10 טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות

למה לא כדאי לשתות קפה, אילו מאכלים ישאירו אתכם שבעים לאורך זמן, ולמה כל כך חשוב לשתות מים לפני כניסת הצום? הטיפים שיעזרו לכם לעבור את תשעה באב בקלות יחסית

  • ט' באב
  • צום
  • תשעה באב
מערכת וואלה! NEWS
כוס תה צמחים לפני ואחרי הצום תשפר את התחושה (אילוסטרציה: Shutterstock)

צום הוא חוויה לא פשוטה (אם כי בריאה) לגוף. על אף העובדה שתענית היא חלק מהעניין בצום, עדיין אפשר לנקוט בכמה צעדים פשוטים שיהפכו את החוויה לנסבלת יותר.

עוד בנושא:
סיבה בריאה מאוד להתחיל לצום

8 המאכלים שישאירו אתכם שבעים
צוק איתן: הלוחמים פטורים מצום ט' באב

1. ארוחות קטנות: במהלך השעות שלפני הצום, הקפידו לאכול כמה ארוחות קטנות, ולא ארוחה אחת גדולה וכבדה. אכילה של מספר ארוחות קטנות ומזינות תשאיר אתכם שבעים לאורך זמן, בשונה מארוחה אחת כבדה שפשוט תגרום לכם להיות עייפים. במהלך הארוחות שלפני הצום כדאי לאכול פחמימות מורכבות (לחם או אורז מלא) קטניות, ירקות וחלבון.

2. אינדקס גליקמי: זהו מדד שמדרג את המזונות העשירים בפחמימות בהתאם למהירות שבה הם מעלים את רמת הסוכר בדם. מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מעלים בצורה מהירה ומשמעותית את רמת הגלוקוז בדם. זה גורם לירידה חדה של רמת הגלוקוז בדם כשלוש שעות אחרי הארוחה. מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך מעלים בצורה הדרגתית יותר את רמת הסוכר, ובכך מונעים נפילות סוכר ואף משאירים אתם שבעים ומרוצים יותר לאורך זמן. לכן, תפוח (אינדקס גליקמי נמוך) יעזור לכם מאוד לפני הצום, אבל שוקולד (אינדקס גבוה) רק יגרום לכם להרגיש רעב אחרי שלוש שעות.

6 מאכלים שישאירו את רמות הסוכר שלכם מאוזנות

3. מים: בשעות שלפני הצום חשוב לשתות הרבה מים, באופן הדרגתי, כדי למלא את מאגרי הנוזלים שבגוף ולמנוע התייבשות. הנחיה זו חשובה במיוחד בצום ט' באב שמגיע תמיד בימים הכי חמים בשנה, שמועדים גם כך להתייבשות. לפני תחילת הצום יש לשתות לפחות ליטר וחצי של נוזלים.

4. בלי קפה: אף ששתייה לפני הצום היא חשובה, חשוב מאוד להפחית את שתיית הקפה, שכן הוא משתן וגורם לאיבוד נוזלים. הכלל הזה תקף גם לגבי קולה, שוקו ותה, שכן גם הם מכילים קפאין.

5. תיבול מאוזן: בשעות שלפני הצום חשוב להימנע ממאכלים מתובלים מאוד או מלוחים מאוד (חטיפים לדוגמה). תיבול והמלחת יתר יגבירו את תחושת הרעב והצמא במהלך הצום.

6. שקט בבטן: לקראת הצום הימנעו ממאכלים שגורמים לכם לתחושות לא נעימות בבטן. אצל הרבה אנשים מדובר בירקות ממשפחת המצליבים (כרובית, כרוב), אצל אחרים מדובר דווקא במוצרי חלב. חישבו אילו מאכלים נוטים לגרום לכם לתחושה פחות נעימה, והימנעו מהם.

7. צחצוח שיניים: אחרי הארוחה המפסקת כדאי מאוד לצחצח שיניים. כך תישארו עם תחושה מרעננת ונעימה בפה, שתעזור לכם בשעות הארוכות של הצום.

8. מנוחה: במהלך שעות הצום חשוב לנוח ולהימנע ממאמץ יתר. בנוסף, עדיף לשהות בצל ובמקומות ממוזגים כדי למנוע התייבשות (ראה סעיף 3).

9. אחרי הצום: מומלץ לשבור את הצום בשתייה של תה צמחים חמים, בשילוב עם עוגייה או כפית דבש. לאחר מכן עדיף לאכול ארוחה קטנה שקלה לעיכול (כמו מרק ירקות), ורק לאחר שעה לאכול ארוחה יותר עשירה.

10. צמחי מרפא: הנטורופתית עדי גולדנברג מוסיפה כי אפשר להכין את הגוף לצום ולהימנע ממשברי ניקוי רעלים על ידי נטילת צמחי מרפא שמאזנים את רמות הסוכר, מרגיעים את מערכת עיכול ומדכאים את התיאבון כמו ג?ימנמה או שומר.

ט' באב: 3 תבשילים לארוחה שלפני הצום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully