פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מסתבר שלתת לתינוק להרדם בבכי זה ממש לא נורא

      מחקר חדש שנערך באוסטרליה מצא ששיטת "ההכחדה ההדרגתית" היא לא רק האפקטיבית ביותר להרדמת תינוקות ולביסוס שנת לילה רציפה וטובה, היא גם לא גורמת לילד נזק רגשי – בניגוד למחקרים קודמים

      זוג ישן עם תינוק (ShutterStock)
      תינוקות שבכו עד שנרדמו, נרדמו מהר יותר וישנו יותר שעות ועם פחות יקיצות (אילוסטרציה: shutterstock)

      לא ברור מהיכן הגיע הפתגם "ישן כמו תינוק" שמשמש לתיאור שינה ערבה ושלווה במיוחד, משום שכל מי שגידל תינוק אי פעם ידע לספר שהיצורים הקטנים האלה לא ממש בעניין של שינה רצופה וטובה. בטח שלא בתחילת דרכם בעולם הזה. יש אינספור שיטות וטיפים שטוענים לכתר "הדרך הטובה ביותר להרדים תינוק", אבל יש תינוקות שאיתם שום דבר לא עוזר. הורים טריים עלולים להירתע מהרעיון של לתת לתינוק שלהם פשוט לבכות עד שיירדם בעצמו. אולם, מחקר חדש טוען שהשיטה הזאת היא אפקטיבית ולא גורמת נזק רגשי לעולל.

      צוות חוקרים מאוסטרליה עקבו במחקרם אחר 43 זוגות הורים לתינוקות בגילאי 6-16 חודשים, שלכולם תלונה משותפת: הילד לא ישן! החוקרים חילקו את ההורים לשלוש קבוצות, הקבוצה הראשונה הודרכה ליישם שיטה שנקראת "הכחדה הדרגתית" – שהוא השם המקצועי ללתת לתינוק לבכות עד שהוא נרדם. קבוצה שניה למדה שיטה שנקראת Bedtime fading, לפיה משכיבים את התינוק לישון סמוך למועד שבו הוא נוטה להרדם לבד ואפשר גם להשאר איתו בחדר. הקבוצה השלישית שימשה כקבוצת בקרה, ולא יישמה שום שיטת הרדמה חדשה.

      ההורים שהשתתפו במחקר יישמו את השיטות שלמדו במשך 3 חודשים. בתום התקופה גילו החוקרים שהתינוקות שהורדמו בשיטת ההכחדה ההדרגתית נרדמו כ-15 דקות מהר יותר מהתינוקות בקבוצת הבקרה. גם התינוקות מהקבוצה השניה נרדמו יחסית מהר, כ-12 דקות מהר יותר מתינוקות קבוצת הבקרה. אולם, התינוקות מהקבוצה הראשונה ישנו שינה רציפה וטובה הרבה יותר מהתינוקות בקבוצה השניה – עם הרבה פחות יקיצות במהלך הלילה ושנת לילה ארוכה יותר.

      עוד בנושא:
      סקר: איזו שיטת הרדמה באמת עובדת?
      הטריק שמרדים תינוקות ב-40 שניות
      מחקר: אמהות שישנות עם התינוק, ישנות פחות טוב

      תינוק (ShutterStock)
      ההיקשרות להורה לא נפגעה ולא נגרמו בעיות התנהגותיות (אילוסטרציה: shutterstock)

      "כשאתם מנסים להרדים תינוק, כל דקה חשובה", אמרה פרופ' מארש ווינראוב, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת טמפל, בראיון לרשת CNN. לדבריה, שיפור באיכות השינה של תינוקות מיטיבה לא רק איתם אלא גם עם הוריהם, אך הממצא החשוב ביותר שעלה מן המחקר הוא ששיטת ההכחדה ההדרגתית הינה בטוחה לשימוש הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

      "בשנים האחרונות נאמר להורים על ידי מספר מומחים ששימוש בטכניקות הרדמה שכרוכות בבכי לאורך זמן, גורמות לרמות הסטרס של הילדים לעלות באופן שעלול לגרום להם לבעיות התנהגותיות. המחקר הזה מוכיח בצורה מאוד ברורה, ואני חושבת שהוא הראשון שמצליח לעשות את זה, שאין לשיטה הזאת השלכות שליליות על רמות הסטרס של הילדים... למעשה, התינוקות בשתי הקבוצות שבהן יושמו שיטות הרדמה התערבותיות, הפגינו רמות סטרס נמוכות יותר משל התינוקות בקבוצת הבקרה", אמרה ווינראוב.

      קשר ה'הורה-תינוק' לא נפגע

      החוקרים מדדו את רמות הורמון הסטרס קורטיזול בכל התינוקות, לאורך כל תקופת המחקר. הם מצאו שלתינוקות שהוריהם יישמו שיטת הרדמה חדשה כלשהי (משתי הקבוצות הראשונות) היו רמות קורטיזול נמוכות יותר לאורך כל שלבי הניסוי. תינוקות אלה לא היו קשורים להוריהם יותר מתינוקות אחרים, בבדיקה שנערכה כשנה לאחר תום הניסוי. הוריהם של התינוקות גם לא דיווחו על יותר בעיות התנהגות בהשוואה לתינוקות מקבוצת הבקרה.

      פרופסור מייקל גראדיסר, מרצה לפסיכולוגיה מאוניברסיטת פלינדרס באדלייד ומי שהוביל את הניסוי, אמר כי מסקנת המחקר היא ש'אימון שינה' אינו פוגע בקשר הורה-תינוק, למרות מה שחלק ממבקרי השיטה טוענים. בראיון לניו יורק טיימס הוא אמר: "לא מצאנו שום הבדלים (בטיב הקשר בין ההורים לתינוקות, מ.ש). ככל שיש בידינו יותר מחקרים אנו מתחזקים בעמדה שמדובר בשיטה בטוחה ליישום".