וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: שיעור התמותה של חולים שנותחו בלילה כפול משל מנותחי היום

5.9.2016 / 7:00

אם הכניסה לחדר ניתוח לא היתה עניין מלחיץ מספיק בפני עצמו, כעת גם מבט חפוז אל השעון עלול להוסיף לרמת החרדה של החולה. מסתבר שלשעת הניתוח יש השפעה משמעותית על הסיכויים שלכם לשרוד

אילוסטרציה. ShutterStock
סיכון גבוה פי 2.17 למות לאחר ניתוח שהחל בלילה/ShutterStock

חולים שעוברים ניתוחים בשעות הלילה נמצאים בסיכון גדול פי שניים למות, בהשוואה לחולים שנותחו בשעות העבודה הרגילות במהלך היום – כך עולה ממחקר חדש שהוצג בוועידה העולמית השנתית של איגוד הרופאים המרדימים, שנערכה בהונג קונג. המחקר, שבוצע על ידי ד"ר מייקל טסלר מרצה לרפואת הרדמה וד"ר נין נאן וואנג מתמחה ראשית במחלקה לרפואת הרדמה באוניברסיטת מקגיל במונטריאול, קנדה, העלה שגם חולים שמנותחים בסוף יום העבודה, או בשעות הערב המוקדמות נתונים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים ומוות.

גורמי סיכון לתמותה לאחר ניתוח נחקרו בהרחבה במספר הזדמנויות בעבר, ונמנים עליהם בין השאר גילו של המטופל ומידת הדחיפות של מצבו הרפואי. מחקרי עבר שביקשו לבחון את מידת ההשפעה של עיתוי הניתוח על שיעורי התמותה לא הצליחו לספק מסקנות חד משמעיות. המחקר הנוכחי ביקש להתמקד אך ורק בהשפעה של שעת הניתוח על שיעורי התמותה בקרב חולים לאחר ניתוח בבית החולים Jewish General במונטריאול.

עוד בנושא:
לראשונה: רופאים הצליחו להעיר אדם מתרדמת באמצעות אולטרסאונד
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים
גזענות רפואית: רופאים חושבים שלשחורים כואב פחות?

רופא עייף. ShutterStock
מרדימים עייפים וסגל רפואי מצומצם/ShutterStock

המחקר בחן רטרואקטיבית את כל מקרי התמותה שאירעו בבית החולים, שהוא גם מוסד לימודי, בפרק זמן של 30 יום מניתוח, במשך תקופה של 5 שנים (2010-2015). כל הניתוחים שבוצעו בבית החולים, בין אם אלקטיביים או ניתוחי חירום, נלקחו בחשבון במאגר הנתונים שבחן המחקר, פרט להליכים שבוצעו בהרדמה מקומית.

את הגורם של שעת הניתוח חילקו החוקרים ל-3 קטגוריות: יום (7:30-15:29), ערב (15:30-23:29) ולילה (23:30-7:29). המועד שבו החולים הושמו תחת הרדמה שימש את הרופאים לקביעת המועד שבו החל הניתוח ושיוכו לקטגוריית שעות היממה המתאימה.

בתקופת המחקר נערכו 41,716 ניתוחים ב-33,942 חולים במסגרת 40,044 אשפוזים. מתוכם, 10,480 היו ניתוחי חירום – 3,445 שהחלו בשעות היום, 4,951 שהחלו בערב ו-2,048 שבוצעו בלילה. בסך הכל, מתו בכל הניתוחים (חירום ואלקטיבי) 226 חולים שנותחו במהלך היום, 97 חולים שנותחו בשעות הערב ו-29 חולים שנותחו בלילה. מתוכם, נתוני התמותה לאחר ניתוחי חירום היו: 79,95, ו-29 ביום, בערב ובלילה – בהתאמה.

עוד באותו נושא

מכורים לסכין המנתחים

לכתבה המלאה

העייפות של הרופאים היא גורם מכריע

מניתוח הנתונים של החוקרים, שבמסגרתו נוטרלו גורמי סיכון אחרים כמו גילם של המטופלים ועוד, עלה שלחולים שנותחו במהלך הלילה היה סיכוי גבוה פי 2.17 למות, בהשוואה לחולים שנותחו בשעות היום. סיכויי התמותה של חולים שנותחו בשעות הערב, היו גבוהים פי 1.43 מחולים שנותחו בשעות היום. "המחקר שלנו מוכיח שלניתוחים בסוף היום ובלילה נלווה סיכון תמותה גבוה יותר, ולכן יש לנטר את שעת תחילת הניתוח ולקחת בחשבון את גורם הסיכון הזה במסגרת הטיפול לאחר הניתוח", אמרו החוקרים.

לדבריהם, סיבות אפשרויות לסיכון התמותה המוגבר בניתוחים ליליים עשויות להיות קשורות גם ברמת העייפות של הרופאים המרדימים במהלך מתן ההרדמה והניתוח, איכות וכמות הסגל שמצוי בבתי החולים בשעות הלילה, עיכובים במתן הטיפול הרפואי הדרוש (למשל, מספר חדרי הניתוח הזמינים בלילה) ועוד. "בחינה של כל אחת מהאפשרויות הללו הינה חיונית להבנת הסיבות לסיכון התמותה המוגבר ולהכוונת הצוותים הרפואיים לפתרונות אפשריים שיפחיתו את שיעורי התמותה בחולים לאחר ניתוח", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully