וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימהות, האם לחץ הדם שלכן קובע את מין הילוד?

16.1.2017 / 7:08

חוקרים בדקו מאפיינים פיזיולוגיים של למעלה מאלף נשים לפני ההריון, שעשויים להיות קשורים לסיכויים שלהן ללדת בן או בת. הקשר היחיד החזק שהם מצאו היה ללחץ הדם של האמא העתידית

לחץ דם. ShutterStock
קשר/ShutterStock

לא חסרות אגדות על דרכים שונות והזויות לנבא את מינו של התינוק בטרם לידתו. יש הטוענים כי חשק עז של אישה בהריון לאוכל מלוח או מתוק עשוי לאותת על מין התינוק. אחרים מניעים מטוטלת מעל לבטן האישה ועוקבים אחר דפוס התנועה כדי לפענח את החידה. מלבד אמונות טפלות, עד כה לא נעשו כמעט מחקרים מדעיים הבודקים גורמים פיזיולוגיים אצל אמהות לעתיד שעשויים להשפיע על מין התינוק בקרב בני אדם. כאן נכנס לתמונה מחקר חדש שמקשר בין לחץ הדם של אישה בהריון למין הילוד.

המחקר שפורסם השבוע בכתב העת American Journal of Hypertension, נערך בידי צוות חוקרים מסין ומקנדה. החוקרים מתארים בו ממצאים מרתקים: הם מצאו קשר חזק בין לחץ דם האם לפני ההריון למין היילוד. לטענתם, נשים אצלן נמדד לחץ דם נמוך יותר לפני ההתעברות נטו ללדת בנות, בעוד שבקרב נשים עם לחץ דם גבוה יותר, הסיכויים ללדת בנים זכרים גדלו.

עוד בנושא:
המעבדה: מה באמת קובע את מין העובר שלכם?
מחקר: נמצא לחץ הדם האופטימלי

ד"ר ראבי רטנקרן, אנדוקרינולוג מבית החולים מאונט סיני בטורונטו שהוביל את המחקר, אמר לאתר חדשות הבריאות WebMD כי בעוד שבעבר היו מי שהציעו כי הנטייה ללדת בנים או בנות מושפעת מ"אירועים חברתיים" גדולים בחברה (כמו אסונות טבע או משברים כלכליים), לא נעשה די לחקור את הגורמים הביולוגיים בקרב בני אדם. "שיערנו שישנם גורמים פיזיולוגיים בקרב נשים שקשורים לסיכויים שלה ללדת בן או בת", הוסיף.

אישה בהריון מודדת לחץ דם. ShutterStock
הערכים נמדדו גם במהלך ההריון/ShutterStock

החוקרים החלו להתחקות בשנת 2009 אחר מעל ל-1,400 נשים, נשואות טריות, בעיר ליונג שבסין, שציינו כי בכוונתן להיכנס להריון תוך שישה חודשים מתאריך תחילת המחקר.
הנשים עברו בדיקות מעבדה מקיפות שמדדו את לחץ הדם וכן את רמות הכולסטרול, הטריגליצרידים (שומנים) והגלוקוז בדם, כשישה חודשים בממוצע לפני התעברותן (26.3 שבועות בממוצע לפני הכניסה להריון). כמו כן ניטרו החוקרים במהלך ההריון אחר המדדים של הנשים, כולל שינויים בלחץ הדם וסיבוכים אפשריים במהלך ההריון. לבסוף, נולדו למשתתפות המחקר 739 בנים ו-672 בנות.

לדברי החוקרים, נמצא קשר חזק בין מדדי לחץ דם גבוה יותר והנטייה ללדת בנים. בהתאמה, לחץ דם נמוך יותר היה קשור לנטייה של האמהות הצעירות ללדת בנות. בקרב הנשים שילדו בנים, לחץ הדם היה גבוה יותר בממוצע – 106 מילימטרים כספית, מאשר אצל לנשים שילדו בנות, אצלהן נמדדו 103.3 מילימטרים כספית בממוצע, לפני ההריון. מילימטר כספית היא יחידת המידה המקובלת המודדת לחץ דם סיסטולי, כשבכך הכוונה ללחץ השיא שמפעיל הדם על דפנות כלי הדם בזמן שחדרי הלב מתכווצים.

עוד באותו נושא

למה כל כך הרבה אנשים סובלים מלחץ דם גבוה?

לכתבה המלאה

ממצאים חשובים לתכנון הרביה

ד"ר רטנקרן אמר כי מדובר בממצאים שעשויות להיות בעלי השלכות "גם לתכנון הרבייה וכן להבנת מנגנונים בסיסיים הקובעים את השיעור המספרי של המינים בחברה האנושית". לדבריו, "מה ששאלנו פה בעצם היה, מהם המאפיינים הפיזיולוגיים של האם לפני ההריון שעשויים להיות קשורים לסיכויים שלה ללדת בן או בת. הדבר היחיד שמצאנו כקשור היה לחץ הדם, אבל הקשר בין מין היילוד ללחץ הדם של האם היה חזק מאוד", אמר רטנקרן בראיון נפרד לאתר ההפינגטון פוסט האמריקאי.

תינוקייה בבית חולים בגרמניה, 2011. GettyImages
הממצאים עשויים להשפיע על תכנון הלידה/GettyImages

רטנקרן הסביר באותו ראיון כי לחץ הדם של נשים לפני כניסתן להריון הוא "גורם שעד כה לא זוהה כקשור לסבירות ללדת תינוק זכר או תינוקת נקבה", והוסיף כי הממצאים עמדו בעינם גם כאשר החוקרים שלטו במשתנים אחרים שעשויים להשפיע על מין היילוד, בהם היסטוריית עישון, השמנה ורמות סוכר בגוף. "גם כשנטרלנו את השפעות המשתנים הללו, הקשר בין לחץ הדם של האם ומין היילוד נותר חזק", סיפר ד"ר רטנקרן.

יחד עם זאת, אמרו החוקרים כי יש לזכור כי מדובר במחקר תצפיתי שזיהה דפוס של קשר חזק בין לחץ דם אצל האם לפני הכניסה להריון ומין היילוד, אך כי אין מדובר בביסוסו של קשר של סיבה ותוצאה. כדי לבסס קשר כזה, הוסיפו החוקרים, יש לערוך מחקרים נוספים ובקנה מידה גדול, שיאוששו את תוצאות המחקר.

מה הסיבה האמיתית?

התפיסה הכללית המקובלת בביולוגיה היא כי הסיכויים להיוולד כבן או כבת הם חצי חצי עם נטייה קלה לטובת זכרים. אחת ההשערות היא כי זו דרכו של הטבע "לאזן" את הסיכון הגבוה יותר למוות מוקדם אצל גברים, שנוטים לחיות פחות זמן מנשים. עד כה, כאמור, לא ממש נעשו מחקרים מדעיים בניסיון להבין את המנגנון הקובע אם מין התינוק יהיה זכר או נקבה. יוצא דופן מהבחינה הזו הוא מחקר משנת 2009, שטען כי ככל שהתינוק/ת נולדים קרוב יותר לקו המשווה, עולים הסיכויים ללידתה של בת.

החוקרים במחקר הנוכחי אינם בטוחים מהו טיב הקשר בין לחץ הדם למין היילוד. אחת ההשערות שהם מציעים, היא כי לחץ הדם קשור למינם של תינוקות דרך משתנה נוסף שנכנס לתמונה – הסיכויים של האם לנהל הריון תקין וללדת בסופו של ההריון תינוק בריא או לאבד את התינוק בהפלה טבעית.

"כאשר אישה נכנסת להריון, המין של העובר נקבע בין השאר על ידי הזרע של האב, והאם הוא מספיק כרומוזום X או Y, אבל אין ראיות עד כה שההסתברות הזאת משתנה בקרב בני אדם", אמר ד"ר רטנקרן, לאתר WebMD. "אבל מה שכן משתנה הוא היחס שבין עוברים זכרים ונקבות שמתים בזמן ההריון", אמר בהתייחסו לסיכון להפיל ולאבד את התינוק. כלומר, לחץ הדם הנמוך הוא סממן של סיכויי האם לצלוח את ההריון ובסופו של דבר ללדת תינוק זכר או תינוקת נקבה לעומת הסיכויים לאבד את התינוק, כאשר ישנו הבדל בין מספר התינוקות הזכרים והנקבות שאינם צולחים תקופת הריון מלאה.

החוקרים מציעים להתמקד בזווית הזו במחקרים הבאים, ולעמוד על הקשר שבין מין היילוד והסיכויים לצלוח הריון מלא או לאבד את התינוק במהלכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully