וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה הרכה: כל מה שרציתם לדעת על מחלות מעיים בילדים

26.7.2016 / 6:29

הקיץ הוא עונת השיא של השלשולים והווירוסים במערכת העיכול ואין כמעט בית אב שהתענוג המפוקפק הזה יפסח עליו. הורים רבים תוהים: איך מבדילים בין וירוס לקלקול קיבה? כמה זמן זה יימשך? מתי המצב דורש טיפול רפואי? איגדנו את כל התשובות ממומחה

ילדה חולה. ShutterStock
בחודשי הקיץ יש עליה בפניות של הורים לילדים בנושא מערכת העיכול/ShutterStock

נתוני משרד הבריאות מראים בבירור כי בחודשי הקיץ ישנה עליה בשיעור הפניות של הורים לתינוקות ולילדים בנושא. אבל אם יש לכם ילדים קטנים, סביר להניח שחוויתם את זה על בשרכם. שכיחותם של וירוסים וחיידקים התוקפים את המעיים ואת מערכת העיכול עולה מאוד בתקופה זו של השנה, וסוגיות הקשורות בכך מטרידות הורים רבים.

איגדנו עבורכם כמה מהשאלות הנפוצות (והתשובות עליהן) שעלו בפורום הורים שנערך לאחרונה עם רופא הילדים ד"ר מוטי חיימי בנושא מערכת העיכול של תינוקות וילדים.

עוד בנושא:
המגפה של הקיץ: כך תתמודדו עם שלשולים בילדים
כל מה שצריך לדעת על שלשולים בקרב תינוקות
7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן

מה ניתן לעשות כאשר פעוט בגיל שנה מתקשה לתת צואה והדבר כרוך במאמצים רבים מצדו?
אם התזונה של התינוק מבוססת הנקה, ניתן להוסיף לתפריט היומי שלו ירקות כמו עגבנייה, מלפפונים, קישוא, בטטה, תפוח וכדומה. פחות רצוי לתת בננה. כמו כן, הקפידו על שתיית מים במהלך היום. ניתן להוסיף גם כפית שמן זית לארוחת הירקות.

לאחר כניסתו של פעוט בן שנתיים וחצי לגן, התגלו סימני שלשול שלעיתים מלווים בהקאות. לא ידוע על רגישות למוצרי חלב ורגישות ללקטוז או כל אוכל אחר. האם יכול להיות שאכילת חול בזמן השהייה בגן גורמת לו לחלות?
כששולחים ילד לגן, לרוב הוא נדבק במחלות ויראליות שונות, כולל אלו הגורמות לשלשולים. זאת תופעה סבירה ושכיחה. ניתן לתת תכשיר פרוביוטיקה מיד עם תחילת המחלה. יש גם תכשירים חדשים שמסייעים לשיקום התפקוד הפיזיולוגי של דפנות המעי, והם נחשבים מאוד יעילים בקיצור משך הזמן שבו סובל הילד משלשולים.

ילדות משחקות בחול. ShutterStock
סביר להניח שהמקור למחלות הוא ויראלי, ולא בארגז החול/ShutterStock

האם יתכן מצב שבו ילד ישלשל הרבה תוך שעות בודדות, ולאחר מכן הצואה תחזור להיות רגילה? כמו כן, האם זה מדבק?
רוב מקרי השלשולים נגרמים מגורמים ויראליים, והם יכולים להמשך מימים בודדים ועד מעל לשבוע. יש לבקש מההורים להשאיר את הילד בבית לפחות 24 שעות שבמהלכן לא שלשל, ורק אז ניתן להחזיר את הילד למסגרת הגן.

מה עושים כאשר ילד בן 3.5 מסכים לאכול בארוחת ערב מעדן חלב בלבד. האם הוא סובל מחוסרים תזונתיים, ומה ניתן לעשות על מנת שיסכים לאכול מוצרים נוספים?
קודם כל רצוי לערוך בירור אצל רופא הילדים, הכולל לקיחת בדיקות דם בסיסיות (ספירה ומאגרי ברזל) וצואה. אם יש חוסר בברזל, אחת מתופעות הלוואי היא חוסר תאבון, ואז ניתן לפתור את הבעיה באמצעות מתן תוסף ברזל נוזלי שמתאים לילדים. אם הכול תקין, רצוי להפחית במאכלים מתוקים הגורמים ל"סתימת התיאבון" ומהווים קלוריות ריקות.

מהי ההגדרה לקיבה רכה מול שלשול? כיצד ניתן להבחין ביניהן?
התדירות, מרווחי הזמן הנורמליים והמרקם של פעולות המעיים - משתנים עם גיל הילד ועם תכולת המזון, ובהתאם לכך משתנה ההגדרה של שלשול. מבחינת התדירות - בקרב תינוקות צעירים (עד גיל 3-4 חודשים) – באופן נורמלי יש כ-3-10 יציאות מדי יום, למרות שהדבר יכול להשתנות בהתאם לדיאטה (בתינוקות יונקים לרוב יש יותר יציאות). בתינוקות יותר גדולים (מגיל 4 חודשים ומעלה), בפעוטות ובילדים - באופן נורמלי יש 1-2 יציאות ביום. שלשול מוגדר לרוב כעלייה בתדירות היציאות לפי 2 מהמספר הרגיל בתינוקות, או לפי 3 ומעלה יציאות מימיות ביום, בילדים יותר גדולים.

מהי הדרך המומלצת ביותר להעביר תינוק בן 9 חודשים שעדיין לא צמחו לו שיניים, מאוכל טחון לאוכל אצבע בצורתו הרגילה, כפי שמבוגרים אוכלים?
הדרך הכי פשוטה היא פשוט לנסות לתת מדי פעם חתיכות גדולות יותר (תחת השגחה!) בהדרגה, כמו למשל- בננה, עגבנייה וכדומה. אם עדיין קיים קושי, ניתן להמתין עם השלב הזה עוד כמה שבועות ולהמשיך במתן אוכל מרוסק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
שלשול מוגדר לרוב כעלייה בתדירות היציאות/ShutterStock

מה עושים כאשר ילד/ה בני 6 לערך מתלוננים על כאבי בטן עליונה כבר תקופה, ובדיקות תרבית צואה ופרזיטים שנלקחו יצאו תקינות?
רצוי לשלוח דגימת צואה להליקובקטר פילורי - זהו חיידק שיכול לגרום לכאבים בבטן העליונה, לצרבות, בחילות וכדומה (אם כי לא מאוד שכיח בגיל צעיר כזה). בינתיים נסו להפחית במאכלים שומניים. יש גם לחזור על בדיקות הפרזיטים (לקחת לפחות 3 פעמים). אם הכול תקין רצוי לערוך בדיקה מקיפה יותר.

האם קיים קשר בין יציאת שיניים ושלשולים?
מבחינה מדעית לא הוכח קשר בין השניים, אך קיימים תיאורים אצל ילדים שסבלו משלשולים בזמן בקיעת השיניים.

במידה ואחד ההורים מאובחן עם צליאק, מתי יהיה נכון לחשוף תינוקות לגלוטן וכיצד?
ניתן לחשוף אותם לגלוטן לקראת גיל שנה (ביסקוויטים, לחם). כמו כן, ניתן לבקש מרופא הילדים לעשות בדיקת דם לצליאק, למרות שלא בהכרח מתקיימת העברה גנטית.


האם יש הבדלים בין סוגי השלשולים? ומה המענה הנכון כשהשלשול מחריף?
שלשול היא תופעה בריאותית לא נעימה, אך כדאי לדעת כיצד להתנהל כשהיא מופיעה. לרוב, השלשול נמשך מספר ימים עד שבוע, ויכולים להתלוות לו חום, בחילות, הקאות ועוויתות בטניות, הגורמות לכאבי בטן. במיוחד בילדים, השלשול יכול להוביל להתייבשות, ולשינוי במאזן הטבעי של מים ומלחים. והוא עלול להוביל למצב חמור, כאשר הוא לא מטופל כראוי.

לסיכום, חשוב להבין: שלשולים מופיעים כמעט בכל ילד בנקודת זמן מסוימת, ויש הטוענים כי זוהי דרכו של הגוף "להיפטר" מגורמים מזהמים. השלשול עצמו לרוב אינו מהווה מחלה אלא הוא סימפטום של כמה מחלות אפשריות.

לצד זאת, מחלות במערכת העיכול הן בעיות בריאותיות שעלולות להסתבך, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות בני מספר שבועות. כאשר מתעוררת בעיה בקרב תינוקות קטנים פנו לאחות קופת חולים בטלפון או למוקד חירום רפואי, במידה שהתסמינים מחריפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully