וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשסוכרת ותת תזונה נפגשים

ד"ר אייל ליבוביץ

17.6.2014 / 8:42

מתברר שגם חולי סוכרת עלולים לסבול מתת תזונה, ולא מדובר במקרים בודדים. מה צריך לאכול אם סובלים מסוכרת ומתת תזונה? ד"ר אייל ליבוביץ מסביר

אילוסטרציה. ShutterStock
סוכרת - לא רק בעודף משקל/ShutterStock

הרבה אנשים חושבים שסוכרת מתאפיינת תמיד בעודף משקל ובפרופיל שומנים לא תקין. נהוג לחשוב גם כי תת תזונה היא תופעה האופיינית למדינות מתפתחות, או לאנשים עניים מאוד. ובכן, חולי סוכרת עלולים לסבול מתת תזונה, וזה עלול לקרות גם בישראל, לאנשים עשירים מאוד.

מגפת הסוכרת

סוכרת היא מחלה שכיחה מאוד, ושכיחותה עולה עם הגיל. בסקר בריאות שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמצא כי אצל 23 אחוז מכלל האוכלוסייה שחצתה את גיל 65 מאובחנת סוכרת. אין זו נחלת ישראל בלבד, מדובר במגפה עולמית.

סוכרת נובעת מחוסר איזון בין ריכוז הסוכר בגוף לבין ריכוז האינסולין – ההורמון שאחראי על הורדת ריכוז הסוכר בדם. סוכרת עלולה לנבוע מחסר מוחלט באינסולין (במקרה של סוכרת מסוג 1), או מעמידות הגוף לאינסולין (סוכרת מסוג 2).

עמידות הגוף לאינסולין מתפתחת בשל כמה גורמים - מקצתם תורשתיים ומקצתם סביבתיים. הגורם הסביבתי השכיח ביותר הוא עודף משקל ואכילת יתר. אולם יש להבין כי אכילה מרובה והשמנת היתר אינן הגורמים היחידים להופעת סוכרת. לכן חלק גדול מהסובלים ממשקל עודף אינם חולי סוכרת, ומנגד, חלק גדול מחולי הסוכרת אינם סובלים ממשקל עודף. למעשה, יש גם חולי סוכרת הסובלים מתת תזונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

תת תזונה

תת תזונה היא מצב שבו מתרחשת פגיעה בתפקוד הגוף בשל אספקה לא נאותה של רכיבי המזון. תת תזונה יכולה להתפתח גם ללא רעב, ואף ללא רזון. חולים הסובלים ממחלה ממארת, למשל, עשויים לסבול מתת תזונה משום שמחלתם, או התרופות שהם נוטלים, תורמות לירידה בתיאבון. צריכת המזון יורדת עם הירידה בתחושת רעב.

גם אצל חולי סוכרת

תת תזונה עלולה להתפתח גם אצל חולי סוכרת. במחקר חדש שנערך בבית החולים וולפסון נמצא כי הסיכוי להתפתחות תת תזונה אצל חולי סוכרת זהה לסיכוי להתפתחות תת תזונה אצל חולים ללא סוכרת. עוד עולה מן המחקר כי לשילוב שני המצבים, סוכרת ותת תזונה, השלכות מרחיקות לכת על בריאות המטופלים. נמצא כי חולי סוכרת הסובלים מתת תזונה מאושפזים לזמן רב יותר ואחוזי התמותה שלהם גבוהים יותר בהשוואה לחולי סוכרת ללא תת תזונה, ואף בהשוואה לחולים שאינם סוכרתיים וסובלים מתת תזונה.

מרבית חולי הסוכרת הסובלים מתת תזונה סובלים גם מסיבוכי מחלת הסוכרת, ובכלל זה מחלת לב, אירועים מוחיים ופגיעה בכליות, ולפיכך הם מטופלים בתרופות רבות. אוכלוסיית חולים זו נוטה לאבד ממשקל הגוף גם בלי קשר לאיזון הסוכרת. קצב איבוד מסת השריר והירידה בכוח השריר, הרקמה האחראית, בין היתר, על ויסות הסוכר בגוף, מואץ אצל חולים אלו בהשוואה לחולים ללא סוכרת.

אז מה אוכלים?

טונה בקופסת שימורים. ShutterStock
המלצות התזונה כוללות צריכה יומית מוגברת של חלבון דל שומן/ShutterStock

מצד אחד חולי סוכרת הסובלים מתת תזונה זקוקים להזנה קלורית גבוהה כדי לצמצם את הפער הקלורי והחלבוני שנוצר בין דרישות הגוף לצריכה ולהביא לעלייה במשקל. מצד אחר צריכה קלורית גבוהה פוגעת באיזון הסוכר בדם ועלולה להביא לסיבוכים. המטרה בטיפול, אפוא, היא תרומה לעלייה במשקל החולים ללא הפרה של איזון הסוכרת. לשם כך יש להשתמש במזון עשיר בקלוריות ודל בסוכרים.

במצב כזה המלצות התזונה כוללות צריכה יומית מוגברת של חלבון דל שומן (מן החי או הצומח) - 1.2?1.5 גר' לכל ק"ג ממשקל הגוף, ובסך הכל צריכה יומית של 30 קלוריות לכל ק"ג ממשקל הגוף. על אדם השוקל 70 ק"ג, למשל, לצרוך כ?100 גר' חלבון ביממה (המפוזרים בין שלוש ארוחות) ובסך הכל כ?2100 קלוריות. הצמדות לערכים אלה תמזער את השיבוש באיזון הסוכרת.

כשהתזונה הרגילה אינה מספקת ניתן להשתמש במזון רפואי המותאם להזנה של חולי סוכרת. גלוצרנה של חברת אבוט, למשל, מכיל יחס פחמימות ושומנים התואם את המלצות איגוד הסוכרת האמריקאי (ADA) והאיגוד הקרדיולוגי האמריקאי (AHA) ויש לו תו של א.י.ל (האיגוד הישראלי לסוכרת). תוסף תזונה זה יכול להשלים את הצריכה הקלורית במצבים שבהם לא ניתן להגיע אליה באמצעות מזון בלבד.

ד"ר אייל ליבוביץ הוא מומחה ברפואה פנימית, בית החולים יוספטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully