צום זה מרזה?

    צום יום כיפור נתפס אצל הרבה מאוד אנשים כדרך טובה לרדת במשקל או כאמצעי להענשה עצמית על ארוחות ראש השנה השמנות. האם זה באמת עוזר?

    • צום
    • יום כיפור
    טל פלג
    לכפר על חטאים, לא לשרוף קלוריות (צילום: ShutterStock)

    בימים שאחרי יום כיפור הרבה אנשים מספרים בהתרגשות שיום למחרת הצום הם ראו על המשקל ירידה משמעותית. האם צום באמת יכול לזרז את הירידה המיוחלת במשקל? האם כדאי לנצל את יום כיפור לצרכי הרזיה? ואולי בכלל כדאי לאמץ את רעיון הצום ליותר מפעם בשנה?

    עוד בנושא:
    גם הגוף שלכם צריך טיפול עשרת אלפים
    צום מיצים: הדרך לרזון עוברת בגיהנום
    10 טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות

    התשובה (לצערכם) לשאלה הראשונה, היא ממש לא. צום אינו כדאי ואינו מזרז ירידה במשקל. היכולת לצום או לצמצם מאוד את כמות האכילה נתפסת אומנם כהצלחה הרואית, אבל בפועל אינה תורמת דבר לתהליך ההרזיה ובטח לא מקדמת הרגלי אכילה נכונה המאפשרים ירידה במשקל לטווח ארוך.

    ירידה בנוזלים, לא במשקל
    במהלך הצום בעיקר מאבדים נוזלים. חשוב להבין שהירידה במשקל שאנשים רואים מיד אחרי צום נובעת בעיקר מפירוק שריר ומאיבוד נוזלים, ולא כתוצאה מירידה במסת השומן. לכן, מדובר בירידה זמנית ביותר, וברגע שנחזור לאכילה רגילה (אפילו דיאטטית) הגוף ישחזר את המצב ויחזור למשקלו הקודם.

    מקטין את חילוף החומרים
    אכילה מועטה מדי יכולה לגרום לעצירת הירידה במשקל, כל שכן צום. יש לזכור שצום גורם לחושת רעב ולהקטנת חילוף החומרים של הגוף. צום חד פעמי כמו ביום כיפור, לא יגרום נזק עצום לחילוף החומרים. אולם, אם אתם בתהליך הרזיה כבר זמן מה והירידה במשקל הולכת ומתמתנת עם הזמן, אז יממה של צום עלולה לעצור את התהליך יותר מאשר לסייע לו.

    עוד בוואלה!

    הלחצן שיכול להציל את חייך במקרה של התקף לב

    לכתבה המלאה
    רוצים לנקות רעלים? תשתו מיץ ירקות, אל תצומו (צילום: ShutterStock)

    צום לא מנקה רעלים
    הרבה אנשים טועים לחשוב שצום תורם ל"ניקוי רעלים" בגוף. טענה זו אינה נתמכת מבחינה קלינית. גופנו כולל מערכות חכמות כגון הכבד, הכליות, מערכת העיכול והריאות, שתפקידן לסלק רעלים, כך שאין טעם או צורך בצום אם זו המטרה.
    צום הוא גם לא מבחן אומץ. הרבה אנשים, בעיקר צעירים, מבקשים להוכיח לעצמם שהם מסוגלים להסתדר יממה שלמה בלי אוכל. ההשוואה הזו לא באמת עובדת, ואין קשר בין היכולת לצום לבין היכולת להתמיד בדיאטה.

    איך מתחילים בניקוי רעלים?

    היזהרו מאכילת פיצוי
    לאחר הצום, כאשר אנו מזינים את גופנו בכמות מרובה של מזון וקלוריות בבת אחת, גובר הסיכוי שחלק ניכר ממה שאכלנו ילך לאחסון ברקמת השומן ולא ינוצל ויישרף. הארוחה הגדולה מיד אחרי הצום, והידיעה שצמתי והתעניתי, יכולות לגרום לרבים לאכילת פיצוי שיכולה להימשך אפילו כמה ימים מעבר לצאת יום כיפור. אצל רבים מאתנו יצוצו מחשבות שעלולות לחבל בכל דיאטה. הרהורים כגון "צמתי, סבלתי ועכשיו מגיע לי" או "אני הולך לצום ולכן אוכל כמה שיותר בארוחה המפסקת", גורמים לנו לאכול כמות נדיבה למדי של קלוריות.

    טל פלג היא דיאטנית קלינית מומחית להרזיה וירידה במשקל, חברת עמותת עתיד- עמותת הדיאטנים בישראל

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

      התרעות פיקוד העורף

        walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully