וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך הרבה ילדים נפגעים מכוויות ואיך ניתן למנוע זאת?

4.7.2016 / 8:00

שותים קפה חם ליד הילדים? כדאי שתדעו שכוויות הן סיבת האשפוז השנייה בשכיחותה בילדים, ו-80% מהכוויות קורות בבית. אלה אמצעי הזהירות שעליכם לנקוט כדי להפחית את הסיכוי שילדכם יצטרף לסטטיסטיקה

ילד משחק ליד כיריים חמים. ShutterStock
ממקרי הכוויות קורים בבית/ShutterStock

כל הורה יודע שיש להרחיק תינוקות מתנורים, אש גלויה וכל סכנה אחרת שעלולה לגרום לגופו להכוות, על פניו זה נראה מובן מאליו. ולמרות זאת, כוויות הן אחת מהפציעות השכיחות ביותר בקרב ילדים. על פי נתוני מכון גרטנר ומשרד הבריאות, כוויה היא סיבת האשפוז השנייה בשכיחותה בקרב ילדים בגילאי 0-4. מדי שנה מתאשפזים בבתי החולים כ–700 ילדים מתחת לגיל 14 שנפגעו מכוויות, מתוכם כ–42% הם תינוקות ופעוטות בגילאי 0-4 שנים.

אך מספרם האמיתי של מקרי הכוויות בילדים הוא גבוה בהרבה. על פי נתוני אשפוז של המרכז הרפואי שיבא ומשרד הבריאות, בשנת 2015 כ-3,000 ילדים ביקרו במוקדים של רפואה דחופה עקב כוויות. ההערכה היא שמספר הילדים שנפגעים מידי שנה גבוה בהרבה אף מנתון זה, מאחר והרבה מהם מטופלים במרפאות הקהילה או במסגרת ביתית.

עוד בנושא:
שוב וירוס בבטן? הפיתרון הטבעי שיעזור לילדים להתאושש
מסתבר שלתת לתינוק להרדם בבכי זה ממש לא נורא
התרופות בבית מסוכנות לילדים

"מספר פעמים בשבוע מגיעים אלינו ילדים עם כוויות מנוזלים רותחים ומשקאות חמים שהיו בסביבתם ונשפכו עליהם, סירים רותחים, מי-חמים ואף כוויות באמבטיה, מהמים החמים", אומר פרופסור יוסי חייק, יו"ר האיגוד הישראלי לכוויות ומנהל המרכז הארצי לטיפול נמרץ כוויות במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזה מתוך קמפיין אמריקאי להעלאת המודעות למניעת כוויות בילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך זה קורה שלמרות אמצעי הזהירות הרבים שהורים נוקטים, עדיין מתרחשות כל כך הרבה פגיעות שמובילות לכוויות? הסיבה המובילה לכוויות בילדים היא כוויה מנוזלים רותחים - מעל 80% מהילדים בגיל 0-4 שאושפזו עקב כוויות נפגעו מסיבה זו. 80% ממקרי הכוויות קורים בבית, במיוחד במטבח בסלון ובאמבטיה ומקורם במגע עם נוזלים רותחים – מי אמבטיה חמים מדי, קפה או תה רותח שנשפך על הילד או מדע עם סיר חם או כיריים. מדובר בתאונות שנובעות מהשגרה היומיומית בבית, ומפעולות שלא ניתן להמנע מהן – אלא רק לנקוט בהן משנה זהירות.

לדברי פרופ' חייק, "הטיפול לעיתים רבות ממושך ומגיע לכדי שבועות ואף חודשים, וכרוך בכאבים פיזיים ובהתמודדות לא פשוטה של הילדים ומשפחותיהם". הוא מוסיף כי על הורים להקפיד להיות זהירים יותר עם נוזלים חמים בקרבת ילדים קטנים. "במעט תשומת לב ניתן למנוע את הכוויות האלו, הדבר החשוב ביותר להרחיק נוזלים חמים מהילדים - לא לשתות קפה בקרבתם, להרחיקם מהגז והסירים, להשתמש בכיריים האחוריים וכשמקלחים את הילדים להיות כל הזמן איתם ולוודא שהמים לא חמים מדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully