וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה גברים הרבה יותר מעצבנים מנשים כשהם חולים?

11.3.2017 / 8:00

אין הרבה ויכוח על העובדה שגברים מגיבים בהגזמה למחלות החורף שתוקפות אותם. האם זו סתם התבכיינות או שמחלות באמת משפיעות עליהם באופן שונה? ומי באמת מתמודד בצורה טובה יותר עם כאב?

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

בסרטון: רוצים לשים סוף לבכיינות? כך תפתחו את האף בשניות

בחודש שעבר שאלנו אתכם מי יותר מעצבן כשהוא חולה – נשים או גברים. תוצאות הסקר באופן לא מפתיע היו חד משמעיות - יותר מפי שניים מכם הצביעו לטובת הגברים. אז למה אנחנו רואים כל כך הרבה גברים שבדרך כלל משתדלים לשמור על חוסן וקשיחות, נשברים לרסיסים בגלל אותה השפעת שבת הזוג שלהם צלחה בקלות? גם המדע ניסה לבחון האם מדובר בבכיינות מופרזת או בהבדל פיזיולוגי לגיטימי, והתוצאות לא חד משמעיות, אבל מחקרים שונים מציעים אפשרות כי אכן מדובר בשוני בתגובה של מערכת החיסון.

המחקר האחרון שבוצע בנושא פורסם בכתב העת: Brain, Behavior and Immunity וכלל ניסוי בעכברים לבדיקת השוני במערכת החיסון. במחקר בדקו את השפעת חיידקים זהים על עכברים משני המינים ונמצא כי הזכרים הראו יותר תסמיני מחלה. ההבדלים בין הזכרים לנקבות באו לידי ביטוי בחום גבוה יותר ובדלקות עם משך החלמה ארוך יותר. למרות שממצאים ממחקרים כאלו לא בהכרח תקפים לגבי בני אדם, המחקר הנוכחי מצרף לשורה של מחקרים אחרים שבחנו את הנושא והגיעו לתוצאות מעניינות.

עוד בנושא:
בחנו את עצמכם: שפעת או סתם צינון?
לבריאות! 6 מאכלים שמקלים על צינון
למה שיעורי התמותה אצל רופאות נמוך מזה של רופאים?

סברה קליין, מרצה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה מולקולרית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, הסבירה בראיון ל-Time כי "לא תמיד שיעור הנגיפים או החיידקים הוא הגורם שקובע את עוצמת המחלה. מה שבאמת קובע זו התגובה של מערכת החיסון לזיהומים האלה. מחקרים מראים שמערכת החיסון בגברים מזמנת יותר תאי דם לבנים כדי להילחם בזיהום, מה שמגביר את תחושת החולי".

גבר קירח חולה. ShutterStock
אולי הוא לא סתם מקטר?/ShutterStock

במחקר שערכה ב-2015 מצאה קליין כי תרכובות המבוססות על אסטרוגן, ההורמון העיקרי בגופן של נשים, מקשות על נגיף השפעת להתפשט. מחקר אחר של אוניברסיטת קמבריג' מציע כי דווקא הנטייה של גברים לקחת יותר סיכונים משחקת כאן תפקיד חשוב. מחקרים אחרים מציעים שאולי הבעיה דווקא נעוצה בהיגיינה – אחד מהם קבע כי גברים לא מרבים לשטוף ידיים בקביעות או לבקר אצל הרופא.

בעוד שהחוקרים השונים חלוקים על הסיבות לשוני – הם כולם מסכימים כי הוא קיים וכי גברים לא סתם "מתבכיינים" יותר כשהשפעת תוקפת.

על אף היתרון הבולט הזה של נשים בהתמודדות עם המטרד המעצבן של מחלות החורף, כשזה מגיע לבעיות רפואיות אחרות, הן לא כאלה בנות מזל. מחקרים הראו כי הן דווקא פגיעות יותר כשזה נוגע למחלות אוטואימוניות כמו טרשת נפוצה, אנמיה, צליאק או דלקות מסוגים שונים.

ואיך אתם עם כאב?

גם סביב הכאב עולה תמיד הוויכוח המוכר. נשים אומרות שגברים לעולם לא יחוו את הכאב שבלידה, בעוד גברים מזלזלים ומשום בה שולפים תמיד את טיעון המכה לאזור מאוד ספציפי בגוף. גם השאלה הזאת העסיקה חוקרים רבים, וגם כאן הדעות חלוקות. במחקר שנעשה בשנת 2012 באוניברסיטת לידס בבריטניה, נמצא כי הסיבולת של גברים לכאב גבוהה מזאת של נשים. בכתב המחקר צוין כי נשים מפגינות בדרך כלל רגישות גבוהה יותר לכאב בהשוואה לגברים, שמנסים להפגין אדישות כשנדרשים להתמודד איתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האגו לא ייתן לו להראות שכואב לו. מתוך הסרט "הרקולס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאב הוא דבר מאוד אישי, כל אחד מרגיש אותו ומגיב באופן שונה. מומחים מעריכים כי הסיבה שגברים נמצאו חסינים יותר לכאב, היא שמצופה מהם לשדר חוסן ולכן הם משתדלים שלא "להתלונן" על הכאב עד שהוא ממש בלתי נסבל. הפסיכולוג רוג'ר פילינג'ים מאוניברסיטת פלורידה בחן גם הוא את הנושא המרתק הזה בדרך מעניינת. בראיון לרשת ABC הוא אמר: "הבנו שלגברים יש מוטיבציה גבוהה יותר לדכא את הכאב, אז פיתחנו שיטת תגמול שתעודד נשים לשפר את הסיבולת ואולי תאזן את התמונה".

פילינג'ים והצוות שלו לקחו 81 אנשים ונתנו להם להכניס את היד לדלי קרח. לחלק מהנשים והגברים הציעו תגמול של 20 דולרים על כל 5 דקות של סבל ולשאר הציעו דולר אחד בלבד. התוצאות, באופן באופן מפתיע היו הפוכות ממה שציפו. בקרב הנשים לא היה הבדל בין אלו שזכו לתגמול הגבוה לבין אלו שקיבלו דולר בלבד על סבלן. בקרב הגברים מסתבר שהתגמול משחק תפקיד חזק יותר כי אלו שקיבלו יותר ממנו החזיקו באופן מובהק יותר זמן.

"במחקר ראינו שהמאצ'ואיזם הגברי הוא לא הגורם היחיד שמשפיע על היסובלת לכאב", אמר פילנג'ים. "אם המגדר אכן משפיע על ההתמודדות עם כאב,זה לא בהכרח קשור לרצון להסתיר אותו". במחקרים אחרים נמצא כי ההתמודדות עם כאב בקרב נשים מושפעת מתנודות הורמונליות ומרמות ההורמון אסטרוגן בגוף. בלידה למשל, מופרש ההורמון בשיעור מוגבר, מה שתורם להתמודדות טובה יותר עם התהליך הקשה והעוצמתי הזה.

אמא תינוק לידה. ShutterStock
הגוף שלך ידאג שיכאב לך פחות/ShutterStock

עם זאת, במחקר אחר מאוניברסיטת קליפורניה נמצא כי בהתמודדות עם כאבים כרוניים כתוצאה מטיפולים כימותרפיים לדוגמא, אין הבדל באופן ההתמודדות בין המינים. ממצא זה מחזק את האמונה שאולי אף פעם לא נמצא תשובה חד משמעית לשאלה הזאת. אולי בכלל לא קיימת תשובה חד משמעית, כי בסופו של דבר כל אדם מגיב באופן שונה, כל אדם חולה באופן שונה, והמגדר הוא רק מאפיין אחד מבין גורמים רבים שמשפיעים על האופן שבו אנחנו מתמודדים עם החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully