וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי סוכרת? כדאי שתישמרו משבץ מוחי

ד"ר חוליו וינשטיין ופרופ' נתן בורנשטיין

11.5.2014 / 7:34

יותר מחצי מיליון ישראלים חולים בסוכרת. לצד הנזקים הגופניים שגורמת המחלה, הם חשופים לשבץ מוחי בגלל פגיעה בכלי הדם שלהם. האם אפשר להקטין את הסכנה?

אילוסטרציה. ShutterStock
אפשר למנוע מדי שנה כ-1,000 אירועים מוחיים בישראל/ShutterStock

סוכרת ואירוע מוחי הם שניים מגורמי התמותה העיקריים בישראל. לרגל שבוע המודעות האירופי לשבץ המוחי המתקיים כעת, כדאי שתכירו את את הקשר המסוכן בין שתי המחלות.

כך תדעו אם האדם שלידכם עובר אירוע מוחי

בשנת 2011 - השנה שלגביה יש את הנתונים המעודכנים ביותר - מתו 2,442 איש משבץ מוחי (6% ממקרי המוות באותה שנה) ו-2,190 כתוצאה מסיבוכי סוכרת (5.4% ממקרי התמותה). מלבד מקרי מוות, עשרות אלפי אנשים נותרו נכים ומוגבלים בגלל נזקי המחלות הללו.

סוכרת (סוג 2, הנפוצה יותר) נגרמת בגלל ירידה ביכולת הגוף לייצר אינסולין, המפרק את הסוכר שאנחנו אוכלים כדי להוריד את רמתו בדם. במקביל, הגוף מפתח עמידות לאינסולין, שלא יכול למלא את תפקידו.

שבץ מוחי נגרם בגלל היווצרות קריש דם החוסם כלי דם מרכזיים במוח. כתוצאה מכך, נוצרת הפסקה פתאומית באספקת דם וחמצן לחלק מרקמת המוח ותאי העצב, שבמהלכו וכתוצאה ממנו נגרם הרס לרקמה ונזק לתפקודי המוח.

סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון לשבץ מוחי
שתי המחלות הללו קשורות זו בזו, וליתר דיוק - סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון לשבץ מוחי. הסוכרת פוגעת בכלי דם וגורמת בעקיפין לטרשת (היצרות) ולחסימה של כלי דם שכאלה. מסיבה זו, סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי, והיא שכיחה פי 3.5 עד 4 בהשוואה לאנשים ללא סוכרת.

לצד סוכרת, גם לחץ דם גבוה, רמה גבוהה של שומנים בדם, עודף משקל ואירוע קודם הם גורמי הסיכון לשבץ המוחי.

הסיכון לשבץ המוחי גובר עוד יותר כאשר אדם סובל מפרפור פרוזדורים יחד עם גורם סיכון אחד לפחות. כדי להקטין את הסיכון לשבץ מוחי אצל חולה סוכרת הסובל מפרפור פרוזדורים, עליו לקבל טיפול בנוגדי קרישה (אנטיקואגולנטים) במטרה למנוע היווצרות קרישים. בהתחשב בעובדה ש-5% מהציבור המבוגר סובל מפרפור פרוזדורים וכחצי מיליון ישראלים סובלים מסוכרת, ברור שמדובר בפצצת זמן.

כדי להגיע לאנשים אלה ולהעניק להם את הטיפול המניעתי המיטבי, יש לאתרם בהקדם ולהעלות את רמת מודעות הציבור לנושא זה. בסקר שערך האיגוד הנוירולוגי לפני כשלוש שנים פורסם כי אבחון וברור מהיר של חולים לאחר אירוע קל או חולף וטיפול מונע מיטבי בחולים הסובלים מפרפור פרוזדורים בסיכון גבוה עשויים למנוע מדי שנה כ-1,000 אירועים מוחיים בישראל.

ד"ר חוליו וינשטיין הוא מנהל היחידה לסוכרת במרכז הרפואי וולפסון. פרופ' נתן בורנשטיין הוא יו"ר האיגוד הארצי לנוירולוגיה, יו"ר עמותת "נאמן – נפגעי שבץ מוחי" ומנהל היחידה למחלות כלי דם של המוח במרכז הרפואי איכילוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully