פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה אנחנו כל כך בלחץ בחגים, ומה עושים עם זה

      תקופת החגים מביאה עימה אתגרים לא פשוטים עבור רבים שמוצאים את עצמם לחוצים בארוחות המשפחתיות ובחופש המתמשך. הנה כמה שיטות שיעזרו לכם להתמודד עם הלחץ באופן טבעי

      אישה לחוצה במיטה (ShutterStock)
      צאו מזה (אילוסטרציה: shutterstock)

      עונת החגים והחופשים היא תקופה לחוצה מאוד עבור רבים. לא כולנו יודעים לקחת הפסקה וליהנות ממה שיש לחגים להציע, ועבור רבים ההתכנסות המשפחתית מביאה עימה הרבה לחצים. לחלק אין רצון לפגוש בני משפחה רחוקים, ולאחרים אין סבלנות ויכולת הכלה לארוחות החגיגיות והעמוסות, וגם יציאה לחופש מלחיצה רבים שהיו מעדיפים להמשיך בשגרה.

      עודף עומס, כמו כזה שעלול להיווצר בתקופת החגים, הוא מצב מתמשך שבו גירוי מסוים מאופיין בעוצמה גבוהה עד שאין ביכולת האדם להסתגל אליו. שילוב של עוצמת הגירויים המלחיצים ומשך הזמן שהם נמשכים הם שקובעים את עוצמת הלחץ. שינויים גדולים מדי, בעיקר כשהם מתרחשים בהפרשי זמן קצרים, עלולים לייצר תגובת לחץ וכל אירוע שמהווה שינוי מהותי בחיים (שלילי או חיובי) עלול לגרום לתגובה כזו, מאחר והוא עלול להיתפס כמאיים או כאתגר שאין בו בטחון שניתן להתמודד איתו.

      איש מוחץ כדור לחץ (ShutterStock)
      אין לאן לברוח (אילוסטרציה: shutterstock)

      בתרבות הנוכחית שבה אנו חיים, שבה גירויים קבועים ומועצמים הם חלק מהשגרה, קיימת הצפה של מערכות העצבים על ידי פעילות מחשבתית מוקדמת ואימוץ הזיכרון. במקביל ישנה הזנחה של הפעילות הריתמית והמטבולית על-ידי אי הפעלה מספקת או נכונה של חיי הרגש והרצון. כתוצאה מכך מופיעה חולשה במערכת המטבולית והריתמית המייצרת את הבסיס לעצבנות, אי שקט, בעיות שינה, הפרעות קשב וריכוז ועוד.

      איך מקלים על הלחץ בצורה טובה וטבעית?

      זה (לא) רק ספורט
      פעילות גופנית מוכרת כמרגיעה לחצים, מעלה את הביטחון העצמי, את מצב רוח הכללי ואת היכולת להתמודד עם לחצים. הפרשת סרטונין במהלך פעילות גופנית מסייעת ומשפרת את מצב הרוח, כמו גם תחושות של אושר והרמוניה.

      בנוסף לפעילויות השגורות יותר כמו ריצה, פעילות גופנית במים, כמו שחיה למשל, ואפילו אמבטיה חמימה, נמצאו כמפחיתות לחץ. יש הטוענים כי שהייה במים מדמה חזרה לרחם ומגע של המים המקיף אותנו, מאפשר לגוף להירגע יותר בקלות.

      לא לשכוח לנשום
      כשאנחנו לחוצים אנחנו לא מתפנים לנשום עמוק ולהירגע ולעיתים מצבי לחץ אף גורמים לנו לתחושה של שרירים תפוסים. מומלץ להכיר שיטות הרפיה שונות, כאשר רובן מתייחסות לנשימה כבסיס להרפיה ומלמדות שיטות של נשימה או דמיון מודרך העוזר לנו להתנתק מהלחץ. בכל מקרה, בשעת לחץ, עצרו רגע ונשמו עמוק.

      אישה מניחה את ידיה על החזה (ShutterStock)
      עצרו רגע ונשמו עמוק (אילוסטרציה: shutterstock)

      לצחוק ולהתחבק
      כמו בהרבה מקרים בחיים, מסתבר שדווקא הדברים הפשוטים ביותר, הם אלו שיכולים להרגיע את הלחץ מסביב. קחו כדוגמה את הצחוק: הוא נמצא במחקרים שונים כמוריד לחץ דם, שומר על הלב, תורם לחיזוק המערכת החיסונית והוא ידוע בתרומתו להפחתת לחצים.

      חיבוקים הם דרך נוסף להוריד מתח. לא סתם ייסדו את יום החיבוק העולמי הקורא לאנשים בכל העולם להתחבק. מגע הוא חלק משמעותי בצורך האנושי ועבור רבים חיבוק הוא ביטחון. מחקרים הראו כי בעת מגע מתגברת הפעילות של מערכת העצבים המרכזית, מערכת החיסון מתחזקת, רמת ההמוגלובין בדם עולה והמוח מפריש אל תוך הדם את ההורמון אוקסיטוצין הגורם להרגשה טובה. דאגו להתחבק ולחבק, ואם אין לכם פרטנר, גם ליטוף וחיבוק של בעל חיים משפיע עלינו ועל היכולת להירגע.

      אכלו נכון
      תזונה נכונה ובריאה היא כנראה מפתח להרבה קשיים. קל להעשיר את הארוחות שלנו במוצרים בריאים שיכולים להקל על הלחץ, רק צריך לדעת לבחור נכון. תזונה עשירה בוויטמין B, מגנזיום ואומגה 3 ובמקביל מופחתת סוכרים, יכולה להקל על המתח והלחץ. שתו מים והקפידו על בחירת מזונות בריאים ומזינים, מיני אגוזים ושקדים רבים וירקות ופירות כמו אבוקדו, ואפשרו לגוף להתמודד עם הקושי כשהוא שבע ורגוע.

      תרופות טבעיות
      ברי גולדברג, רוקח ויועץ לחברת "אלטמן", מציין כי ניתן למצוא כיום על המדף בבית המרקחת גם תרופות שאינן דורשות מרשם רופא כמו מוצרים שמבוססים על צמחים שונים ומוצרים הומיאופתיים. מוצרים כמו "ביו-קאלם" או "נרוקסן" – תכשיר הומיאופתי לשיפור ההרגשה במצב של חוסר מנוחה, מצבי לחץ והפרעות שינה. עוד ידוע כי קומפלקס ויטמין B וצמח הפסיפלורה נמצאו יעילים גם הם לטיפול במצבי לחץ.