וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מטפלים בקלקולי קיבה?

10.5.2015 / 7:30

אין מי שלא עבר בחייו קלקול קיבה או שניים, וכולנו זוכרים כמה קשה ומעייף זה יכול להיות. רגע לפני שהטמפרטורות מטפסות גבוה, וגורמות לזיהומים במזון שלא מאוחסן טוב, הנה מדריך שיעזור לכם להתמודד

כאב בטן. ShutterStock
קורה לכל אחד מאיתנו. קלקול קיבה/ShutterStock

אחד הסיבוכים הבריאותיים השכיחים בקיץ החם הם קלקולי הקיבה, שמביאים עימם גם כאבי בטן, נפיחות, גזים ושילשולים, שמתפשטים בקלות בין אדם לאדם או באמצעות צריכה של מזון מקולקל או מים מזוהמים. טריות המזון, אופן אחסנתו, מידת הבישול ובאופן כללי הגיינה נמוכה – כולם מהווים סיכון להתפשטות החיידקים.

למרות שהתסמינים של התופעה, משתנים בהתאם למחולל שהוביל לשלשול, כמו חיידקים (דוגמת אי קולי וסלמונלה), נגיפים (כדוגמת נורו-וירוס) ופרזיטים שונים שפולשים למערכת העיכול (כדוגמת גיארדיה וקריפטוספורידיום), המכנה המשותף הוא פגיעה במערכת העיכול שכוללת לרוב שלשול, בחילות, הקאות, תפיחות של הבטן ולעיתים חום. בנוסף, זיהומים אלה יכולים להוביל לכאבי בטן התקפיים, ריבוי גזים ותחושה של התרוקנות חלקית לאחר יציאה. במקרים קיצוניים או אם לא מקפידים על שתייה מספקת השלשול עלול להוביל להתייבשות קשה ואף לסכנת חיים. הדבר נכון בעיקר עבור ילדים וקשישים. אנשים שנוטלים תרופות מסויימות כדוגמת תרופות ליתר לחץ דם, אי ספיקת לב או סוכרת – גם כן נמצאים בסיכון מוגבר במקרה ומתפתח מצב של התייבשות קשה.

כיצד מטפלים?

שתיה מרובה: לרוב התסמינים צפויים לחלוף עצמאית בתוך ימים אחדים, אבל עד שהם יחלפו רצוי להקפיד על החזרת הנוזלים שאבדו בשלשול. מכיוון שבכל ביקור בשירותים מאבד החולה לא רק מים אלא גם מלחים, כאשר מדובר בשלשול של מספר ימים רצוי לשתות גם מרקים לצורך החזרת המלחים. בנוסף קיימות תמיסות ייעודיות לשתייה עבור מצבים של שלשול שניתן לרכוש ללא מרשם רופא והן קריטיות בייחוד עבור ילדים וקשישים. תינוקות יונקים צריכים להמשיך לינוק ללא שינוי אך עבור פעוטות שניזונים מפורמולה, מומלץ להחליף לפורמולה נטולת לקטוז או מופחתת לקטוז כדי להקל על הבטן.

טיפול תרופתי: טיפול אנטיביוטי קצר של שלושה עד חמישה ימים הוא אפשרות טיפולית עבור מצבים קשים יותר בהם השלשולים מרובים, מתפתח חום גבוה או מופיע שלשול דמי. הטיפול השכיח ביותר הוא טיפול בציפרופלוקסצין. תכשירים דוגמת "קלבטן" שניתנים בטבליות יכולים גם הם להקל משמעותית על התסמינים.

כאב בטן. ShutterStock
מאבדים נוזלים ומלחים/ShutterStock

מטרתן של תרופות נוגדות שלשול כמו Imodium לדוגמא, היא להאט את פעילות המעיים ובכך לגרום לספיגה של יותר נוזלים והפחתה של השלשול. יחד עם זאת, השימוש בהם עלול להיות מסוכן בזיהומים מסוימים, לכן רצוי ואף מומלץ להתייעץ ברופא. למרות שניתן לרכוש אותם ללא מרשם – כאשר השלשול מלווה בחום (מעל 38 מעלות) או מלווה בדם, אין להשתמש בהם מכיוון שהדבר עלול לעכב את פינוי המזהם מהגוף ואף להחמיר את המחלה עצמה.

היגיינה: במהלך השלשול חשוב להקפיד על היגיינה אישית ושטיפת ידיים במים ובסבון כדי למנוע הדבקה של שותפים נוספים לטיול.

תזונה: מבחינת התזונה מומלץ להימנע משתיית חלב או משקאות מבוססי חלב, פירות ומיץ פירות, עגבניות ושזיפים. רצוי כן להקפיד על אכילה ושתייה מסודרת ואם סובלים מבחילות ניתן לחלק את השתייה למנות קטנות בתדירות גבוהה כדי להימנע מהתייבשות.
.

עוד באותו נושא

7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן

לכתבה המלאה

מתי יש לפנות לרופא?

בכל מקרה בו השלשול נמשך למעלה מיומיים-שלושה או אם מדובר בשלשולים מרובים ובלתי פוסקים מומלץ לפנות לבדיקת רופא. בנוסף חום של מעל 38, יציאות דמיות או כאבי בטן שהולכים ומחמירים דורשים ייעוץ רפואי. אם אתם חשים כי אינכם מסוגלים לשתות נוזלים בכמות מספקת, חשים חולשה קיצונית, סובלים ממיעוט שתן (סימן להתייבשות), סחרחורות וחוסר יכולת ללכת – ייתכן ותצטרכו לקבל עירוי נוזלים ישירות לווריד. הורים לתינוקות צריכים להיות ערים במיוחד לסימני ההתייבשות שכוללים יובש בפה, בעיניים, ובעור. תסמינים של חום גבוה, שלשול דמי והקאות ממושכות דורשות בדיקת רופא, ולעיתים אף מתן נוזלים בווריד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully