פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שחור חזק: האם קפה הוא התשובה גם לדיכאון שלכם?

      מחקר מקיף שנערך בסין מצא שצריכת קפאין - ובמיוחד באמצעות שתיית קפה ותה, מפחיתה את הסיכויים לסבול מדיכאון. ככל שרמת הקפאין בכוס ירדה, ההגנה מפני דיכאון היתה פחות אפקטיבית

      שחור חזק: האם קפה הוא התשובה גם לדיכאון שלכם?

      בווידאו: כמה עובדות נוספות על קפה שכדאי שתכירו

      חלק חשוב מאוד בסדר היום של רבים מאיתנו הוא כוס הקפה (או כוס התה) הראשונה של הבוקר. גם בהמשך היום הקפה מוסיף ללוות אותנו, כאשר אנו מסתמכים על צריכת הקפאין שתסייע לנו לצלוח את שעות הערות. לא מעט מחקרים ניסו לבדוק את ההשפעות הבריאותיות שיש לקפאין על הגוף שלנו, שכן אנו צורכים קפה מדי יום ביומו. בין היתר נמצא כי קפאין עשוי לסייע לגופנו להתגונן כנגד סוכרת מסוג 2, מחלת פרקינסון, מחלות כבד וסרטן הכבד, ואף עשוי לתרום לבריאות הלב.

      אבל מה לגבי השפעת הקפאין על מצב הרוח שלנו, ובאופן פרטני, על דיכאון? החוקרים עדיין לא בטוחים, ויש תפיסות לכאן ולכאן.

      עוד בנושא:
      למה אסור לכם לשתות קפה לפני 9 בבוקר?
      חוקרים מבריטניה ומיפן טוענים שגילו את המקור הפיזיולוגי לדיכאון
      בואו לבדוק עד כמה אתם מכורים לקפה

      חוקרים מסין, שפרסמו את ממצאיהם לאחר שסקרו מחקרים שנערכו במדינה בין 1980 ל- 2015 בנוגע לצריכת קפאין ודיכאון, מצאו כי עלייה בצריכת הקפאין, באופן ספציפי דרך שתיית קפה או תה, מורידה את שכיחות הדיכאון בקרב הנבדקים. החוקרים מצאו כי פחות מאחוז מהאנשים בכלל המחקרים שנבדקו דיווחו על דיכאון תוך כדי צריכת קפה. לפי החוקרים, ככל שהנבדקים צרכו יותר קפאין ביום, הסיכוי שלהם ללקות בדיכאון ירד.

      גבר מזוקן רוכב על אופניים ושותה קפה (ShutterStock)
      פחות מאחוז מהנבדקים דיווחו על דיכאון תוך כדי צריכת קפה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מחקר נוסף שמחזק את ההשערה הזו הוא מטא-אנליזה הבוחנת 12 מחקרים שונים, לגבי הקשר בין צריכת קפאין ודיכאון בקרב למעלה מ- 340 אלף בני אדם וכ- 8,000 מקרי דיכאון מדווחים. החוקרים מצאו כי לקפאין, במיוחד בצריכתו בקפה, השפעה המגנה על הגוף מפני דיכאון. כמו כן נמצא כי ככל שמידת הקפאין בכוס ירדה, ההגנה מפני דיכאון היתה פחות אפקטיבית.

      נלחם בדלקתיות במוח

      איך זה בעצם קורה? לקפאין יש תכונות נוגדות חמצון, ומומחים מאמינים שקפה יכול לפעול כחומר אנטי-דלקתי באזורים מסוימים במוח שעשויים להיות מושפעים מדיכאון. מחקרים רבים מצאו קשר בין דיכאון לבין דלקתיות במוח, ומחקר מהשנה שעברה מצא קשר בין דיכאון קליני לבין עלייה של 30 אחוזים במדד הדלקתיות באזורים מושפעים במוח, בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מדיכאון קליני.

      בקפה יש רכיבים אחרים שאף הם עשויים להפחית את תופעות הדיכאון, בהם חומצה כלורוגנית (chlorogenic acid), חומצה פרולית (ferulic acid) וחומצה קפאית (caffeic acid), שלושתם רכיבים אנטי-דלקתיים ונוגדי חימצון, שעשויים להפחית את הדלקת בתאי העצב במוח שהושפעו כתוצאה מדיכאון.

      שבץ מוחי (ShutterStock)
      מחקרים רבים מצאו קשר בין דיכאון לבין דלקתיות במוח (אילוסטרציה: shutterstock)

      עם זאת, אין תמימות דעים בנוגע להשפעה של הקפה והקפאין על מצב הרוח בעולם הרפואה. ומנגד, יש חוקרים המאמינים כי צריכת קפה וקפאין דווקא מזיקה לסובלים מדיכאון.
      ההתנגדות המרכזית היא כנגד צריכת יתר. לדעת מומחים, צריכת יתר של קפה וקפאין עשויה לגרום לתחושות של חרדה, כאבי ראש, עלייה בלחץ הדם, חוסר נחת, בחילה ודפיקות לב מואצות.

      הסימפטומים הללו קשורים למצב הקשור לתגובת "הילחם או ברח" (Fight or Flight) שקיימת בגופנו, זכר מאבותינו הקדמונים ושנות האבולוציה הרבות, כאשר גירוי מלחיץ כלשהו גורם לשחרור של כימיקלים המביאים, בין היתר, להופעת סימפטומים של דופק מהיר ונשימה שטחית מהירה.
      מומחים מסויימים סבורים שצריכת כמויות גדולות של קפה עלולה לגרום לאנשים לחוש בסימפטומים הללו – כחלק מאותו מנגנון פיזיולוגי, וכי הדבר עשוי להוביל לדלקות ומחלות.
      ישנם מספר מחקרים שהראו קשר בין צריכת קפה ועלייה במידת הדיכאון. אחד המחקרים טען כי צריכת קפה עשויה להחמיר את תופעת הדיכאון בקרב אנשים הסובלים באופן מיוחד מהפרעות במצב הרוח. המחקר הדגיש נטייה לחרדה מוגברת לאחר שתיית קפה, בעיקר אצל אנשים הנוטים ללקות בהתקפי חרדה.

      הזהרו מירידת המתח

      כמו כן, קפאין נוטה לעורר את מערכת העצבים לזמן מוקצב, שלאחריו חלה "ירידת מתח" ונפילה קלה באנרגיה. אנשים שסובלים מדיכאון, לדעת מומחים, עשויים לסבול יותר מירידה במצב הרוח לאחר שהאפקט הראשוני של הקפאין חולף, במיוחד לאור צריכה מרובה של קפאין.

      אז מה אפשר ללמוד מכל זה? כמו בכל דבר, המפתח טמון במידתיות. צריכת קפה מתונה יכולה להניב השפעות חיוביות ואנטי-דלקתיות בגוף, שבתורן מסייעות לצמצום השפעות הדיכאון עלינו. אך מנגד, צריכה מוגזמת עשויה להגביר את השפעות הדיכאון, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מהפרעות במצב הרוח ומדיכאון קליני.