וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר שני בתוך חצי שנה: אלצהיימר עלול להיות מדבק

1.2.2016 / 15:00

מחלת האלצהיימר גובה יותר ויותר קורבנות כל שנה בעולם, ולפי התחזיות המספרים שלה רק יאמירו בעשורים הקרובים. עדיין לא ברור במדוייק מה המנגנון שגורם למחלה, אבל מחקר נוסף מצא כעת כי יש סיכוי שהמחלה יכולה לעבור מאדם לאדם

מערכת וואלה!

בווידיאו: מחקר של מכון וייצמן - האם טיפול נגד סרטן יכול לרפא אלצהיימר?

מחקר שני בתוך כחצי שנה טוען כי מחלת האלצהיימר עלולה לעבור בין אדם לאדם בפרוצדורה רפואית, מה שמחזק את התיאוריה כי מדובר במחלה הניתן להעברה (Transmissible Alzheimer's Theory). מחקר משמעותי ראשון בנושא פורסם בספטמבר בכתב העת היוקרתי Nature . במחקר זה העלו מדענים בריטים השערה כי החלבונים (עמילואידים מסוג β) הסותמים את המרווחים במוחם של חולי אלצהיימר וגורמים לפגיעה בתאי העצב – מופצים בהליכים רפואיים שונים, כמו עירויי דם וניתוחים. החומר המצטבר במרווחים שבין התאים מכונה "פלאק עמילואידי".

כעת, חוקרים אוסטרים ושווייצרים מצאו הוכחות נוספות לכך שתהליך מסוג זה אכן עשוי להתרחש. המחקר החדש פורסם בכתב העת Swiss Medical Weekly. בשני המחקרים המדענים איתרו עמילואידים מסוג β בגופות של אנשים שחלו בגרסה האנושית למחלת "הפרה המשוגעת" (iCJD), בגלל שתלים או הורמונים שקיבלו מאנשים אחרים. טיפולים מסוג זה נאסרו אמנם עוד ב-1985, אך המדענים חוששים כי טיפולים רפואיים אחרים שהנם עדיין בשימוש – עלולים להעמיד חולים בסיכון לאלצהיימר.

אלצהיימר. ShutterStock
אלצהיימר/ShutterStock
"העובדה שגם המחקר החדש מעיד על פתולוגיה זהה, הצומחת אחרי פרוצדורה רפואית שונה, מחזקת את הדאגה שלנו"

החוקרים בחנו את מוחותיהם של 7 אנשים בני 28-63 שנפטרו מ- iCJD בגלל קבלת שתלי קרום מוח מאחרים, וראו שבחמישה מוחות נמצאו סימנים מוקדמים לאלצהיימר. המוחות האלה הכילו כמות גדולה של פלאק עמילואידי, שאינה אופיינית למוחות של אנשים בגילם שנבדקו. פלאק כזה לא נמצא ב-21 מוחות של אנשים שגם הם מתו מ-iCJD, אך לא עברו את הפרוצדורה הרפואית הבעייתית (קבוצת הביקורת).

חששם של החוקרים מפני "העברה" של עמילואידים מסוג β מהגופות לחולים נובע גם מכך שאותם חלבונים אינם מוסרים על ידי סטריליזציה של כלי ניתוח, ולכן ייתכן ששכנו בכלי המנתחים. "מצאנו שכיחות גבוהה של עמילואידים מסוג β במוחותיהם של אנשים שחלו ב-iCJD", כותבים החוקרים. "נוכחותם של החלבונים האלה באנשים צעירים היא יוצאת גופן, מה שמצביע על קשר אפשרי בינם לבין שתלי קרום המוח שקיבלו".

בראיון לסיינטיפיק אמריקן אמר הנוירולוג ג'ון קולינג', שהשתתף במחקר הבריטי, כי המחקר החדש מחזק את מסקנתם. "רואים עקביות בתוצאות שני המחקרים", ציין. "העובדה שגם המחקר החדש מעיד על פתולוגיה זהה, הצומחת אחרי פרוצדורה רפואית שונה, מחזקת את הדאגה שלנו". ראש המרכז למחלות דגנרטיביות בבון, גרמניה, פיירלואיגי'י ניקוטרה, טוען כי התיאוריה עוד רחוקה מהוכחה. "נדרשים עוד מחקרים סיסטמטיים במודלים של אוגרניזמים, בכדי לבחון אם התיאוריה העוסקת ב'זריעה' של אלצהיימר אכן נכונה".

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully