וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צום קל, יחסית: כך תכינו את הגוף ליום כיפור

20.9.2015 / 15:30

למה אתם חייבים לשתות מים כבר ביום שלפני, למה אסור לכם לוותר על ארוחת הבוקר ביום הצום, ואיך אצת ספירולינה תעזור לכם להתחזק? הטיפים של מומחי וואלה! בריאות לצום בריא ויעיל

תה ירוק. ShutterStock
תתחילו לעבוד על מאגרי הנוזלים שלכם/ShutterStock

צום יום כיפור הוא לא פשוט, והשנה כך לפי התחזיות הוא הולך להיות מלווה גם בשרב. למרות מזג האוויר ומניעת המזון והנוזלים, אפשר לעשות אותו נסבל יותר על ידי הכנה נכונה של הגוף. אספנו בעבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם להתכונן לצום.

מה אוכלים?

ביום הצום רבים מאיתנו עסוקים וטרודים, מצב שגורם לחלקנו לדלג על ארוחת הבוקר או לאכול ארוחה לא מזינה. לארוחת הבוקר יש חשיבות גדולה בכל יום, וביום כיפור אכילתה חשובה במיוחד. "הימנעו מאכילת סוכרים פשוטים כגון עוגות או עוגיות, והעדיפו ארוחת בוקר המבוססת על ירקות, דגנים מלאים (כגון לחם מלא או שיבולת שועל), מעט שומן בריא או מעט חלבון (כגון אבוקדו, טחינה, גבינה לבנה ועוד)", ממליצה הדיאטנית הקלינית טל אוחיון, ומוסיפה כי "ארוחה זו מעניקה תחושת שובע ממושכת ותאפשר לכם להגיע לא רעבים מדי לארוחה המפסקת, ארוחה שבה יש לאכול בצורה איטית ולבחור במאכלים מזינים".

כריך ביצה אספרגוס של קפה הבימה. נמרוד סונדרס
ארוחות קטנות ומזינות/נמרוד סונדרס

עד שתגיעו לאותה ארוחה מפסקת, חשוב מאוד להקפיד לאכול כמה ארוחות קטנות, ולא ארוחה אחת גדולה וכבדה. אכילה של מספר ארוחות קטנות ומזינות תשאיר אתכם שבעים לאורך זמן, לעומת ארוחה אחת כבדה שפשוט תגרום לכם להיות עייפים. בכל הארוחות שלפני הצום כדאי לאכול פחמימות מורכבות (לחם או אורז מלא) קטניות, ירקות וחלבון.

מה שותים?

לפני הצום חשוב לשתות הרבה מים כדי למלא את מאגרי הנוזלים שבגוף ולמנוע התייבשות. הקפידו על שתייה קבועה וקצובה ב?48 השעות שלפני הצום, כך שהגוף יתחיל את הצום במצב של רוויה. הצטיידו בבקבוק מים בגודל סביר (750 מ"ל) ואל תיפרדו ממנו ביממה שלפני הצום. סיימו לשתות את המים שבבקבוק כל 3?4 שעות ואל תחכו לתחושת הצמא.

אף ששתייה לפני הצום היא חשובה, חשוב מאוד להפחית את שתיית הקפה, שכן הוא משתן וגורם לאיבוד נוזלים. הכלל הזה תקף גם לגבי קולה, שוקו ותה, שכן גם הם מכילים קפאין.

ממלאים מאגרים

ביום הצום הגוף שלנו נמצא במצב של חוסר אנרגיה, ויטמינים ומינרלים. לדברי שרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת "ברא צמחים'', הפתרון לכך מצוי באצת הספירולינה. "אני ממליץ על ספירולינה בצורת פתיתים הניתנים לפיזור על הסלט והתבשילים בסעודה שלפני הצום".

ספירולינה. ShutterStock
ספירולינה. מחזקת את הגוף לקראת הצום/ShutterStock

לדברי קוצר, הספירולינה עשירה בחלבונים, חומצות אמינו, ויטמינים ושומנים חיוניים, והיא "תורמת לחיזוק הגוף והכנתו לצום, במיוחד בימי הקיץ החמים בהם הגוף מאבד נוזלים ומינרלים". הוא מוסיף כי "הספירולינה תסייע לספק לגוף הגנה על ידי תמיכה בפעילות התקינה של מערכת החיסון, איזון רמות השומנים בדם, ואף עשויה למנוע מצבי חולשה, עייפות, תשישות פיזית וסחרחורות המאפיינים את הצום".

ומה לגבי הרפואה הסינית? אף שהרפואה הסינית לא רואה בעין יפה מצב של צום מוחלט, לערן חיון רפואה מומחה ברפואה סינית מסורתית, יש טיפ שעשוי לעזור לכם לעבור את כיפור במצב סביר יחסית. "מומלץ להגביר את קצב שתיית הנוזלים בימים שלפני לכדי שלושה ליטר ביום – של מים, מרק או מיצים", הוא אומר, "על מנת להעשיר ולמלא את המחסנים של הגוף אני ממליץ על תבשילים חמים, קטניות, ירקות מבושלים וזרעים (כמו שקדים, אגוזים, קשיו)".

ומה אחרי הצום?

כשהצום מסתיים, למרות הרגשת הרעב, חשוב להתחיל לשבור את הצום בשתייה, כדי להחזיר לגוף את הנוזלים שחסרים לו. מלבד השתייה, לאחר הצום גופנו זקוק גם לאספקת אנרגיה מהירה כדי להעלות את רמת הסוכר בגוף. כוס מיץ ממותק, משקה חם כגון תה צמחים עם מעט דבש או סוכר, ירגיעו את מערכת העיכול ויסייעו להתאוששות הגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully