וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרי האקזוטי שגורם לילדים בהודו לחלות במחלה מסתורית

2.2.2017 / 11:45

כבר למעלה משני עשורים, באותם חודשים בדיוק כל שנה, תוקפת את ילדי מחוז ביהאר בהודו מחלה מסתורית, שמביאה למותם של רבים. חוקרים הודים ואמריקאים ניסו למצוא את הגורמים למחלה ומצאו אשם - הלי'צי

פסטיבל "חג האסיף", הודו. ינואר 2017. AP
מה תוקף את הילדים?/AP

כל שנה מאז שנת 1995, באותם חודשים בדיוק, קורה משהו מוזר בעיירה מוזאפרפור בביהאר שבהודו. סביב מאי-יוני, ילדים רבים במחוז, שמונה כ-300 אלף תושבים, מתחילים לחוש שלא בטוב, מעלים חום, סובלים מהתקפי עוויתות ואפילו מאבדים הכרה. המצב רק הלך ונהיה גרוע יותר, עד שבשנת 2014, הגיעו לבית החולים כמעט 400 ילדים עם הסימפטומים האלה. 122 מתוכם מתו.

צוותים שלמים של חוקרים ניסו למצוא את הסיבה להתפרצות המחלה שקיבלה את השם Tinsel disease, אבל לא הצליחו למצוא תשובה. עד עכשיו. דו"ח חדש שפורסם השבוע בכתב העת האינטרנטי The Lancet Global Health טוען שמצא את התשובה. לדברי עורכי הדו"ח הסיבה נעוצה בפרי הליצ'י.

עוד בנושא:
המחלה המסתורית שתקפה את דוגמנית העל
הכל על המחלה המסתורית שתקפה את קים ג'ונג און
צבע אדום: אילו פירות יעזרו לכם לרדת במשקל?

מוכר ליצ'י בהודו. ShutterStock
מוכר ליצ'י בהודו/ShutterStock

עוד לפני שמצאו את הליצ'י, החוקרים בדקות האם יש קשר בין לחות, תת-תזונה, מונסונים שמתרחשים בעונה וחומרי הדברה למחלה – שדומה באופן חלקי לדלקת מוח (אנצפליטיס) – מחלה שונה מדלקת קרום המוח, וכזו שמוגדרת כדלקת של הקרומים העוטפים את המוח.

עוד באותו נושא

המחלה המסתורית שתוקפת מעשני קנאביס

לכתבה המלאה

פרי קטלני?

שיתוף פעולה של המרכז לחקר ומניעת מחלות בארה"ב והמרכז הלאומי לבקרה ושליטה במחלות בהודו בחן תוצאות בדיקות של ילדים שנדבקו במחלה המסתורית וכאלה שלא. ניתוח של דם ודגימות נוזל השדרה לא הראו סימנים של זיהום או חשיפה לכימיקלים וחומרי הדברה. עם זאת, רוב הילדים שחלו, אכלו ליצ'י לאחרונה. למעשה, העיירה מוזאפרפור נחשבת לאזור הגידול העיקרי של הפרי באקזוטי בהודו.

לפי המחקר שנערך, הורים רבים באזור הנגוע דיווחו כי ילדיהם מבלים חלקים גדולים מהיום במטעי הליצ'י בסביבה, ואוכלים מפרי העצים. הם חוזרים לביתם רק בשעות הערב ואינם רעבים. הפרט הזה התגלה כחשוב, שכן החוקרים מצאו כי רבים מהילדים שחלו דילגו על ארוחת הערב, מה שיצר אצלם מצב שקרוי היפוגליקמיה לילית. במצב זה יש ירידה חדה ברמות הסוכר בדם בשעות הערב והלילה והגוף מתחיל לעכל חומצות שומן כדי לנסות ולייצר יותר גלוקוז. מצב זה עלול להוביל להיפוגליקמיה מוחית, שעלולה להתאפיין בבלבול ואובדן הכרה והוא מסוכן בעיקר לילדים.

ליצ'י. ShutterStock
האם זהו הגורם למחלה המסתורית?/ShutterStock

עם זאת, דגימות שתן שנלקחו הראו כי שני שלישים מהילדים החולים נחשפו לרעלים שנמצאים בזרעי ליצ'י וקיימים בפירות בוסר ברמה גבוהה יותר. הרעלים האלה עלולים להוביל לשינוים בסינתזת הגלוקוז בכבד, מה שיכול ליצור ירידה חדה בסוכר ודלקת במוח, כאמור, במיוחד אצל ילדים.

המסתורין עוד קיים

לאחר הגשת ממצאי הדו"ח, ממשלת הודו המליצה להורים למנוע כמה שניתן מילדיהם אכילת ליצ'י באזורים הפגועים ובחודשים המסוכנים, כמו גם להקפיד על אכילת ארוחות ערב.

אבל המסתורין של המחלה נגמר פה. לדברי החוקרים, למרות שהאזור משופע במטעי ליצ'י מסביב לכפרים הרבים, רק ילד אחד בערך מכל כפר מפתח את תסמיני המחלה. העובדה הזו הובילה אותם לחשוב שגם לגנטיקה יש קשר כאן. "שילוב של צריכת ליצ'י, דילוג על ארוחת ערב, וגורמים פוטנציאליים אחרים כמו תזונה דלה, אכילת פירות רבים, וככל הנראה הבדלים גנטיים יוצרים ככל הנראה את המחלה הזו".

ההמשך ככל הנראה עוד יבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully