וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופאים על השמרים: עד מתי מותר לאכול מזון קפוא?

7.7.2016 / 6:50

עד מתי בטוח להקפיא מזון? כמה זמן מותר לאכול אוכל שהוקפא והופשר, לפני שהוא מתקלקל? והאם מותר להקפיא אותו מחדש? כל העובדות ההכרחיות על הקפאת מזון ואכילת מזון מופשר

אילוסטרציה. ShutterStock
רוב החששות שיש לציבור מפני מזון קפוא ומופשר אינם מבוססים/ShutterStock

חוסר בהירות ותפיסות שגויות לגבי מזון קפוא מובילות לבזבוז של מזון – תופעה שבעידן הנוכחי מדינות רבות מעוניינות לצמצם. בבריטניה לבדה מושלכות מדי שנה 7 מיליון טונות של מזון – מחציתן ראויות למאכל.

בסקר שנערך בממלכה המאוחדת, נמצא ש-43% מהאנשים סבורים שיש להקפיא מזון לא יאוחר מהיום שבו הוא נקנה. 38% אמרו שמסוכן להקפיא בשר שהופשר ועבר בישול ו-36% חושבים שמזון יכול להתקלקל ולהפוך למסוכן בעודו במקפיא – וכולם טועים. "31% מהאנשים ששאלנו, השיבו שמידע נוסף על איך להקפיא מזון בצורה בטוחה יסייע להם להפחית את רמת הבזבוז", אמר גורם בסוכנות הבריטית לתקני מזון, שמטעמה נערך הסקר.


עוד בנושא:
8 מוצרי מזון שכדאי להעיף מהמטבח
אני רק שאלה: מותר לאכול אוכל עם עובש?
האם לתרופות יש באמת תאריך תפוגה?

הסוכנות פרסמה לאחרונה מספר כללי אצבע, בתקווה לסייע לאנשים להפיק את המירב מהמזון שהם קונים ומקפיאים. "המחקר שלנו העלה שרוב החששות שיש לציבור מפני מזון קפוא ומופשר אינם מבוססים ולכן, עלינו לוודא שהעובדות יהיו בידיהם", אמר סטיב וורן, מנהל המדיניות של הארגון.

ירקות קפואים מופשרים. ShutterStock
מזון יכול להשמר בהקפאה ללא הגבלה, אם כי איכותו תתחיל להפגע לאחר 3-6 חודשים/ShutterStock

בהנחיות שפרסמה הסוכנות נכתב כי אין הכרח להקפיא מזון בו ביום שבו הוא נקנה וניתן להקפיאו בכל זמן – עד לתאריך האחרון לשימוש שמוטבע עליו. "המקפיא הוא כמו כפתור השהייה, לכן ניתן להכניס מוצרים להקפאה עד לתאריך התפוגה שלהם. לאחר ההפשרה ההשהייה מסתיימת. אז השתדלו להפשיר מזון לפי הצורך והקפידו לאכול אותו בטווח של 24 שעות מהרגע שבו הוא מופשר לחלוטין", מחדד וורן.

עוד באותו נושא

מאמן המטבח: האם אפשר להקפיא ירקות?

לכתבה המלאה

הקפאה לא משמיד חיידקים

באופן תיאורטי, מזון יכול להשמר בהקפאה ללא הגבלה, אם כי איכותו תתחיל להפגע לאחר 3-6 חודשים – ולכן, מוטב להקדים ולאכול אותו, עד כמה שניתן. עוד דגש חשוב, הוא שהקפאה לא משמידה חיידקים שעשויים להיות נוכחים במזון, אלא רק משביתה אותם. הדבר מבטיח שהמזון הינו בטוח לאכילה כל עוד הוא קפוא, אך לאחר שיוצא מהמקפיא ויעבור הפשרה החיידקים יחזרו לפעול ולהתרבות.

"ככלל, ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, החיידקים פעילים יותר. לכן, אנחנו ממליצים להפשיר מזון בצורה איטית ומבוקרת – למשל לאורך לילה, במקרר (ולא בחוץ)", אומרת לורה רוזוול, מהצוות להיגיינה ומיקרוביולוגיה בסוכנות לתקני מזון. למזון שהוקפא מחדש לאחר שהופשר יש סיכוי גבוה יותר לגרום להרעלת קיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully