אבוטבול. אביב חופי
אף זה לא רק עניין של גנטיקה/אביב חופי

התרגלתם להאישם את ההורים שלכם במנה האף שירשתם מהמם. ובכן, שחררו אותם, זה בכלל אשמת אבות אבותינו. במחקר בינלאומי חדש חוקרים מצאו כי האשם העיקרי הוא בכלל מזג האוויר.

הממצאים של המחקר מגבים את התאוריה כי נחיריים רחבים התפתחו באוכלוסיות המתגוררות באזורים חמים ובתנאי לחות, בעוד אוכלוסיות המתגוררות בקווי רוחב גבוהים, כגון צפון אירופה, פיתחו נחיריים צרים בהתאמה לתנאי מזג האוויר הקריר והיבש. זו כאמור לא הפעם הראשונה שהתיאוריה הזו עולה, אלא שהפעם במחקר הנוכחי, שנערך על ידי אוניברסיטת פנסילבניה, החוקרים לא התבססו על מדידת גולגלות אנושיות, אלא על צורת האף עצמו.

במאמר שפורסם בכתב העת Plos Genetics, חוקרים מארה"ב, אירלנד ובלגיה תיארו כיצד הם ערכו הדמיות פנים בשלושה ממדים ומדידות מ- 476 מתנדבים מדרום אסיה, מזרח אסיה, מערב אפריקה וצפון ממוצא אירופאי. הם מדדו את גובה האף, רוחב הנחיר, המרחק בין הנחיריים ואת שטח הפנים הכולל של האף והנחיריים. לאחר מכן, הם השוו את המדידות הללו עם טמפרטורות מקומיות ואחוזי לחות באזורים גאוגרפיים שונים.

עוד בנושא:
איך האדם הקדמון אחראי לאלרגיות שלכם היום?
למות חלקה: ההיסטוריה הקטלנית של הסרת השיער
כמה נשים היו צריכות למות כדי שרופאים יבינו שהם חייבים לשטוף ידיים?

חורף בבוקרשט, רומניה. ינואר 2017. AP
מזג האוויר משפיע גם במישורים אחרים/AP

התוצאות הראו כי רוחב הנחיר קשור בטמפרטורה ולחות, כך שמשתתפים שאבותיהם חיו באקלים חם ולח היו בעלי נחיריים רחבים מהממוצע ובהשוואה לאלה שאבותיהם חיו באקלים קריר יבש, שהיו בעלי אפים צרים יותר.

עוד באותו נושא

האף סתום? הטריק הפשוט שישחרר אותו בכמה שניות

לכתבה המלאה

קשר שאינו מקרי

לדברי החוקרים הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאחד מתפקידיו החשובים של האף הוא לווסת ולנקות את האוויר שנכנס לגוף לפני שהוא מגיע לדרכי הנשימה התחתונות, כך שנחיר צר עוזר להגביר את הלחות של האוויר שעובר דרכו וגם מחמם אותו. "אויר קר לא טוב לדרכי הנשימה הפנימיות שלנו", אמרו והוסיפו, כי אין צורה אחת טובה ואחת רעה, האפים של אבותינו פשוט עוצבו על ידי הסביבה בה הם חיו". ולמרות זאת החוקרים לא שוללים כי גורמים אחרים, ביניהם האפשרות שאפים שונים היו נחשבים מושכים יותר בהשוואה לאחרים, ולכן השפיעו על הבחירה של פרטנרים.

"ככל שאנו הופכים לקהילה גלובלית יותר ונעים ברחבי העולם, נרבה להתקל באקלים שאינו מותאם לנו", הסבירו החוקרים והציעו כי מעבר לאקלים שונה מאוד עלול להגדיל את הסיכון לחלות במחלות נשימתיות.

המחקר כמובן לא מתיימר לספק תשובה אחת, אך החוקרים ביקשו להדגיש כי הקשר של מבנה האף לאקלים אינו מקרי. "ההשפעה של האקלים על מבנה האף היא חזקה מכדי לתלות אותה בהתפתחות אבולוציונית מקרית, אם כי לא חזקה כמו השפעתו של האקלים על צבע העור השונה של בני האדם".




.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully