וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגיפה של הקיץ: כך תתמודדו עם שלשולים אצל ילדים

20.7.2016 / 6:35

אחרי שכל ההורים ממערכת וואלה! לקחו יום מחלה כי הילד שלהם משלשל, החלטנו לבדוק - למה מגפת השלשולים מכה דווקא בקיץ, איך מטפלים בזה ואיך מונעים הדבקה? ד"ר דנה פלג עם התשובות

ילדה חולה. ShutterStock
הכי חשוב - למנוע התייבשות/ShutterStock

מחלות שלשולים אצל ילדים קיימות כל הזמן, אבל בחודשי הקיץ חלה עלייה ניכרת במספר הנדבקים. רק השבוע הודיע משרד הבריאות כי חלה עלייה בתחלואה בחיידק השיגלה הגורם למחלת הדיזנטריה (שלשולים ממקור חיידקי). ואכן, כמעט כל הורה שתדברו איתו בימים אלה יספר לכם שהוא התמודד בשבועות האחרונים עם וירוס שלשולים, קשה יותר או פחות.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: למה יש בלאגן במערכת העיכול בזמן מחזור?
העונה החמה: איך מטפלים בקלקולי קיבה?
הכינו ילדכם: המחלות שעלולות לתקוף את הילדים דווקא בקיץ

ההדבקה נעשית דרך מעבר של חיידקי צואה (אפילו בכמות קטנה מאוד) דרך הידיים לפה - ישירות או דרך חפצים שלא חוטאו או נוקו כראוי. הדבקה יכולה לקרות גם דרך מזון שלא בושל כראוי או אם אדם חולה שהכין אותו ולא שטף את ידיו לפני הבישול.

חשוב לזכור שבקיץ ילדים נמצאים בקבוצות גדולות בקייטנות, ולכן הם נדבקים יותר. כמו כן, שהייה בבריכה עם ילד חולה עלולה לגרום להדבקה, מכיוון שהכלור לא תמיד מספיק כדי לחטא את המים.

בקטריות על כף יד של ילד. Tasha Sturm, צילום מסך
אלה החיידקים שחיים על כפות הידיים של הילדים שלכם/צילום מסך, Tasha Sturm

מתי אתם חייבים ללכת לרופא ילדים

החיידקים הנפוצים שגורמים לשלשולים הם קמפילובקטר, שיגלה וסלמונלה. יש להבדיל בין מחלה ויראלית קלה לבין מחלה חיידקית שמצריכה פניה לרופא הילדים – דיזנטריה.

דיזנטריה מתאפיינת בחום גבוה, שלשולים מרובים ביום ובלילה, שברובם רואים ריר ולעיתים אפילו דם, וכאבי בטן המאופיינים בתחושה של התכווצויות. אצל ילד בריא ללא מחלות רקע, הדיזנטריה לרוב תחלוף לבד, אולם מומלץ לראות רופא ילדים.

לחיידק השיגלה קיימים סיבוכים נוספים (נדירים) של מערכת העיכול, כגון חסימת המעיים, וגם סיבוכים מחוץ למערכת העיכול - כגון מעבר של החיידק למערכת הדם או המערכת הנוירולוגית, דבר שעלול לגרום לפרכוסים.

במקרים בהם כאבי הבטן חמורים, החום מלווה בצמרמורות, השלשול דמי ומלווה בהקאות - יש לפנות לרופא הילדים. במקרים אלו בדרך כלל תילקח תרבית צואה למעבדה ויינתן טיפול אנטיביוטי דרך הפה.

עוד באותו נושא

רגע לפני שקופצים למים: מדריך רפואי לעונת הרחצה

לכתבה המלאה
ילדים שותים מיץ תפוחים. ShutterStock
פנקו את הילד בכוס מיץ. זה יעזור לו/ShutterStock
"בניגוד לאמונה הרווחת, לא חייבים לאכול רק אורז - אפשר לאכול גם תפוחי אדמה או אטריות מומלחות"

בכל מקרה, חשוב להקפיד על שתיה ומניעת התייבשות. במהלך מחלת השלשולים יש איבוד נוזלים ומלחים ובמקביל יש ירידה בתאבון ובחילות, לכן חשוב להקפיד על שתייה מספקת. כדאי להציע לילדים פרט למים גם מיצים צלולים וממותקים ללא גז (כגון מיץ פטל, ענבים או תפוחים) כדי שלא יישארו בצום. קיימים גם תכשירים מוכנים לשתייה בבתי המרקחת המכילים את כל המלחים הדרושים.

בתחום המזון, כדאי להציע מרק או קרקרים/טוסטים. בניגוד לאמונה הרווחת, לא חייבים לאכול רק אורז - אפשר לאכול גם תפוחי אדמה או אטריות מומלחות. עדיף להימנע ממזון שומני ומטוגן שלא נספג במעי ויכול להחמיר את השלשולים. אפשר להמשיך לצרוך מוצרי חלב אם זו התזונה העיקרית של הילד.

במקביל לנוזלים ומזון מתאים, כדאי לתת תרופות להורדת חום שעוזרות גם בשיכוך כאבי הבטן. עדיף להימנע ממתן תרופות בצורת נרות עקב השלשולים המרובים.

כך תמנעו הדבקה

הכי חשוב - להקפיד על היגיינה טובה. יש לשטוף את הידיים עם מים וסבון (ולא להסתפק במגבונים) אחרי כל יציאה מהשירותים, ואחרי טיפול בילד שהיה בשירותים. יש לשטוף את הידיים עם מים וסבון גם לפני כל בישול או ארוחה.

ילד שוטף ידיים. ShutterStock
חייבים מים וסבון. מגבונים לא יעשו את העבודה/ShutterStock

אם יש לכם ילד משלשל בבית, חשוב מאוד לסגור את הטיטול שלו בשקית נפרדת, לשטוף היטב ידיים בסיום ההחלפה או אפילו להשתמש בכפפות. אם הילד משתמש כבר באסלה, חשוב לחטא את מושב האסלה אחרי כל שלשול, ואם יש אפשרות לבקש מהילד להשתמש רק באסלה אחת מסוימת בבית, כדי ששאר בני המשפחה ישתמשו באסלה אחרת.

ולטובת הילד וחבריו - אל תשלחו לגן או לקייטנה ילד שמשלשל מעל פעמיים ביום. מותר לשלוח למסגרות רק אחרי 24 שעות בלי שלשול.

ד"ר דנה פלג היא מומחית ברפואת ילדים במחוז שרון שומרון של כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully