וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה טובה לפורים: הצחוק טוב לבריאות

6.3.2015 / 8:21

צחוק לא רק מחבר בין אנשים ומחמם את האווירה, הוא גם מגביר את האושר, מפחית כאבים ומחזק את הגוף. לכבוד החג הכי מבדח, ד"ר עידן גורן עם כמה עובדות על אחת התרופות הנפוצות בעולם

גבר צוחק. ShutterStock
תרופה מהירה ובלי תופעות לוואי/ShutterStock

לצחוק מתגלגל יש השפעה חיובית על הגוף ועל הנפש. מדובר בתרופה יעילה כנגד מצבי לחץ, כאב וחרדה. התרופה הזו לא רק יעליה להפליא וחינמית, היא גם עובדת במהירות וללא תופעות לוואי.

קיימים תיעודים כבר מהמאה ה-13 שבהם מתוארים מנתחים שהשתמשו בהומור כדי להסיח את דעת החולים מכאבים. מאוחר יותר, במאה ה-20, החלו להתבצע מחקרים מדעיים על השפעת ההומור על בריאות הגוף. חוקרים יפנים מצאו למשל כי צחוק משפר את היכולת החיסונית של הגוף, ומפחית אלרגיות. במחקרים אחרים הודגם כי צחוק סייע להפחית כאב.

לחיזוק המערכת החיסונית והגנה על הלב

צחוק טוב יכול להקל על מתח ולחץ פיזיים, ואף לגרום להרגעה של השרירים למשך כ-45 דקות לאחריו. צחוק מוביל גם לשחרור של אנדורפינים, אותם חומרים כימיים שגורמים להרגשה טובה וידועים בהשפעתם המיטיבה על הגוף. האנדורפינים יוצרים תחושת רווחה ומסייעים מאוד בהקלה זמנית על כאבים.

גם מערכת החיסון מרוויחה מצחוק שכן הוא מפחית את הפרשת הורמוני הלחץ ומגביר את היכולת החיסונית שנלחמת במחלות ובמזיקים, כמו זיהומים. צחוק עוזר למערכת החיסון להגן על הגוף בצורה טובה יותר ולהיות עמיד כנגד מחלות.

גבר צוחק. ShutterStock
זכית ב-45 דקות של שרירים רגועים/ShutterStock

צחוק מגן גם על הלב. צחוק משפר את תפקוד כלי דם ומגביר את זרימת דם, מה שיכול לעזור להגן מפני התקף לב, מחלות לב וכלי דם. לפי מחקר שנערך על ידי קרדיולוגים במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד בבולטימור, צחוק וחוש הומור בריא עשויים לעזור להגן מפני התקף לב. במחקר, שהיה הראשון מסוגו שבו ניסו באופן מדעי לקשר בין צחוק לבין מניעת מחלות לב, נמצא כי אנשים עם מחלת לב נטו לצחוק כ-40 אחוזים פחות במגוון רחב של מצבים מהחיים, בהשוואה לאנשים באותו גיל ללא מחלת לב.

צחוק רפואי

בשנים האחרונות גוברת המודעות לכך שצחוק יכול לסייע ככלי טיפולי, ובמשך השנים החל שימוש בהומור גם ברפואה. הדבר פועל משני צדי המתרס – מצד אחד ככלי להקל על המטופלים, בייחוד במצבי לחץ, ומצד שני להקל על הצוותים הרפואיים עצמם אשר נמצאים תחת לחצים נפשיים ועבודה בתנאים לא פשוטים.

היום, יותר מאי פעם, אנשים פונים להומור ככלי לטיפול וריפוי. כתבי עת רפואיים הכירו בעובדה שטיפול בצחוק יכול לעזור לשפר את איכות חייהם של חולים במחלות כרוניות, ואפילו במקרים של מחלות חשוכות מרפא. בארץ פועל מאז שנת 2002 ארגון שקרוי 'רופאי חלום' אשר פועל לשילוב הליצנות הרפואית כחלק מהמערך הטיפולי של בתי חולים בישראל, ואשר פועל ברוב מחלקות הילדים בארץ. ייתכן ובעתיד נוכל למצוא את הטיפול בצחוק בצורה שכיחה יותר ככלי לטיפול משלים במחלות אצל ילדים ומבוגרים כאחד.

  • עוד באותו נושא:
  • צחוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully