וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת הדרך בתרופה לאלצהיימר "מתאימה לחולים בתחילת הדרך"

1.9.2016 / 12:30

תוצאות של ניסוי תרופתי הראו כי חלבון המצטבר במוח חולי אלצהיימר נעלם כמעט לאחר שימוש בה. האם התגלית עשויה לסלול את הדרך לטיפול תרופתי למחלה הקשה שכבר פגעה בחמישים מיליון אנשים ברחבי העולם?

מערכת וואלה!

בווידאו: פריצת דרך בטיפול בסרטן של מכון וייצמן

חוקרים מארצות הברית ושוויץ פרסמו אמש בכתב העת Nature את ממצאיהם לאחר ניסוי בתרופה המכונה אדוקנומאב (aducabumab) של ענקית התרופות ביוג'ן, שהראו היעלמות של מרבצי החלבון במוח המזוהים עם הופעתה של מחלת האלצהיימר והצלחה מסוימת בעיכוב ההידרדרות הקוגנטיבית המאפיינת חולים במצב זה.

בקרב חלק גדול מחולי האלצהיימר, התפתחות המחלה מאופיינת בהצטברות של חלבון הנקרא עמילואיד-בטא במוח. כאשר וריאציות פגומות של חלבון מצטברות במוח, יש לכך השפעות רעילות על תאי העצב, דבר המוביל לפגיעה ברקמת המוח, אובדן הזכרון והכישורים הקוגניטיביים אצל הסובלים מהמחלה. התרופה כוללת נוגדנים התוקפים את מצבורי החלבון.

165 מטופלים אשר נמצאים בשלבים לפני פריצת המחלה או בשלבי אלצהיימר מוקדמים מאד השתתפו בשלב הזה של הניסוי, כאשר הנבדקים קיבלו מינונים שונים של התרופה, ואחרים אשר שימשו כבקרה קיבלו פלצבו. לפני ואחרי מתן הטיפול התרופתי נסרקו מוחותיהם של המטופלים בבדיקת PET scan.


עוד בנושא:
בשורה בתחום חקר המוח – אותר מנגנון "עוקף אלצהיימר"
מחקר שני בתוך חצי שנה: אלצהיימר עלול להיות מדבק
שינויים קיצוניים באישיות עלולים להיות סימן לאלצהיימר

"בשורה בערבון מוגבל"

החוקרים דיווחו כי במוחם של אלה שקיבלו את התרופה, הייתה כמעט "היעלמות מלאה" של העמילואיד ונצפתה גם האטה בחלק קטן של החולים בהתפתחות הסימפטומים המזוהים עם מחלת אלצהיימר. בהודעה, החוקרים אמרו כי "כמעט ולא הצלחנו לאתר מרבצים של עמילואיד בקרב החולים שקיבלו מינון גבוה של התרופה". הם כעת מתכוננים לשלב הניסוי הבא, שיכלול 2,700 מטופלים מ- 20 מדינות שונות.

לדברי פרופ' מיכל שוורץ, מומחית לנוירואימונולוגיה ממכון ויצמן, תוצאות המחקר מעודדות, אך רלוונטיות בעיקר לקבוצה של חולים שנמצאים בשלבים מוקדמים מאד של המחלה. מעבר לכך מדובר בתוצאות ראשוניות שצריך להתייחס אליהן במידה רבה של זהירות.

אלצהיימר, מור שמעוני, בריאות, מערכת וואלה!. מערכת וואלה!
כבר 25 שנה מנסים לפתח תרופה/מערכת וואלה!
"הבשורה היא לא לחולים עם אלצהיימר מתקדם אלא לחולים בתחילת הדרך, שעוד לא עברו אבחנה סופית ונמצאים בהתחלתה של המחלה"

"התיאוריה בנוגע למעורבות של חלבון העמילואיד בטא במחלה נמצאת מזה 25 שנה, כבר 25 שנה מנסים לפתח תרופה שתהיה מכוונת כנגד הגורם הפתולוגי הזה כדי לנסות ולרפא את המחלה", מסבירה פרופסור שוורץ. לדבריה, בעוד הניסוי הראה תוצאות מעודדות, מדובר בחולים בתחילת דרכם, ועשוי להיות פחות רלוונטי לחולים בשלבים אחרים של המחלה.

"הבשורה היא לא לחולים עם אלצהיימר מתקדם אלא לחולים בתחילת הדרך, שעוד לא עברו אבחנה סופית", פרופ' שוורץ אמרה והסבירה שעם התפתחות המחלה נכנסים למשוואה מגוון גורמים נוספים שיש להתמודד איתם, "כך שהתמודדות עם חלבון העמילואיד ביטא בלבד אינה מספיקה". היא מוסיפה כי בעוד הנוגדן שפיתחו החוקרים מראה ברמה הפתולוגית שהוא מוריד את מרבצי הפלאק במוח, נראה דווקא כי השפעתו על הקוגניציה עדיין לא מבוססת ולכן נדרשת זהירות בנוגע לאפקט זה.

"המטרה היא לא רק להפחית את הפלאק אלא בעצם היינו מעוניינים לראות אפקט קוגנטיבי", הסבירה, והוסיפה שאכן יש פה סימנים מעודדים אך יש להיות זהירים. כמו כן, היא מוסיפה כי לא אצל כל החולים שיש להם אלצהיימר יש מרבצים של בטא עמילואיד, כך שהתרופה לא תהיה רלוונטית להם כלל.

לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי (WHO), כמעט חמישים מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים ממחלת האלצהיימר, הסוג המוכר ביותר של דמנציה, כאשר בכל שנה מאובחנים כ- 7.7 מיליון מקרים חדשים. לפי הנתונים העדכניים ביותר מישראל, אחוז מהאוכלוסייה סובל בה מהמחלה. בקרב בני 80 ומעלה הנתון מזנק ל- 35 אחוזים. אחת משש נשים ואחד מתשעה גברים יפתחו את המחלה בממוצע אחרי גיל 65.

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully