וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני שקופצים למים: מדריך רפואי לעונת הרחצה

19.5.2015 / 9:17

איך מטפלים בעקיצה מדוזה, איך מונעים דלקות אוזניים אחרי ביקור בבריכה, ולמה ממש כדאי לכם לפנק את הילד בקרטיב בים. ד"ר דנה פלג עם כל מה שחשוב לדעת לפני ביקור בבריכה ובים

ילדים משחקים בחול. ShutterStock
עדיף להגיע עד השעה 10:00 או אחרי 15:00/ShutterStock

הקיץ כבר כאן, ועבור הרבה מאוד ישראלים זה אומר ימים ארוכים בים ובבריכה. זה אומנם כיף גדול, ועושה לילדים שלנו הרבה טוב, אבל חוויות הקיץ האלה עלולות לגרום גם למחלות. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת כדי שהילדים שלכם יהיו בטוחים ובריאים בעונת הרחצה.

דלקות אוזניים

יש שני סוגים של דלקות אוזניים - דלקת אוזן תיכונה ודלקת אוזן חיצונית. דלקת אוזן תיכונה נפוצה בעיקר בחורף, ודלקת אוזן חיצונית, המערבת את תעלת האוזן, נפוצה בקיץ לאחר חשיפה למי ים או בריכה. הדלקת הזו מתבטאת בכאב אוזניים ורגישות למגע באפרכסת. בשונה מדלקת אוזן תיכונה היא לרוב לא מלווה בחום.

איך מטפלים?
חשוב לדעת כי דלקת אוזן חיצונית היא זיהום חיידקי שמצריך בדיקת רופא ילדים או רופא אף אוזן גרון. הטיפול האנטיביוטי ניתן בטיפות מקומיות, אך לפעמים יש צורך בטיפול אנטיביוטי בשתייה.

איך מונעים?
קיימות טיפות או תכשירי ספריי טבעי לאוזניים שמטרתם לשמן את התעלה. אפשר להשתמש בהם לפני הכניסה למים, וכך השמן דוחה את הצטברות המים בתעלת האוזן.

אילוסטרציה. ShutterStock
כדי לשמור על האוזניים, אל תנקו אותן עם מקלונים/ShutterStock

בנוסף, ולא רק בקיץ, חשוב לא לנקות לילדים את האוזניים עם מקלונים שכן השעווה מגנה על תעלת האוזן. בתעלה יש שערות קטנות שדוחפות את השעווה החוצה, כך שאפשר לנקות את השעווה ביציאתה מהתעלה, אך לא לדחוף מקלון פנימה נגד כיוון השערות שיכול לגרום להיווצרות פקק שעווה (צרומן) או לפצוע את התעלה.

צריבת מדוזה

הצריבה יכולה להתרחש על ידי המדוזה עצמה או מהארס שהיא משחררת בים. הארס גורם לתחושת צריבה, כאב וגרד. לעיתים הצריבה עלולה להיות עמוקה ממש כמו כוויה.

איך מטפלים?
ראשית יש להרחיק מהעור את השאריות של המדוזה. לשטוף את האזור עם מי ים (בתקווה שאין בהם ארס מדוזות) או חומץ (אמור להיות בכל סוכת מציל בים). אל תשטפו את הצריבה עם מי ברז. כדי להקל על העקצוץ והגרד אפשר לקרר את האזור עם מטלית רטובה וקרה, למרוח אלוורה או תכשיר נגד כוויות ועקיצות שניתן לקנות ללא מרשם רופא.

אילוסטרציה. ShutterStock
וותרו על הים בימים של מדוזות/ShutterStock

יש לפנות לבדיקת רופא אם יש שלפוחיות או הפרשות מאזור הצריבה, דבר שיכול להעיד על כוויה עמוקה ומצריך טיפול מקומי נגד כוויות. גם אם החום עולה כדאי להיבדק אצל רופא כדי לשלול זיהום משני על ידי חיידקים.

איך מונעים?
פשוט להתעדכן בחדשות לגבי העונות שבהן יש מדוזות בים.

מכת חום והתייבשות

כשמזג האוויר חם, הגוף צריך לקרר את עצמו, ולכן אנו מאבדים נוזלים דרך הזעה. תינוקות וילדים נמצאים בקבוצת סיכון להתייבשות שנגרמת עקב איבוד נוזלים, ולמכת חום שכוללת גם עלייה של חום הגוף וזה כבר מצב מסכן חיים.

איך מטפלים?
הסימנים המחשידים להתייבשות או מכת חום הם כאב ראש, בחילות, הקאות, מיעוט מתן שתן, שתן כהה ומרוכז ושינוי במצב הערנות (אי שקט או ישנוניות). חשוב להחזיר לגוף נוזלים במצב זה. במקרים בהם ההקאות נמשכות או יש שינוי במצב הערנות יש להיבדק בהקדם אצל רופא.

איך מונעים?
יש להקפיד לא לשהות בים או בבריכה כשיש עומסי חום כבדים ולא בשעות שבהן קרינת השמש הכי חזקה. בשעות האלה גם חשוב להימנע מפעילות גופנית מאומצת.

אילוסטרציה. ShutterStock
גם קרטיב יספק נוזלים נחוצים/ShutterStock

בכל שעות היום, מומלץ להיות באזורים מוצלים ולחבוש בגדים קלים וכובע. יש לציין כי גם באזורים מוצלים יש סכנת התייבשות, ולכן יש לעודד את הילדים לשתות ולעקוב אחר מתן השתן שלהם. מומלצת שתיית מים קרים או מיצים ממותקים (לא מוגזים) או קרטיבים.

הכללים שהכי חשוב לזכור

אי אפשר לדבר על ביקור עם הילדים בים או בבריכה בלי להדגיש את חשיבות השמירה על כללי זהירות.

1. תמיד השגיחו על ילדיכם בקרבת מים. טביעה יכולה להתרחש אפילו בגיגית או בבריכה ביתית עם מים רדודים.

2. התרחצו באזור שמותר לרחצה ויש בו שרותי הצלה.

3. היזהרו מחשיפה יתרה לשמש - עדיף להגיע עד השעה 10:00 או אחרי השעה 15:00.

4. הימרחו בקרם הגנה מתאים, חבשו כובע והקפידו על שתיית מים.

5. ביציאתכם מהאוטו, בידקו תמיד כי אף אחד לא נשאר שם לבד.

ד"ר דנה פלג היא מומחית ברפואת ילדים במחוז שרון שומרון של כללית

  • עוד באותו נושא:
  • בריכה
  • ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully