וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע: זה מה שמפריע לילדים שלכם ללמוד קרוא וכתוב

5.12.2016 / 7:18

מחקר שמגיע מפינלנד, בה מערכת החינוך נחשבת לאחת הטובות בעולם, מצא קשר ישיר בין חוסר בפעילות גופנית ובין קשיי קריאה וכתיבה בהמשך הלימודים

אילוסטרציה. ShutterStock
תנו להם, זה בריא/ShutterStock

כמעט כל מי שנולד לו בן מכיר את השלב שבו הוא הופך מהורה עייף להורה מותש שרודף אחרי ילד קטן ותזזיתי שמסרב להירגע. ובכן, אם להאמין למחקר פיני חדש – ההתרוצצויות האלה דווקא עושות לילד טוב, במיוחד בפן הלימודי. ואם להאמין למישהו בכל מה שנוגע למערכת חינוך –זה לפינים.

המחקר שפורסם בכתב העת Medicine and Sport מצא שככל שילדים בכיתה א' מוציאים יותר אנרגיה במשחקים ויושבים פחות, כך הם משפרים את יכולות הקריאה שלהם בשנתיים הבאות ללימודיהם. בנוסף, הם מצאו כי ישיבה ממושכת פוגעת גם ביכולות המתמטיות שלהם, במיוחד בכיתה א'. אצל בנות לעומת זאת לא נרשמה השפעה על יכולות הלימוד שלהן ביחס לכמות הפעילות הגופנית שהן עושות או לזמן הישיבה.

החוקרים, מאוניברסיטת מזרח פינלנד, ניתחו מחקר שמדד את כמות הפעילות הגופנית וזמן הישיבה של 153 ילדים בגילאי 6-8. החוקרים השתמשו בסנסורים שמדדו את קצב הלב ואת כמות הצעדים שעשו ילדים. לאחר מכן נתנו לילדים מבחנים במתמטיקה ובקריאה. "מצאנו כי רמות נמוכות יותר של פעילות גופנית יחד עם רמות גבוהות יותר של זמן בישיבה ובעיקר השילוב שלהם, היו קשורים למיומנויות קריאה נמוכה בקרב בנים", אמרו החוקרים.

עוד בנושא:
מה עושים כשלילד אין חברים? מומחית עונה
איזה פיכסה: האם מותר לקלל ליד ילדים?
השיטה שתגרום לילד שלכם להפסיק לקלל

תלמיד. ShutterStock
שעות של ישיבה בכיתה/ShutterStock

מערכת החינוך בפינלנד נחשבת לאחת ממערכות החינוך הטובות בעולם, וכפועל יוצא מכך בתי הספר נדרשים להביא הוכחות להצלחתם. כחלק מכך נדחקים שיעורי הספורט לצד והם נחשבים לשיעורי אקסטרה ולא לשיעורי חובה כמו שפה שניה, מתמטיקה ומדעים. אומנם מדובר במקצועות חשובים, אך הם מחייבים שעות של ישיבה בכיתה.

הקשר בין פעילות גופנית ולמידה הוא לא חדש, אבל המחקר החדש מוכיח כי פעילות לימודית שדורשת זמן ישיבה רב, אינה אפקטיבית אם היא לא כוללת גם פעילות גופנית והפסקות פעילות. המחקר, כאמור, מצא כי בנים בכיתות א' (שהיא שנה קריטית ללימודי קרוא וכתוב) שבעיקר ישבו במהלך היום, התקשו לאחר מכן בכיתות ב' ו-ג' בקריאה ובכתיבה.

ומה באשר לבנות, מדוע הן לא מושפעות מאורך החיים היושבני? בשלב הראשוני החוקרים הסבירו כי נכללו פחות בנות מאשר בנים במחקר, כך שיכול להיות שהתוצאות לא מובהקות. לטענתם, ההסבר לכך לא תלוי באופן השונה שבו עובד המוח הגברי והנשי, אלא בעובדה שאצל בנות, הישגים אקדמיים מושפעים יותר מגורמים כגון תמיכה חינוכית הורית, מקובלות ויחס חיובי של המורים למוטיבציה שלהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully