וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לבשר? חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה התגלו בחיות משק

7.12.2016 / 6:36

חיידק שעמיד לאנטיביוטיקה שנחשבת "נשק יום הדין" נגד זיהומים התגלה בחוות חזירים בארה"ב, והצית דיון חשוב לגבי בריאות המזון שאנחנו אוכלים. "זה מאוד מטריד", אומרים מומחים בנושא

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: מה חושבים המומחים על ההצהרה שבשר זה מסרטן?

אוהבים לאכול בשר? אם התשובה לשאלה היא כן, כדאי שתזדרזו לפני שיהיה מאוחר מדי. השבוע פורסם כי חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה נמצאו לראשונה בחוות חזירים בארה"ב. המקרה מדגיש את הסכנה הטמונה לבריאות לאור התגברות העמידות לאנטיביוטיקה בקרב חיות משק.

מדובר בפעם הראשונה שחיידקים בעלי עמידות לקרבפנם - אנטיביוטיקה הנחשבת ל"קו ההגנה" האחרון כנגד טווח רחב של זיהומים בקטריאליים - נמצאים בקרב חיות משק בארה"ב. כעת חוששים גורמי בריאות מההשלכות על בני אדם, הניזונים מבשר חיות שעלול להכיל את אותו חיידק בעל עמידות לאנטיביוטיקה.

עוד בנושא:
דו"ח: עד 2050 – חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן
מחקר ישראלי: האם בקרוב חיידקים טורפים יחליפו את האנטיביוטיקה?
סיבה לדאגה: התגלה חיידק אי-קולי שעמיד לאנטיביוטיקה החזקה ביותר

סופריטו שפונדרה צלוי עם תפוחי אדמה שבורים של מתן אברהמס מהדסון. נמרוד סונדרס
תרצו קצת אנטיביוטיקה עם הבשר שלכם?/נמרוד סונדרס

"ההשלכות של הממצאים שלנו היא כי קיים חשש אמיתי שהבקטריה העמידה תתפשט בקרב אוכלוסיות של חיות למאכל, ולמעשה תזהם את מוצרי הבשר המשווקים לציבור. הדבקה דרך האוכל עשויה להפיק מאגר של גנים עמידים לקרבפנם בקרב הצרכנים", אמרו החוקרים, אשר פרסמו את ממצאיהם השבוע בכתב העת Antimicrobial Agents and Chemotherapy אותו מוציאה החברה האמריקאית למיקרוביולוגיה.

"מקווים שתפסנו את זה מספיק מהר"

"הדבקה דרך האוכל עשויה להפיק מאגר של גנים עמידים לקרבפנם בקרב הצרכנים"

החוקרים נטלו דגימות מחוות חזירים במשך חמישה חודשים. הם ציינו כי הופתעו לגלות בדגימות את הגן העמיד לקרבפנם, המכונה blaIMP-27, מאחר ומדובר בחווה סגורה שלא הגיעו אליה חיות חדשות זה חמישה עשורים ונאסר על חוואים לטפל בחיות בתרופה קרפנבם. החוקרים ציינו כי מדובר בגן הנמצא על חלק מסוים של הדנ"א המאפשר לו לנוע ולעבור בקלות יחסית בין מינים.

"לעת עתה אנחנו חושבים שמדובר באירוע מבודד", אמר תומאס ויטם, יו"ר המחלקה לרפואה וטרינרית מונעת באוניברסיטת אוהיו, לרשת CBS. "אנו מקווים שתפסנו את המקרה הזה מספיק מהר ומנענו מהבקטריה להתפשט עוד", הוסיף. "הסיכון לציבור הוא שמדובר בחיות מאכל שיום אחד ייכנסו למאגר המזון", אמר עוד ויטם, "זה גורם לדאגה. אנחנו רוצים לוודא שבקטריה עמידה לאנטיביוטיקה לא תהיה לעולם נוכחת באוכל", הוסיף.

שני חזירים בחווה. ShutterStock
השימוש המוגזם באנטיביוטיקה במשקים גובה מחיר/ShutterStock

על אף ההנחיות להשתמש באנטיביוטיקה רק לטיפול בחיות חולות, לא מעט חוות משתמשות באנטיביוטיקה בקרב חיות כאמצעי מניעתי או כדי לגרום להן לגדול ולהעלות במשקל מהר יותר. לפי נתונים נכון לשנת 2012, כ-70 אחוזים מהאנטיביוטיקה הנמכרת בארה"ב משמשת בקרב חיות משק.

איום חמור על בריאות הציבור

"זה מאוד מטריד, מאחר ועמידות לאנטיביוטיקה היא איום רציני הגובר מרגע לרגע ומאיים על בריאות הציבור ברחבי העולם"

מאז אמצע המאה ה-20 השתמשו רופאים ברחבי העולם באנטיביוטיקה כטיפול לשלל מחלות בקטריאליות מסוכנות. עם הזמן, הבקטריה התאימה עצמה גנטית ופיתחה עמידות ליותר ויותר סוגים של האנטיביוטיקה. שימוש יתר של אנטיביוטיקה ברפואה ובמשקי בעל חיים גרם לעלייה בעמידות החיידקים, כשעם הזמן גנים שלהם עוברים מוטציות המסייעות להם לפתח עמידות לאנטיביוטיקה.

ארגוני בריאות ורופאים מרחבי העולם מזהירים בשנים האחרונות מפני הסכנה הגלומה בהתפשטותם של חיידקים עמידים לאנטביוטיקה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן האמריקאי, ה-CDC, הכריז לאחרונה כי תפוצתו של חיידק בעל עמידות לקרבפנם מהווה "איום חמור".

"זה מאוד מטריד, מאחר ועמידות לאנטיביוטיקה היא איום רציני הגובר מרגע לרגע ומאיים על בריאות הציבור ברחבי העולם", אמרה אליזבת' סקוט, יו"ר המחלקה לבריאות הציבור בסימונס קולג' בבוסטון בעקבות ההמצאים לרשת CBS.

היא קראה לאסור על שימוש באנטיביוטיקה לכל מטרה שאינה ריפוי חיות חולות ולהפחית את מרשמי האנטיביוטיקה בקרב בני אדם. "על אף שיש אנשי מקצוע המאמינים כי מאוחר מדי ואנו חיים בעידן שלאחר אנטיביוטיקה, אני מאמינה שעדיין יש דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את הנזק", הוסיפה. לפי כתב העת Consumer Reports האמריקאי, לפחות 2 מיליון בני אדם בארה"ב חוטפים זיהומים עמידים לאנטיביוטיקה מדי שנה ו-23 אלף בני אדם מתים מכך.

חזירים מטיילים מול לשכת הקנצלרית בברלין, במסגרת מחאה של חקלאים נגד חוק המחייב אנטיביוטיקה לבהמות. ינואר 2014. GettyImages
חזירים מטיילים מול לשכת הקנצלרית בברלין, במסגרת מחאה של חקלאים נגד חוק המחייב אנטיביוטיקה לבהמות/GettyImages

"זוהי רק עוד אזהרה שלרופאים לא יישאר בקרוב שום דבר בארגז הכלים כדי לטפל בחיידקים הללו. שימוש היתר שלנו באנטיביוטיקה בקרב חיות ובהמות יוצר מאגרים להפצה של עמידות. כדי להציל את התרופות הללו אנחנו חייבים להפסיק לבזבז אותם על חיות שאינן חולות", אמר ד"ר דיוויד וולינגה מהמועצה להגנה על משאבים טבעיים המתנגדת לשימוש קבוע של אנטיביוטיקה בחקלאות לרשת NBC.

בחודש ספטמבר האחרון התאספו מנהיגים מרחבי העולם בכינוס של האומות המאוחדות ודנו בדרכים להיאבק ב"חיידקי העל" שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה. "עמידות לאנטיביוטיקה מהווה את האיום הבסיסי לבריאות האדם. עלינו להתחייב לפעול במהירות וביעילות ולזום פעולות להצלת חיים בקרב סביבות אנושיות ושל בעלי חיים, הזמן אוזל לנו", אמרה אז ד"ר מרגרט צ'ן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully