פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה אתם חייבים ללכת לפסיכולוג שלכם דווקא בשעות הבוקר?

      תזמון זה באמת כנראה הכל בחיים: חוקרים מצאו את הסיבה שעדיף לכם ללכת למטפל בשעות הבוקר, ומה קורה בגוף שעוזר לנו דווקא בשעות האלה להתגבר על פחדים וחרדות

      למה אתם חייבים ללכת לפסיכולוג שלכם דווקא בשעות הבוקר?

      בווידיאו: האם בקרוב נוכל להפטר מדיכאון תוך 24 שעות?

      חשבתם שבחירה של פסיכולוג או מטפל היא קשה, ובכן מסתבר שגם השעה שאתם הולכים אליו היא חשובה. כמה חשובה? על פי מחקר חדש - מאוד. חוקרים מצאו שמטופלים יכולים להפיק הרבה יותר מהטיפול הפסיכולוגי שלהם, אם רק ילכו בשעות הבוקר. המבחן שהם ערכו על 24 הנחקרים מצא, כי מטופלים הצליחו להתגבר על פחדים וחרדה ב-30 אחוזים יותר טוב מאשר אלה שהלכו לטיפול בשעות אחר הצהריים.

      "זה לא תלוי במזג האוויר, ולא בשאלה האם אתם אנשי בוקר או לילה", אמרה הפסיכולוגית הקלינית ועורכת המחקר מאוניברסיטת דאלאס, אליסיה אי. מורט להפינגטון פוסט. "המידע החדש שאספנו מראה שמפגשי הטיפול שנערכים בשעות הבוקר נתמכים למעשה על ידי רמות גבוהות של הורמון קורטיזול, הורמון הלחץ, שרמות גבוהות ממנו מצויות בגוף בשעות הבוקר ומופרשות במהלך היום". לדברי החוקרים שיחרור הקורטיזול מגביר את חילוף החומרים ומחזק את המערכת החיסונית, אבל באופן טבעי יותר קורטיזול משתחרר בבוקר.

      עוד בנושא:
      מדעי ההתנהגות: מדור הפסיכולוגיה של וואלה! בריאות
      איזה סוג של טיפול פסיכולוגי מתאים לך?
      מחקר: טיפולים פסיכולוגים לא יעילים כפי שחשבנו

      בוקר טוב

      מחקרים שונים בעבר כבר הראו קשר בין קורטיזול גבוה ליכולות קוגניטיביות, הצלחה ושאפתנות. אולי זו אחת הסיבות שיותר קל לנו ללמוד ולעשות מטלות שכוללות מחשבה, דווקא בשעות הבוקר. יחד עם זאת, זהו המחקר הראשון שמצא כי רמות הקורטיזול יכולות לחזק את ההתמודדות שלנו עם פחדים וחרדות.

      אישה משכימה בחדר השינה (ShutterStock)
      נצלו את שעות הבוקר (אילוסטרציה: shutterstock)

      המחקר שנערך כאמור באוניברסיטת דאלאס שבטקסס, כלל 24 נחקרים שאובחנו כסובלים מאגורפוביה – חרדה שמאופיינת בפחד ממקומות פתוחים הומי אדם. כל אחד מהמטופלים השתתף בשלושה סשנים טיפוליים שנערך פעם בשבוע, ואחריהם סשן רביעי שנערך כעבור חודשיים. חלק מהמטופלים ערכו את הטיפולים שלהם רק בשעות הבוקר, אחרים השתתפו רק בשעות אחרי הצהריים ואילו אחרים החליפו בשעות.

      שיטת הטיפול שעברו המטופלים כללה תרפיה של חשיפה ארוכה, שבמהלכה הם עומתו עם מצבים שגורמים להם בדרך כלל ללחץ וחרדה למשך זמן רב. אחרי כל טיפול, דירגו המטופלים מדדים של לחץ וחרדה שחשו לאחריו, ובנוסף לכך במהלך הטיפול הם דורגו על ידי מטפל נוסף שנוכח בטיפול.

      מעברי חציה במרכז טוקיו (ShutterStock)
      ככה נראה טיפול בחשיפה (צילום: shuttestock)

      התוצאות הראו כי מצבם של כל המטופלים השתפר, אבל הם הבחינו כי אצל המטופלים של הבוקר, השיפור בסימפטומים היה גבוה בכ-30 אחוזים לעומת השאר. ההערכה של החוקרים הייתה כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שציינו - הרבה יותר קל להתרכז וללמוד בבוקר. כיוון שמדובר בשיטת טיפול אחת שנבדקה, זה כמובן לא אומר שזה יעבוד תמיד, אבל זה חומר למחשבה.

      החוקרת הראשית ביקשה להבהיר דבר נוסף: "המחקר שלנו לא אומר שלגורמים אחרים כמו שעון ביולוגי, איכות שינה ורמות ריכוז אין תפקיד בהצלחת הטיפול", אמרה מורט. "חוסר שינה משפיע על הזיכרון ויכולות הלמידה, כך שגם אם תגיעו לטיפול בבוקר, אתם תהיו מותשים מדי כדי להפנים וללמוד".