וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנקה וסוכרת

טלי גסנר

9.5.2014 / 11:08

סובלת מסוכרת? ההנקה יכולה לתרום למאזן הגליקמי שלך ולמנוע מהתינוק שלך סוכרת בעתיד. טלי גסנר עם תשובות לשאלות חשובות על היחסים המורכבים שבין אם, תינוק וסוכר

אילוסטרציה. ShutterStock
חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לכל התינוקות, כולל תינוקות לאמהות סוכרתיות/ShutterStock

כשהייתי בת עשר אובחנה אצלי סוכרת נעורים. בשלוש השנים האחרונות עברתי שני היריונות בסיכון. בזמן ההיריון הייתי תחת השגחה קפדנית מתמדת, אך כשנגמר ההיריון, והתינוק נולד בשעה טובה ובמזל טוב, לא היה לאיש עוד מה לומר לי. נותרתי עם שאלות רבות הנוגעות לטיפול בתינוק, ובעיקר לא ידעתי אם מותר לאם סוכרתית להיניק, אם צפויות לי בעיות מיוחדות בהנקה ואם מרכיבי החלב שלי שונים משל חלב אם רגיל.

אחוז האמהות הסוכרתיות גדול בהרבה משחושבים. כ?400 אלף חולי סוכרת חיים בישראל, וכעשרה אחוזים מהנשים ההרות סובלות מסוכרת היריון. חולות סוכרת רבות מוצאות את עצמן לפתע, אחרי הלידה, כפי שמצאתי אני את עצמי, ללא ייעוץ והכוונה. נושא ההנקה, המעורר תהיות ושאלות אצל אמהות טריות, מורכב פי כמה אצל אמהות שעברו היריון עם סוכרת. כמדריכת הנקה שהיא, כאמור, גם סוכרתית מסוג 1, אנסה לענות על כמה שאלות נפוצות בנושא הנקה וסוכרת.

האם מותר להיניק כאשר האם סוכרתית?

חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לכל התינוקות, כולל תינוקות לאמהות סוכרתיות. תינוק לאם סוכרתית נוטה לחוות "היפוגליקמיה מוקדמת" - נפילות סוכר לאחר הלידה. חלב האם מסייע בשמירה על ערכי סוכר גבוהים מספיק אצל התינוק.

בדרך כלל, בלידה של אם סוכרתית, התינוק מופרד מהאם מיד אחרי הלידה על מנת שניתן יהיה לבדוק את בריאותו, ולעקוב אחרי רמות הסוכר שלו. מומלץ לנסות להיניק כבר בחדר הלידה, עוד טרם ההפרדה. על פי ממצאים, משך ההנקה הממוצע של תינוקות שהונחו על אמם בשעה הראשונה שאחרי הלידה ארוך יותר ממשך ההנקה הממוצע של ילוד שהופרד מאמו והונח בעריסה.

לקראת סוף ההיריון רמות הסוכר בדם האם נוטות להיות גבוהות, בעקבות הורמונים המופרשים ומתנגדים לפעילות האינסולין. ההנקה מסייעת לירידה בערכי הסוכר, ובעקבות זאת גם לצריכה מופחתת של אינסולין.

האם צפויות לאם הסוכרתית בעיות בהנקה?

אילוסטרציה. ShutterStock
החלב שלך יכול למנוע ממנו סוכרת בעתיד/ShutterStock

אמהות סוכרתיות יכולות לייצר חלב אם כמו כל יולדת אחרת. עם זאת, ייתכן שתהליך המעבר מהחלב הראשוני לחלב הבשל ייארך ויושלם רק בתום ארבעה או חמישה ימים מהלידה. לאינסולין תפקיד מרכזי בייצור החלב ובשמירה על קצב הייצור. לכן לאימהות סוכרתיות אין בדרך כלל די חלב בימים הראשונים שלאחר הלידה. סיבה נוספת לעיכוב בייצור החלב היא ניתוחים קיסריים: סוכרתיות רבות יולדות בניתוח קיסרי מכיוון שהעוברים גדולים יחסית. גם לידה בניתוח מעכבת את תגובת הגוף ללידה והבשלת החלב. מלבד זאת, פעמים רבות לאחר ניתוח התינוק ישנוני וממעט לדרוש חלב, ולפיכך ייצור החלב יתעכב.

האם חלב של אם סוכרתית שונה?

לא. מרכיבי החלב זהים אצל אם סוכרתית למרכיבי החלב של אם שאיננה סוכרתית. אם סוכרתית מיניקה חייבת לאכול ארוחות מגוונות ומאוזנות המכילות את כל אבות המזון, בתוספת חלבון. לא פעם יש להתאים את מינון האינסולין למצב ההנקה, כדי למנוע היפוגליקמיה. מכיוון שההנקה, כמו פעילות גופנית, דורשת הרבה אנרגיה, יש לצפות לנפילות סוכר אצל האם המניקה. מומלץ להכין שתייה ממותקת (לא דיאט) לזמן ההנקה ולבצע בדיקות סוכר עצמיות תכופות.

הנקה ומניעת סוכרת

חלב אם הוא התזונה הטובה ביותר עבור התינוק. ממחקרים אף עולה כי לתינוקות שינקו חלב אם סיכוי נמוך יותר להפוך לבוגרים בעלי משקל עודף בהשוואה לתינוקות שניזונו מתחליפי חלב אם, ולפיכך סיכוי נמוך יותר לפתח סוכרת מסוג 2. במחקרים אחרים נמצא קשר בין הנקה ובין סיכוי מופחת להתפתחות סוכרת מסוג 1.

הנקה ואינסולין

לא ברור אם אינסולין עובר לחלב האם. מה שברור הוא שגם אם הוא עובר לחלב האם, אין לזה כל השפעה על התינוק, כיוון שאינסולין הוא חלבון שנהרס במגע עם אנזימי הרוק (מסיבה זו חולי סוכרת חייבים להזריק את האינסולין ולא לבלוע אותו). על האם הסוכרתית להתייעץ עם רופא הסוכרת בעניין סוג האינסולין הטוב ביותר בשבילה בזמן ההנקה.

סיכומו של עניין: אימהות סוכרתיות מיניקות מפחיתות את כמות האינסולין הדרושה להן, ומשפרות את האיזון הגליקמי שלהן. באשר לתינוקות - ההנקה מפחיתה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2, ומונעת בעיות בריאות בשנים הבאות.

טלי גסנר היא מדריכת הנקה מוסמכת CBC

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully