וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: טיפולים פסיכולוגים לא יעילים כפי שחשבנו

6.10.2015 / 10:00

סקירת מחקרים מקיפה גילתה כי יעילותם של טיפולים פסיכולוגים לטיפול בדיכאון קיבלה הערכת יתר בספרות המחקרית. גם הטיפול התרופתי הוערך יתר על המידה. אז מה הפתרון?

מערכת וואלה!

בסרטון: האם בקרוב נוכל לטפל בדיכאון תוך פחות מ-24 שעות?

פסיכותרפיה לטיפול בדיכאון יעילה פחות מכפי שחוקרים ומטפלים נטו לחשוב – כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת המחקרי PLOS ONE. על-פי המחקר החדש, אנשים הסובלים מדיכאון, יגדילו את סיכוייהם לשיפור במצבם או לריפוי בכ-20% אם ייגשו לטיפול פסיכולוגי - וזאת בניגוד לשיעור עליו דובר טרם המחקר, שהגיע לכמעט 30%.

"גם טיפול תרופתי וגם טיפול פסיכולוגי הם טיפולים יעילים", אמר אחד מכותבי המחקר, פרופ' סטיבן הולון מאוניברסיטת ואנדרבילט בארה"ב, בראיון לתחנת הרדיו האמריקאית NPR. "הם פשוט לא יעילים כפי שחשבנו שהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעיל, פשוט לא כמו שחשבנו. בטי דרייפר על ספת הפסיכולוג/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחקר המדובר משלים מחקר נוסף מלפני כמה שנים, שהעלה כי טיפול תרופתי לטיפול בדיכאון יעיל פחות מנקודת המוצא המקובלת. הסיבה לכך נעוצה במה שמכונה "הטיית המחקר" (publication bias). הטייה זו נובעת מכך שמחקרים המוצאים שטיפול מסוים הוא אפקטיבי, הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתפרסם בהשוואה למחקרים שאינם מצליחים להוכיח אפקטיביות. פרופ' הולון מסביר כי ההתבוננות רק על מחקרים שמצאו אפקט חיובי מייצרת תמונה מעוותת: "זה כמו להטיל קבוצת מטבעות ולהשאיר רק אלה שיצאו עם 'עץ' או עם 'פלי'".

תרופות או טיפול?

בכדי להביא בחשבון את ממצאיהם של כלל המחקרים שנעשו בנושא – גם אלו שמעולם לא ראו אור – החוקרים סקרו 55 מאמרים שמומנו על ידי המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארה"ב. כרבע מכלל מחקרים אלה לא פורסמו או כלל לא יצאו לדרך. כאשר בחנו את תוצאות האפקטיביות של הטיפול הפסיכולוגי בשילוב עם המחקרים שלא פורסמו, החוקרים גילו כי האפקטיביות של הטיפול פוחתת בכ-25%. ירידה זו באפקטיביות נמצאה גם במחקר שבחן תרופות אנטי-דיכאוניות.

"25% - נראה שזהו מספר הקסם", אמר לניו יורק טיימס ד"ר אריק טרנר מאוניברסיטת מדע ורפואה אורגון, שהיה מעורב הן במחקר הנוכחי והן במחקר שבחן אפקטיביות של תרופות נוגדות דיכאון, ופורסם ב-2008. "יעילותם של טיפולים פסיכולוגים, כמו גם של טיפולים תרופתיים לטיפול בדיכאון, קיבלו הערכת יתר בספרות המחקרית", כתבו החוקרים כמסקנה למחקרם.

המחקר החדש, מדגיש טרנר, יסייע למתן את התפישה שנפוצה לאחר הפרסום ב-2008, כאילו תרופות נוגדות דיכאון הן תרמית, ולכן על אנשים להעדיף טיפול פסיכולוגי על פני טיפול תרופתי. "כעת שדה המשחק מתאזן שוב", הוסיף הולון.

עוד באותו נושא

איזה סוג של טיפול פסיכולוגי מתאים לך?

לכתבה המלאה

גם אפקט הפלצבו מסייע להתאושש מדיכאון

"השילוב שבין טיפול תרופתי לטיפול פסיכולוגי מועיל הרבה יותר מאשר ההסתמכות על סוג אחד בלבד של טיפול"

החוקרים מסכמים כי ייתכן ש"הטיית המחקר" הובילה לכך שפסיכולוגים ופסיכיאטרים היו אופטימיים מדי באשר לאפקטיביות המצופה מטיפול בשיחה ומטיפול תרופתי, אך אין זה אומר שאנשים לא צריכים לפנות לטיפול כשהם נתונים במצוקה נפשית. "כשאנשים נמצאים בדיכאון הם בדרך כלל מגלים פסימיות ביחס לאפשרות שטיפול יסיע להם. אך למעשה – מעבר לאפקט הנובע מהטיפול עצמו – כשאנשים ניגשים לטיפול, קיים גם אפקט פלצבו חזק", הסבירו החוקרים. "עצם האפקט הזה יכול להועיל במידה רבה".

עוד אמרו החוקרים ל"ניו יורק טיימס" כי השילוב שבין טיפול תרופתי לטיפול פסיכולוגי מועיל הרבה יותר מאשר ההסתמכות על סוג אחד בלבד של טיפול. כמו כן, הם ממליצים לאנשים שהחלימו מדיכאון להתמיד בטיפול שיחתי. "פסיכותרפיה, ובייחוד טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (טיפול קצת מועד העוסק בעיקר בשינוי דפוסי מחשבה מזיקים), מועילים בצמצום הסיכוי לנסיגה חוזרת לדיכאון, בטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully