פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מיותר או נשאר? 5 הטרנדים הבריאותיים שליוו אותנו השנה

      בבריאות כמו בבריאות, כל יום מגלים משהו חדש, וגם השנה האחרונה לא הייתה שונה. מאכילה של קליפות בננה, דרך דיאטה שלא סופרת קלוריות ועד למריחת התינוק בנוזלים אינטימיים לאחר הלידה - הנה חמשת הטרנדים הבריאותיים הכי בולטים לשנה

      מיותר או נשאר? 5 הטרנדים הבריאותיים שליוו אותנו השנה

      אנחנו חיים בעולם שהכל בו בר חלוף, רק שהיום זה קורה הרבה יותר מהר מפעם. שוק הדיאטות בעולם כולו מגלגל כל כך הרבה כסף, כך שזה לא מפליא שהוא מוביל את מצעד הטרנדים הבריאותיים, אבל לא הרבה אחריו מגיעים גם מכשירי כושר חדשים ואפילו טרנד אחד שנכנס עד לחדר הלידה. לקראת סיום השנה, אספנו עבורכם 5 טרנדים בריאותיים שהתחילו ב-2015, ואין לדעת אם ישרדו עד השנה הבאה.

      1. תזונה: קליפות של בננה

      סיפור בדקה בננות (מערכת וואלה! NEWS)
      מה רע בפשוט לאכול את הבננה? (צילום: AP)

      לאחרונה לא מעט אנשים התחילו לאכול קליפות של בננה, ולא הם לא החליקו על אחת מהן. מה שמוגדר על ידי העולם המערבי כפסולת, משמש כבר אלפי שנים כמרכיב חשוב בתזונה של תושבי הודו, אפריקה והקאריביים.

      בננה היא אומנם פרי מאוד עשיר ובריא, אך מסתבר שהקליפה שלה אפילו יותר והיא מכילה חומרים מזינים כמו ויטמין A, ויטמינים מקבוצת B, לוטאין - נוגד חימצון שתורם לבריאות העין - נוגדי חימצון אחרים וכמויות גדולות של סיבים מסיסים ובלתי מסיסים. כמו הבננה, גם הקליפה מאטה את העיכול, מגבירה את תחושת המלאות, עוזרת בהורדת כולסטרול ובגדול - טובה לשמירה על המשקל.

      אם כבר החלטתם לזרום עם הטרנד, דעו לכם שלמרות שקליפות של בננות צהובות מכילות תכונות אנטי סרטניות, קליפות של בננות ירוקות הן אפילו בריאות יותר. הקליפות הירוקות מכילות כמות נאה של פרוביוטיקה ועמילן עמיד, שהוא סוג של פחמימה שמתפקדת כמו סיבים תזונתיים. קרי, עוזרת לשלוט ברמות הסוכר בדם ותורמת לתחושת שובע לאורך זמן.

      עוד על הטרנד המשוגע

      2. טרנד בחדר הכושר

      טרנדים בחדר הכושר 2016 (יח"צ)

      עולם הכושר מספק לנו טרנדים חדשים, ממש בדומה לשוק הדיאטות והאופנה. השנה אחד הטרנדים הוא בעצם מתקן שמורכב משתי משוכות מתכת קטנות וצהובות בצורת קשת המבטיחות אימון רב תכליתי שמפעיל את כל שרירי הגוף בו זמנית. היתרון במכשיר הוא היכולת לווסת את ההתנגדות תוך כדי התרגיל שכן הוא מבוסס על התנגדות הגוף. הזזה של רגלי המושכות מספר סנטימטרים מאפשרת להעלות או להוריד את רמת הקושי.

      המכשיר מיועד לכולם מפני שמצד אחד, האפשרות לווסת את עוצמת ההתנגדות מאפשרת התנגדות גבוהה למתאמנים מנוסים, ומצד שני מספקת תמיכה בתרגילים שדורשים יותר מאמץ או שיווי משקל.

      משך האימון הוא 45 דקות וכמות הקלוריות הנשרפת היא 500. לא רע.

      רוצים לראות עוד מכשירי כושר?

      3. דיאטות: דיאטת המקרוס

      סלט קיסר (ShutterStock)
      לא משנה כמה קלוריות אכלתם (צילום: shutterstock)

      דיאטת המקרוס היא הדיאטה שמקבלת לאחרונה הכי הרבה תשומת לב בארה"ב. בדיאטה הזו לא שואלים את המשתתפים כמה קלוריות הם צורכים, אלא אם התפריט שהם אוכלים מתאים למקרוס שלהם. המונח מקרוס (Macros) מתייחס למקרונוטריינטים - סוג של תרכובות כימיות הנצרכות בכמויות גדולות ומספקות אנרגיה. שלושת המקרונוטריינטים הם: פחמימות, חלבונים ושומנים.

      בדיאטת המקרוס, כמות המקרונוטריינטים בתפריט נקבעת בהתאם לאדם ולמטרות שלו והיא שונה מאדם לאדם בשל השוני בגיל, מין, בכמות אחוזי השומן בגוף ועוד. עם זאת, ברוב המקרים חישוב המקרוס היומי נקבע על פי היחס 40/40/20 (חלבונים, פחמימות ושומנים, בהתאמה) בהנחה שכל גרם חלבון ופחמימה מספקים אנרגיה של 1 קלוריה, ואילו גרם שומן מספק 9 קלוריות. לדוגמה, בתפריט המכיל כ-2,000 קלוריות יש לאכול 200 גרם חלבון, 200 גרם פחמימה ו-44 גרם שומן.

      מקור הקלוריות והיחס ביניהן הוא החשוב ביותר לפי דיאטה זו. כך לדוגמה, תפריט דל קלוריות שכמות החלבון בו לא מספיקה, יגרום לאובדן של מסת השריר. צריכה לא מספקת של שומן עלולה להשפיע לרעה על ההורמונים המסייעים לירידה במשקל, וצריכת פחמימות שאיננה מספקת יכולה להשפיע לרעה על הכושר.

      רוצים לקרוא עוד על הדיאטה?

      4. חדר הלידה: Seeding ("זריעה")

      לידה בניתוח קיסרי (ShutterStock)
      טרנד שעדיין שנוי במחלוקת (צילום: shutterstock)

      טרנד חדש – המכונה Seeding (בעברית, "זריעה") – כובש לאחרונה את חדרי הלידה ויותר ויותר אימהות שתינוקן נולד בניתוח קיסרי, מבקשות למרוח אותו בנוזל הווגינאלי שלהן, מיד לאחר הלידה. "בשנים האחרונות, עולם הרפואה מכיר יותר ויותר בתרומתם של החיידקים לגוף האדם, מסביר פרופ' עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר בבית החולים רמב"ם, שדווקא מעודד את הטרנד. "לאחרונה נעשה ברור שהגוף הוא בית גידול לחיידקים, ולחלקם תרומה מכרעת לבריאות האדם. לכל אדם יש את הסביבה החיידקית הייחודית לו, כעין 'טביעת אצבע חיידקית'".

      "תינוקות שעוברים דרך תעלת הלידה נחשפים לחיידקי הנרתיק, וזו אוכלוסיית החיידקים הראשונה שמתאחסנת בגופם. לסביבת הנרתיק, שבה חיידקים ואנטיגנים (מולקולות המעוררות תגובה חיסונית הגורמת ליצירת נוגדנים, ה"ו), יש כל מיני יתרונות, אחד מהם הוא חיזוק מערכת החיסון. תינוקות שנולדים בניתוח, נחשפים לחיידקים מסוג אחר, והם ככל הנראה לא טובים לנו כמו חיידקי הנרתיק".

      עוד על הטרנד השנוי במחלוקת

      5. מקור אנרגיה: מים עם שומן

      סיפור בדקה – מי שומן (מערכת וואלה! NEWS)
      עוד טרנד מיותר (צילום מסך)

      שתיית מים היא חשובה והכרחית, במיוחד בימים החמים של הקיץ. משקה חדש שהפך בימים אלה ללהיט בארצות הברית, מתחרה במים בטעמים ומשקאות האנרגיה המוכרים.

      הקאץ': מדובר במים עם שומן. כן, שמעתם נכון. המים, שמגיעים בכמה טעמים, כמו תפוז ולימון, מכילים 20 קלוריות ו-2 גרם שומן, והם אמורים לתת לגוף אנרגיה זמינה ומהירה. לטענ הממציא שלהם, שפיתח בעבר את הטרנד של הוספת חמאה לקפה, טוען שחומצות השומן בבקבוק נספגות ישירות בכבד ואינן גורמות להצטברות של שומנים בכלי הדם.

      למרות ההייפ שהמוצר קיבל, מומחים שטעמו ובחנו את המים, אמרו שלא רק שהמרקם שלהם שומני ולא נעים, אלא גם אין בהם באמת ערך בריאותי. לדבריהם, כשאתם רעבים, עדיף שתאכלו, ואם אתם צמאים - פשוט תשתו מים. או בקיצור - טרנד שיחלוף מהעולם.