פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      סיבה בריאה מאוד להתחיל לצום

      חוקרים מיוטה גילו כי צום של 12 שעות מדי פעם עשוי לסייע לאנשים שנמצאים על סף הסוכרת למנוע את הופעת המחלה, כיוון שהוא מסייע בריקון מאגרי הכולסטרול הרע

      גבר שמן (מערכת וואלה! NEWS , shutterstock)
      לזהות את סימני האזהרה בזמן (אילוסטרציה: ShutterStock)

      סוכרת היא אחת מהמחלות השכיחות ביותר בעולם המערבי, ואחד הגורמים המרכזיים למחלות לב וכלי דם. בניגוד למחלות אחרות שפשוט "מופיעות" ביום בהיר אחד, לסוכרת יש סימני אזהרה. כאשר סימני האזהרה האלה מופיעים, האדם נכנס למצב שנקרא טרום-סוכרת, וזו הזדמנות פז לבצע שינויים בחיים שימנעו את הופעת המחלה. בישראל לבדה כ-300 אלף בני אדם מוגדרים טרום?סוכרתיים, ולפחות 100 אלף מהם יהפכו לחולי סוכרת.

      עוד על סוכרת בוואלה! בריאות:
      דברים שעוברים לחולת סוכרת בראש
      מגפת הסוכרת לא מדלגת על ילדים
      חולי סוכרת? כדאי שתישמרו משבץ מוחי
      אינסולין? חילבה! טיפול טבעי בסוכרת

      הדברים החשובים ביותר כדי למנוע את הופעת הסוכרת הם שינויים באורח חיים, כמו ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, אכילת מזון בריא יותר וירידה במשקל. כעת מחקר חדש מגלה כי גם צום של 12 שעות מדי פעם עשוי לסייע לאנשים במצב של טרום-סוכרת לשפר את מצבם הבריאותי, ולשפר את הסיכוי שלא יחלו בסוכרת.

      איך תדעו אם אתם בטרום-סוכרת?
      בטרום-סוכרת ערכי הסוכר בדם בזמן צום גבוהים מדי מכדי להיחשב תקינים (הטווח התקין המקסימלי הוא 100), אבל נמוכים מדי מכדי להיחשב סוכרת (הערך המינימלי בצום כדי לאבחן סוכרת הוא 126). אם אתם שמנים מהמומלץ, לא שומרים על תזונה מאוזנת או בעלי כולסטרול גבוה – כדאי שתבקשו מהרופא שלכם הפניה לבדיקת ערכי סוכר בצום.

      למה זה קורה?
      אחת הבעיות שגורמות להתפתחות של סוכרת מסוג 2 אצל אנשים עם עודף משקל היא עמידות של הגוף לאינסולין, שקרויה תנגודת לאינסולין. הדבר נובע בין היתר מגירוי מוגבר של הלבלב לייצר עוד ועוד אינסולין, עד שאינו מספיק לעמוד עוד בדרישות הגוף. תאי השומן, שמכילים בין היתר את הכולסטרול הרע (LDL) משחקים תפקיד מרכזי בהתפתחות התנגודת לאינסולין. התהליך שבו נעשה שימוש בכולסטרול LDL מתאי השומן לצורך הפקת אנרגיה אמור לעזור לשלול תנגודת לאינסולין.

      חקר הצום
      צום עוזר בריקון מאגרי הכולסטרול הרע, ולכן יכול לסייע במניעת העמידות לאינסולין והתפתחות סוכרת. במחקר החדש על צום תקופתי אותר התהליך הביולוגי בגוף הממיר את הכולסטרול הרע שבתאי שומן לאנרגיה, ובכך נלחם בגורמי סיכון לסוכרת אצל חולים עם טרום-סוכרת.

      מחקר קודם, שנעשה על ידי אותו צוות חוקרים מיוטה בשנת 2011 והתמקד באנשים בריאים במהלך יום אחד של צום, הראה שצום על בסיס שתיית מים בלבד גרם לירידה ברמות הסוכר בדם ולירידה במשקל. בניסוי החדש, קבוצת החוקרים עקבה אחר חולים עם טרום-סוכרת לפני, במהלך ואחרי צום של 10 עד 12 שעות, וגילו ממצאים מעודדים. החוקרים עקבו אחר חולי בני 30 עד 69 עם גורמי סיכון, כמו השמנה בטנית, רמות שומנים גבוהות בדם, רמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL), וערכי סוכר גבוהים מהתקין בצום.

      בתחילת הצום הגוף מתחיל להשתמש במקורות אנרגיה על בסיס הקיים כדי לקיים את עצמו. בין היתר, הגוף מנצל את ה-LDL ומשתמש בו לצורך ייצור אנרגיה זמינה. במהלך ימי הצום עצמו עלה מעט הכולסטרול, בדומה למה שנראה במחקר הקודם אצל מתנדבים בריאים, אולם לאורך תקופה של ששה שבועות - שבה עברו מספר ימי צום עם שתיית מים בלבד – הודגמה ירידה של כ-12%- ברמות הכולסטרול ובמשקל הגוף. מכיוון שהעלייה הזמנית בערכי השומן הגיעה מתאי השומן ולא ממזון, מאמינים החוקרים כי היעילות של הצום עשויה להיות משמעותית במניעת סוכרת.

      אז להתחיל לצום?
      חשוב לסייג ולומר כי על אף שצום עשוי להגן מפני סוכרת, לא מדובר בתוצאות מידיות, לפחות לפי המחקרים עד כה. לא ברור לחלוטין כמה זמן ובאיזו תדירות מומלץ לאנשים בסיכון לצום, וגם אילו יתרונות בריאותיים נוספים או סיכונים פוטנציאליים קיימים. לפיכך דרושים מחקרים נוספים לפני שאפשר יהיה להמליץ לאנשים בסיכון להתחיל לצום.

      מצד שני: כשסוכרת ותת-תזונה נפגשים