וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קיים פתרון תזונתי לדכדוך שאחרי הלידה?

19.3.2017 / 7:26

"בייבי בלוז" מגיע בדרך כלל חמישה ימים לאחר הלידה והוא משפיע על קרוב ל-80 אחוזים מהיולדות. אצל רובן הוא אומנם יעבור, אבל הוא עלול לגבות מחיר כבד בדרך. כעת חוקרים מאמינים כי מצאו לו פתרון יעיל ופשוט

אמא תינוק לידה. ShutterStock
תפועה שכיחה שבדרך כלל מגיעה 5 ימים אחרי הלידה/ShutterStock

"בייבי בלוז" היא שם קליט יותר לתופעה הרבה פחות סקסית. למעשה מדובר בדכדוך אחרי לידה שמאפיין אחוזים גבוהים מאוד של יולדות (עד לכ-80 אחוזים). מחקר חדש שנערך על ידי המכון לבריאות נפשית והתמכרויות בקנדה יצר תוסף תזונתי חדש, שלטענת עורכיו יכול לטפל בתופעה הזו בשלושה ימים בלבד.

רוב הנשים חוות תנודות דרמטיות במצב הרוח ודכדוך בימים הראשונים שלאחר הלידה. תסמיני הדכדוך מופיעים לרוב ביום החמישי אחרי הלידה ונחלשים ביום העשירי. ההסבר נעוץ בכך שההורמונים שהשתוללו בתקופת ההיריון והלידה מתחילים לצנוח. גם העומס רגשי, היעדר שינה ועייפות מצטברת מלווים בלחץ הטיפול ברך הנולד, תורמים למצב השכיח מאוד.

עוד בנושא:
דיכאון בזמן היריון. יש דבר כזה
האם דיכאון הוא עילה לפיטורים?
מחקר: חצי מהנשים בישראל חוות משבר בלידה הראשונה

לרוב הדכדוך חולף מעצמו

הדכדוך כולל לרוב שינויים ותנודות במצב הרוח, פגיעות ורגישות, נטייה לבכי פתאומי ללא סיבה, אי שקט, חוסר ריכוז, כעס, דאגנות יתר ולעתים תחושת בדידות קשה. הדכדוך מלווה לעתים בתחושות של אשמה ובושה והוא יכול להימשך החל מכמה שעות ועד כשבועיים. לרוב הוא חולף מעצמו ואינו מחייב טיפול מיוחד, אך חשוב לתת לו מענה רגשי ומתן תמיכה סביבתית. 13 אחוזים מהנשים שסובלות ממנו לעומת זאת, עלולות לפתח דיכאון אחרי לידה שהוא מצב קשה יותר לטיפול.

תוספי תזונה. ShutterStock
גישה חדשה/ShutterStock

"פיתוח טיפולי תזונתי מוצלח המבוסס על נוירוביולוגיה, נדיר בפסיכיאטריה", אומר ד"ר ג'פרי מאייר, העורך הראשי של המחקר. "אנו מאמינים שהגישה שלנו מייצגת קו מחשבה חדש ומבטיח ליצירת תוספי תזונה חדשים לשימוש רפואי".

"תוצאות מדהימות"

המיקוד של החוקרים הקנדיים שמחקרם פורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences נעשה באנזים שנקרא MAO-A (מונואמין אוקסידאז). אנזים זה מתפרק ומנקז שלושה כימיקלים שאחראיים על ויסות מצב הרוח: סרוטונין, נוראפינפרין ודופאמין. לאחר הלידה, יש עליה באנזים זה, שמגיעה לשיאה חמישה ימים לאחר הלידה. בדיוק לשם כך תכננו החוקרים מעין ערכה של "תוסף תזונה" המכיל טריפטופן, טירוזין, ותמצית אוכמניות עם מיץ אוכמניות.

"שני המרכיבים הראשונים מפצים על האובדן של הכימיקלים הקשורים במצב הרוח", פורסם בהודעה לעיתונות, "המרכיב האחרון (אוכמניות) התווסף בשל האפקטים נוגדי חמצון שבו". המחקר הקטן כלל 21 נשים שנטלו את התוסף שלושה ימים לאחר הלידה ולקחו אותו למשך שלושה ימים. לאחר מכן הם ערכו מבחן שמעיד על מצב רוחן, מול 20 אימהות טריות ששימשו כקבוצת ביקורת. "התוצאות היו דרמטיות", דיווחו החוקרים. נרשמה עלייה חדה במדדי דיכאון עבור הנשים בקבוצת הביקורת, אבל לא עבור הנשים שנטלו את התוסף. "אם ניתן יהיה לשכפל את התוצאות בקנה מידה גדול יותר, ההשפעה יכולה להיות מדהימה", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully