וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקריות או מזג אוויר: מדוע הסלמונלה מופיעה דווקא עכשיו?

11.8.2016 / 11:57

בשבועות האחרונים נמצאו מקרים של סלמונלה בפסי יצור של קורנפלקס "תלמה" ובסלטי "שמיר". מה גורם להופעת החיידק דווקא שם ,וכמה זה באמת מסוכן לנו ולאחרים? מומחה מסביר

צילום: אור רביד, עריכה: אוהד פיטר

חיידק הסלמונלה – שהתגלה השבוע בשורה ארוכה של מוצרי מזון, לרבות דגני בוקר וסלטים – גרם לרבים לתהות מדוע הוא מופיע דווקא עכשיו, ועד כמה הוא מסוכן?

על פי פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית ג' בבית החולים בילינסון מקבוצת כללית, החיידק עבר למזון בגלל ליקויים בתחום השמירה על נוהלי ההיגיינה. "סלמונלה הוא אחד החיידקים הקיימים במעי של בני האדם", מסביר אליס, "וכאשר אנשים אינם רוחצים ידיים לאחר ביקור בשירותים, החיידק עלול לעבור למזון שבו הם מטפלים".

עוד בנושא:
לא תאמינו כמה חיידקים יש על הידיים של הילדים שלכם
מייבש ידיים חשמלי מפיץ פי 1,300 יותר חיידקים ממגבות נייר
חשש בעולם הרפואה מ"חיידק העל": עמיד בפני כל אנטיביוטיקה

מוצרי "סלטי שמיר" הוסרו מהמדפים ברחבי הארץ מחשש לסלמונלה. ספק 500
ניקוי מוצרים של סלטי "שמיר" מהמדפים היום/ספק 500
"באקלים חם מזונות טריים מתקלקלים בקצב מהיר יותר. המשמעות היא שהחיידקים גם מתרבים מהר יותר"

לדבריו, עונת הקיץ החמה עלולה רק להחריף את המצב. "באקלים חם מזונות טריים מתקלקלים בקצב מהיר יותר. המשמעות היא שהחיידקים מתרבים מהר יותר, בהשוואה לקצב ההתרבות באקלים קר יותר", אומר אליס. "כאשר סלטים מושארים ללא קירור יותר מדי זמן – משם מתחילות הצרות. על אנשים להיות מודעים לכך ולנקוט משנה זהירות כלפי מוצרים עם פוטנציאל להזדהם".

לדברי אליס, התקבצות המקרים של מוצרים עם סלמונלה מהשבוע האחרון היא תוצאה של מקריות בשילוב עם מאפייני העונה. "בגלל החשש מסלמונלה מנחים עובדים מתעשיות המזון – עובדי מפעלים, מסעדות וכן הלאה – לשטוף ידיים באופן מוקפד. אך אנשים לא תמיד מקפידים על ההנחיות. תקלות תמיד יש, הדבר החשוב הוא להפיק לקחים ולהמשיך הלאה". לאור זאת, ההימנעות הגורפת של אנשים מקורנפלקס, טוען אליס, אינה מוצדקת. "אנשים הגיבו בהיסטריה מוגזמת".

עוד באותו נושא

למה וטרינרים בארץ מפחדים לאכול ביצים?

לכתבה המלאה
סלמונלה. ShutterStock
גורם לשילשולים וכאבי בטן, אבל עלול להיות מסוכן יותר/ShutterStock

המחלה שנגרמת כתוצאה מסלמונלה (סלמונלוזיס) מסתיימת אצל רוב האנשים בתחושה לא נוחה בבטן (כאבי בטן, שלשולים) החולפת מאליה בתוך כמה ימים. עם זאת, הסלמונלה עלולה להיות מסוכנת עבור אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, כמו תינוקות, מבוגרים, נשים הרות או חולים מדוכאי חיסון (כמו חולים אונקולוגיים). סכנה נוספת עלולה להיווצר עבור אנשים עם איברים תותבים בגוף, כמו מסתם מלאכותי ומפרק ירך. "הסלמונלה אוהבת להתיישב על איברים אלה, ואז זו צורה צרורה", מסביר אליס.

הסלמונלה – שביכולתה לעבור מבעלי חיים לבני אדם וההפך – עלולה להופיע גם במזונות לא מבושלים, או שלא בושלו דיים, כמו ביצים חיות ובשרים. היא נוטה להיהרס בבישול מתאים, וכאשר ירקות ופירות נשטפים היטב. "לכן במדינה חמה כמו ישראל חשוב להקפיד על צינון המזון ולשמור על היגיינת ידיים. מביצים חיות כדאי להימנע, וזה נכון בעיקר לאנשים בקבוצות סיכון. וכמובן – על עובדי תעשיות המזון, המכינים מזונות להמונים, לנקוט משנה זהירות", מסכם אליס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully