וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 עצות לשיפור הכישורים החברתיים של ילדים בחופש הגדול

אורי מלמד, מאמר אורח

11.8.2016 / 7:13

מיומנויות חברתיות הן אחד הכלים החשובים והמשפיעים ביותר על חייהם של ילדים, אבל לא לכל הילדים הן באות בקלות. כך תוכלו לנצל את חופשת הקיץ כדי לשפר ולעבוד עם הילדים שלכם על היכולות החברתיות שלהם

אילוסטרציה. ShutterStock
לא לכל הילדים פיתוח מיומנויות חברתיות הוא דבר מובן מאליו/ShutterStock

למיומנויות חברתיות יש תפקיד מרכזי וקריטי בהתנהגות אנושית – למעשה, אי אפשר להתנהל בחברה ללא מיומנויות חברתיות. לילדים חשוב מאוד לדעת כיצד ליצור ולשמר קשרים חברתיים. לא לכל הילדים פיתוח מיומנויות חברתיות הוא דבר מובן מאליו – קיימים לא מעט ילדים שמתקשים בנושא ולא מצליחים לעשות זאת באופן קליל וזורם, כפי שהיינו מקווים.

עוד בנושא:
לילד אין כישורים חברתיים? אתם יכולים לעזור לו
אני והחבר'ה: איך מגדלים ילד חברותי?
כך תדעו לזהות שלילד שלכם לא טוב בגן

כהורים ומחנכים חשוב לנו לזהות ילדים שמתקשים ולדעת כיצד ביכולתנו לעזור להם. אימון של מיומנויות חברתיות, בבית או בקבוצה עם ליווי מקצועי, יכולים לעשות את ההבדל עבור ילדים אלו.

לפניכם כמה עצות שימושיות לשיפור המיומנויות החברתיות. לא כל עצה מתאימה לכל ילד – כל ילד שונה במהותו. לכן, חשבו היטב אילו עצות מתאימות לילדכם.


• השקיעו זמן בניהול שיחות חולין עם ילדכם. נהלו איתם שיחות קצרות על נושאים סתמיים ועשו זאת גם ברגעים בלתי צפויים. נסו לא להיגרר בהכרח לשיחות מעמיקות על קשרים חברתיים או על חוויות שליליות של הילד. מטרת השיחה היא 'לשמן' את היכולת החברתית-תקשורתית. ילדים יכולים להפיק תועלת אדירה מהיכולת לנהל שיחות חולין בחיי היומיום שלהם, גם על נושאים סתמיים. בתרגיל זה, הילדים מתאמנים על מתן תשובות ושאילת שאלות בעצמם. עשו זאת לא רק בשעות ארוחת הערב, אלא גם בין לבין – לדוגמה, אם נתקלתם בשכן או מכר ברחוב, ערבו את ילדכם בשיחה. סיטואציה נוספת המשותפת למשפחות רבות היא הנסיעה ברכב – זה זמן 'מת' שניתן ורצוי לנצלו לשיפור התקשורת.

ילדים משחקים כדורסל. ShutterStock
מאמן ילדים בתקשורת חברתית, הדדיות והתחשבות באחר - בתנאי שהם מוכנים לכך. ספורט קבוצתי/ShutterStock

• חפשו חוג שמתאים לילד – ואל תבחרו באופן אוטומטי בחוג אליו כולם הולכים. לאלץ את ילדכם ללכת לחוג, רק משום שכל הכיתה הולכת, לא מבטיח הנאה ותועלת רבה. אם ילדכם מתעניין בטבע, חפשו לו חוג מתאים. אם הוא מתעניין במלאכה או בניית דברים, חפשו לו משהו בכיוון זה. אם ברצונכם לבחור בספורט עבור ילדכם, חפשו ספורט קבוצתי, אולם בדקו שילדכם אכן מוכן לכך. ספורט קבוצתי מאמן ילדים בתקשורת חברתית, בהדדיות, בכללי משחק ובהתחשבות באחר.

• הישמרו מפני הגנה יתרה – לפעמים התמודדות עצמאית עם אתגרים היא חלק מהתפתחות נורמלית ותקינה של ילדים. השתדלו לא להתערב יותר מדי בנעשה עם חבריו או חברותיו. ראו בקשרים החברתיים של ילדכם הזדמנות לעבודה על כישורים חברתיים והראו מעורבות בנושא זה.

• תנו לילד מדי פעם להתארח ללילה: אצל חברים, סבא וסבתא או במחנה קיץ. שימו לב, ילדים רבים חווים את השהות במחנות קיץ כמלחיצה ולאו דווקא כחוויה חיובית ומעצימה. חשוב להתחשב בכך.

• דאגה מרובה לא תורמת לילדכם. כישורים חברתיים מתפתחים במהלך החיים. ישנם ילדים יותר ופחות מוכשרים מבחינה חברתית. דבר זה אינו גורם בהכרח לבעיות ואינו בהכרח בעיה אם הילד אינו חווה זאת כבעיה.

• עודדו את הקשר עם ילדים אחרים: נסו לייצר הזדמנויות בהן ילדיכם נפגשים עם ילדים אחרים (בריכה, גינת משחקים במיקום בו ילדים מהכיתה גם נוהגים לשחק, לינה אצל חברים וכו'). נסו לגוון: עודדו פגישות של אחד-על-אחד אבל גם פגישות עם יותר משתתפים. כמובן שקיים גבול למידת המעורבות של ההורים ככל שהילדים מתבגרים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ילדים אוכלים בבריכה. ShutterStock
ייצרו סיטואציות שבהן הילדים שלכם ייפגשו עם ילדים אחרים בבריכה, בגינה ובמקומות נוספים/ShutterStock

• למדו את הילד להתנהל עם רגשות: זהו ותארו את הרגשות שאתם רואים אצל ילדכם ("אני רואה שאתה מאוד כועס") ושאלו אותם איך הם מרגישים ("איך אתה מרגיש כשלא מזמינים אותך להשתתף במשחק?"). באופן הזה הילד לומד לזהות יותר טוב את רגשותיו ולומד דרך נוספת להתייחס אליהם.

• למדו את ילדכם להתייחס לרגשות הסובבים אותו: התבוננו יחד עם ילדכם בפניהם ובשפת הגוף של הסובבים – שאלו אותם מה לדעתם הם מרגישים ואיזה מסר הם מעבירים, לדעתם, לסביבה. חשוב ללמוד לזהות רגשות ולתאר אותם, ולא רק להגיב עליהם.

• הסבירו את המטרה שעומדת מאחורי התנהגויות חברתיות: למה חשוב להתייחס לילדים אחרים בצורה מנומסת? מדוע חשוב להתנהג עם מבוגרים באופן מכובד? ילדים ילמדו יותר ברצון להתנהג בדרכים חדשות ברגע שהם יבינו את המטרה שעומדת מאחורי ההתנהגויות השונות. לדוגמא, אמירת שלום: "אז שניכם יודעים שסיימתם ואתם יכולים ללכת". או לחיצת יד: "ככה אנחנו אומרים שלום אחד לשני".

• הקפידו להיות דוגמה טובה: כאשר ילדנו צופים בנו מתנהגים עם הסביבה, הם לומדים בצורה ישירה ובלתי אמצעית את כללי ההתנהגות החברתית.

• למדו סיבה-תוצאה: שוחחו עם ילדכם על מצבים בהם ילדים מתנהגים איתם באופן מסוים ובררו איתם כיצד הם משפיעים על האחר באופן בו הם מתנהגים. כיצד משפיעה התנהגות הילד על האחר והאם זו ההשפעה לה הילד קיווה ואליה כיוון.

• אמנו את ילדכם לחשוב על פתרונות למצבים חברתיים: אם היית יכול להיות במצב הזה שוב, איך היית מתנהג? איך היית ניגש לריב הזה אחרת?

לא קיים מתכון אחד ויחיד לשיפור מיומנויות חברתיות – אולם העצות שלפניכם יכולות לסייע בידכם במצבים יומיומיים עם ילדכם.

אורי מלמד הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, פסיכותרפיסט וממקימי מרכז 'כישורים' לפיתוח כישורים חברתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully