וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצווה או סכנה מיותרת? האם מותר לצום בהריון

ד"ר גיל פומפ

9.10.2016 / 9:21

עינויי הגוף והנפש הכרוכים בצום יום הכיפורים עלולים להיות קשים פי כמה לנשים שנושאות ברחמן תינוק ולעתים, הם גם מסכנים את בריאות האם והעובר. באילו מקרים ניתן לצום בבטחה בזמן הריון ומתי עדיף להמנע?

אילוסטרציה. DanielW, ShutterStock
בכל מקרה, היי קשובה לגוף שלך/ShutterStock, DanielW

מדי שנה בצאת יום כיפור, מתפרסמות בחדשות ידיעות המסכמות את החג. כמה ילדים טופלו על ידי מד"א ובתי החולים בשל פציעות אופניים, כמה צמים נזקקו לטיפול רפואי בשל הצום וגם כמה נשים כרעו ללדת בדיוק ביום הקדוש הזה. ובהקשר זה, לא מדובר בצירוף מקרים או ססטיסטיקה גרידא.

מיעוט בשתייה עשוי לגרום להופעת צירים מכיוון שההורמון המווסת את תחושת הצמא (מופרש בזמן חוסר בנוזלים) הוא "שכן קרוב" של הורמון האוקסיטוצין הגורם להתכווצויות הרחם. מכאן גם ברור מדוע חשובה שתיה מרובה אצל נשים שהופעת צירים עשויה לסכן אותן (למשל נשים בסיכון ללידה מוקדמת). ולכן, על כל אישה הרה לקחת זאת בחשבון בבואה להחליט האם לצום או לא.

עוד בנושא:
איך מכינים את הגוף לצום?
כמה מים צריך לשתות לפני הצום ולאחריו?
6 טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בשלום

כל עוד האישה חשה בטוב אין מניעה מצום, אך כדאי למלא את המאגרים טרם תחילת הצום בשתייה מרובה ובפחמימות מורכבות. אם החלטתן לצום שימו לב לדברים הבאים:

• יש נטייה לירידת לחץ דם במיוחד בשליש השני של ההריון, ולכן התייבשות, גם אם קלה, מגבירה את תחושת החולשה ועשויה להביא אף לעילפון. במקרים כאלו כדאי להשלים את החסר בשתייה ובמנוחה

אישה בהיריון שותה מבקבוק מים מינרליים. ShutterStock
כדאי למלא את המאגרים טרם הצום בשתייה מרובה/ShutterStock

• לבחילות של תחילת ההריון יש נטייה להתגבר במצב של התייבשות, ברמות חומרה שונות. לדעתי ניתן לצום, ובמידה ויש הרעה במצב הכללי או התגברות הבחילות, לעבור לשתיה ממותקת.

• בזמן הופעת צירים גם לאישה שנמצאת סביב תאריך הלידה, מומלץ לשתות שתיה ממותקת או לאכול משהו קל. חשוב וחיוני לשמור על כוחות לקראת הלידה הפעילה.

עוד באותו נושא

צום זה מרזה?

לכתבה המלאה

מצבי הריון הדורשים התייחסות מיוחדת:

עבר ניתוחי - יולדת שבעברה ניתוח קיסרי אחד או יותר, נמצאת בסיכון מוגבר לקרע רחמי. על כן, בהופעת צירים יש לשהות במעקב/ השגחה רפואית ולהשלים נוזלים. לנשים שנמצאות בסיכון גבוה מאוד לקרע רחמי – אשר עברו מספר ניתוחים בעבר או חתך "קלאסי" בגוף הרחם - מומלץ שלא לצום מלכתחילה.

סוכרת הריון - יולדות שאובחנו כסובלות מסוכרת הריון שיש צורך לאזנה בדיאטה, יכולות להמנע מאכילה, אך יש להקפיד על שתייה. לעומת זאת, לנשים עם סוכרת הריון המטופלת בתרופות (אינסולין) – מומלץ שלא לצום כלל.

צירים מוקדמים - לנשים שחוו צירים מוקדמים עם קיצור צוואר הרחם (לפני שבוע 34), אסור להסתכן בצום, משום שמדובר בסיכון ליילוד עם פגות משמעותית. גם אלו המתירים צום מאוכל לנשים אלו, מדגישים את חשיבות השתייה המרובה (כשלושה ליטר ליום). בהופעת צירים מוקדמים בשלב מאוחר יותר (בין שבוע 34-37), ניתן לצום, אך מכיוון שהדבר עדיין כרוך בסיכון ללידה מוקדמת, מומלץ על שתייה לסירוגין.

סוכרת היריון. ShutterStock
לנשים המטופלות באינסולין מומלץ לא לצום כלל. סוכרת הריון/ShutterStock

הריון תאומים – בהריונות מרובי עוברים קיים סיכון מוגבר ללידה מוקדמת. עם זאת, אם צוואר הרחם לא מקוצר ואין פעילות רחמית, לדעתי, אין מניעה לצום.

מחלות רקע - נשים בהריון עם מחלות רקע אוטואימוניות או עם נטייה לקרישיות יתר, צריכות להימנע מהתייבשות, בשל החשש להיווצרות קרישים ותסחיפים ולכן, עדיף שלא יצומו.

נשים הנוטלות תרופות בקביעות או עם מחלות רקע צריכות התייחסות פרטנית על ידי הרופא המטפל. כמו כן, יש להדגיש שההתייחסות הנ"ל הינה מההיבט הרפואי ואינה הלכתית. במקרים גבוליים או בהופעת ספק לגבי מקרה פרטני, כדאי להתייעץ עם רב פוסק הבקיא בתחום.

ד"ר גיל פומפ הוא גניקולוג, מומחה להריון בסיכון גבוה, מנהל המיון המיילדותי והמיון הגניקולוגי בבית החולים מעייני הישועה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully