וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים ישראלים גילו כיצד מתפשטת מלנומה ומצאו דרך לעצור אותה

22.8.2016 / 21:00

המחקר שהוא פרי שיתוף פעולה גרמני וישראלי הצליח להתחקות אחר המנגנון האחראי להתפשטותן של גרורות סרטן עור מסוג מלנומה בגוף ומציע דרכים למנוע את התפשטותו

עריכה: ניר חן, צילום: דוד קורן

בווידאו: מומחה ישראלי מסביר איך ג'ימי קרטר החלים ממלנומה

מחקר ישראלי חדש ופורץ דרך שהתפרסם הערב (שני) על שער כתב העת Nature Cell Biology מתאר מנגנון לפיו תאי המלנומה (סוג של סרטן העור הנחשב לקטלני מבין סוגי הסרטן) מצליחים לחדור אל שכבת העור הפנימית של הגוף ולהתפשט בו.

החוקרים גילו כי תאי המלנומה הנמצאים בשלב הראשוני על האפידרמיס (שכבת העור החיצונית) שולחים "בועיות זעירות" המכילות חומר גנטי היוצרות שינוי במבנה הדרמיס (שכבת העור הפנימית), וכך מצליחים להגיע אל כלי הדם (אשר אינם נמצאים על השכבה העליונה של העור), שבתורם מאפשרים "לשנע" את גרורות התאים הסרטניים ברחבי הגוף.

החוקרים לא הסתפקו רק בחשיפת מנגנון ההתפשטות של המלנומה אלא גם מצאו אפשרות למנוע את התפשטותה באמצעות חומרים כימיים שונים אשר יכולים בעתיד למצוא את דרכם אל מדפי התרופות.

עוד בנושא:
כמה עובדות חשובות על סרטן העור
הסוד הכהה שבעיניים: הגידול שלא מרגישים, עד שמאוחר מדי
כך תחסנו את הגוף מסרטן ב-6 צעדים

"הסכנה במלנומה אינה בגידול הראשוני שמופיע על העור, אלא בגרורות שהסרטן שולח לאיברים חיוניים - כמו המוח, הריאות, הכבד והעצמות", הסבירה ד"ר כרמית לוי מהמחלקה לגנטיקה של האדם וביוכימיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, מובילת המחקר, בהודעה לעיתונות. "במחקר שלנו גילינו כיצד הסרטן מתפשט לאיברים רחוקים ואף מצאנו דרכים לעצור את התהליך לפני השלב הגרורתי", הוסיפה.

בדיקה לגילוי סרטן העור. GettyImages
סרטן נפוץ מאוד וקטלני/GettyImages

לשם ביצוע המחקר, אספו החוקרים דוגמאות פתולוגיות מחולי מלנומה, ובחנו אותן לפני השלב הפולשני של התבססות והתפשטות התאים הסרטניים.

"גילינו שעוד לפני שהסרטן חודר לדרמיס (השכבה הפנימית של העור), הוא שולח בועיות המכילות חומר גנטי מסוג מיקרו RNA היוצרות שינוי במבנה הדרמיס, והבנו שאם נצליח לחסום את הבועיות, נעצור את המחלה כולה", אמרה ד"ר לוי.

חומר אחד שנוסה, המכונה SB202190 מעכב את שליחת הבועיות מהגידול המצוי באפידרמיס (שכבת העור העליונה) אל שכבת הדרמיס, והחומר הנוסף שנבדק, המכונה U0126, מונע את היווצרות השינויים בדרמיס גם לאחר הופעות הבועיות.

סרטן מסוכן וקטלני

קבוצת החוקרים מאוניברסיטת תל אביב עבדה בשיתוף פעולה עם פרופ' יורג הוהיזל ולורין סנדר מהמרכז לחקר הסרטן בהיידלברג, גרמניה, ד"ר שושי גרינברגר מהמרכז רפואי שיבא וד"ר רונן ברנר מהמרכז הרפואי וולפסון, והמחקר נוהל במעבדה על ידי ד"ר שני דרור מקבומצת המחקר של ד"ר כרמית לוי. המימון למחקר הוא בתמיכתו של משרד המדע הישראלי במסגרת תכנית משותפת לחקר הסרטן עם המוסד הגרמני MOST DKFZ".

נכון לשנת 2012, בה נמסר הנתון העדכני ביותר של משרד הבריאות בנושא, אובחנו בישראל 1,293חולים חדשים על מלנומה ממאירה של העור ו- 230 אנשים נפטרו מהמחלה. לפי סטטיסטיקות עולמיות כל 52 דקות אדם מת ממלנומה. למרות שבפחות מאחוז ממקרי סרטן העור מדובר במלנומה, היא אחראית למספר הרב ביותר של מקרי מוות כתוצאה מסרטן העור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully