וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FDA אישר מחקר על אקסטזי כטיפול לפוסט טראומה

1.12.2016 / 14:39

מנהל התרופות והמזון האמריקאי אישר את השלב השלישי במחקר קליני גדול שנערך בשנים האחרונות. אם ייאושר, יהפוך ה-NDNA, לא רק לסם מסיבות אלא לתרופה של ממש. למרות האופטימיות בהצלחת המחקר, החוקרים חוששים: "שימוש בסם לאורך זמן עלול להוביל לפגיעה קשה במוח"

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן, סיגל סיריוס, הפקה: תום רוכלין, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, עריכת וידאו: ניר חן

בוידיאו: איך הפך האקסטזי למסוכן יותר בשנים האחרונות?

מנהל התרופות והמזון האמריקאי ה-FDA אישר השבוע את המשכו של ניסוי קליני גדול בבני אדם שבודק את השפעתו של ה-MDMA, הידוע בכינויו אקסטזי, על הפרעות פוסט טראומטיות (PTSD). הניסוי הקליני שנמצא בשלב השלישי שלו, הוא הצעד האחרון לפני שה- MDMA, הופך לתרופת מרשם כנגד טיפול בפוסט טראומה. אם יאושר, הסם יכול להיות זמין כתרופת מרשם כבר בשנת 2021.

מחקרים קטנים יותר נערכו כבר בעבר על האקסטזי והשפעתו על טיפול בהלומי קרב, נפגעות תקיפה מינית ושוטרים וכבאים שלא הגיבו לטיפול המסורתי בהפרעה, בין אם זה תרופות או פסיכותרפיה. החולים במחקרים אלה נאבקו עם הפרעות פוסט טראומה במשך 17 שנים, ללא מזור. התוצאות הראו כי אחרי שניתנו להם שלוש מנות של MDMA, באופן מבוקר על ידי פסיכיאטר, המטופלים דיווחו על ירידה של 56 אחוזים בממוצע בחומרת הסימפטומים מהם סבלו. השיפור נצפה לאורך יותר משנה לאחר השימוש.

התסמינים של תופעת הפוסט טראומה כוללים לרוב חלומות, מחשבות או פלאשבקים מהאירוע הטראומטי, תסמיני דיכאון הכוללים עניין מופחת בסביבה, תחושות ניתוק וזרות ורגשות עמומים, עוררות יתר המתבטאת בחוסר סובלנות והתקפי זעם, תסמיני חרדה, הפרעות שינה והימנעות מפעילויות שמעוררות את זיכרון האירוע.

עוד בנושא:
מדינה בפוסט טראומה: הכל על התופעה
מה אפשר לומר לאישה שאיבדה הריון?
כשרעש של לעיסה מוציא אדם מדעתו

מודעים גם לבעייתיות

בעקבות הצלחת השלבים הראשונים של המחקר הנוכחי, החוקרים נשמעים מאוד אופטימיים. "אם הנחקרים שלנו ימשיכו להשיג תוצאות טובות בהפחתת התסמינים של הפוסט טראומה, לחומר יהיה שימוש חיובי", אמר לניו יורק טיימס, ד"ר צ'ארלס ר. מרמר, ראש המחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת ניו יורק שחוקר שנים רבות הפרעות פוסט טראומה. יחד עם זאת הוא הסביר כי הוא מודע שמדובר בסם מסיבות, וברור לו שיהיו אנשים שינסו להשתמש בו לרעה. "שימוש בסם הזה לאורך זמן ובאופן בלתי מבוקר עלול להוביל לפגיעה קשה מאוד במוח", הזהיר.

עוד באותו נושא

נלחמים בלהבות, ובזיכרונות: פוסט טראומה של כבאים

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. GettyImages
סם מסיבות או תרופה?/GettyImages

ה- MDMA הוא חומר כימי שמיוצר במעבדה. הוא אינו מופק מצמחים, כמו המריחואנה המופקת מצמח הקאנביס, הקוקאין המופק משיחי הקוקה, או האופיום וההירואין המזוקקים מפרחי פרג, אלא מזוקק במעבדה.

סם ה-MDMA מעלה את רמות המוליך העצבי סרוטונין במרווח הסינפטי במוח. רמות גבוהות של סרוטונין גורמות לתחושת מרץ ואופוריה. פעולתו דומה לפעולת קבוצת תרופות ה-SSRI, נוגדות הדיכאון, החרדה והאובססיה, הכוללת פרוזאק, ציפרלקס, סרוקסט ולוסטרל. אך בניגוד אליהן הוא מרוקן את התאים מסרוטונין על ידי הפרשתו בכמויות ענק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully