וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתנו לחגים להרוס לכם את הבריאות

17.9.2015 / 13:37

תקופת החגים היא תקופה מסובכת לכולם, אך היא מסובכת אפילו יותר עבור אנשים שמתמודדים עם מחלות כרוניות. למה שיגרה היא בריאה, ועל מה חשוב להקפיד דווקא בחופשה? ד"ר עידן גורן מסביר

קופסת תרופות. ShutterStock
תארזו את התרופות חכם/ShutterStock

בישראל, כמו בכל העולם, חיים המון אנשים עם מחלות כרוניות – מחלות שנמשכות למעלה משלושה חודשים או חוזרות פעמים רבות ויש להן השפעה משמעותית על הבריאות. בניגוד לרוב המחלות החריפות, מחלות כרוניות לרוב יכולות להיות תחת שליטה של טיפול תומך, אך רובן לא ניתנות לריפוי מלא. הדוגמאות השכיחות ביותר הן מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה, אי ספיקת כליות כרונית, אפילפסיה, נשאות HIV ועוד. למעשה, מספר החולים במחלות כרוניות הולך וגדל מדי שנה, בעיקר הודות לשיפור בטיפול הרפואי. כיום אנשים עם מחלות לב, כליות וגם עם סוגים רבים של סרטן, מחלות שבעבר נחשבו לסופניות, יכולים לחיות עם מחלות אלה במשך שנים רבות.

ההתמודדות עם מחלות כרוניות מאתגרת בשגרה, והיא מאתגרת אף יותר בתקופה זו של השנה. חגים לרוב הם מלווים גם בשינויים בתזונה הקבועה. בין אם מדובר בארוחות חג גדולות, שינוי בכמות השתייה, שתיית אלכוהול או צום – כל שינוי עלול לשבש את האיזון של מחלות כרוניות רבות.

תזונה: שינוי של כמויות האוכל והשתייה אופייני לערבי חג ולארוחות בחוץ. אולם, עבור מי שסובל ממחלות לב או כליות יש חשיבות מיוחדת להקפדה על הגבלה של כמות הנוזלים (כמו שתייה או מרק) ושל כמות המלח במזון גם במהלך החג, בייחוד כשאוכלים מחוץ לבית.

בנוסף, תהליך הספיגה של תרופות רבות מושפע משינויים בתזונה. הדרך להימנע מכך היא לנסות לשמור עד כמה שניתן על תזונה הדומה לזו של היומיום גם במהלך החגים. בנוסף, מי שנוטל תרופות קבועות, בייחוד כאלה שהן קריטיות למחלה כרונית, מומלץ שישים לב להגבלות מיוחדות ולאינטראקציות בין התרופות לבין מוצרי מזון מסויימים. הטיפ הזה חשוב לימי שגרה ובמיוחד לקראת ימי החג.

מרק עוף. מגד גוזני
הקפידו על מאזן הנוזלים שנכון לכם/מגד גוזני

נסיעות: פעמים רבות חולים שנוסעים לבלות את החגים רחוק מהבית שוכחים לארוז איתם תרופות קבועות. הפסקה בנטילת תרופות קבועות או נטילה בלתי סדירה שלהן עלולה להחמיר מחלות רבות ולהוביל לאשפוזים רבים בימי החגים ואחריהם. הקפדה על אריזה מסודרת מראש של כל התרופות יכולה למנוע את התופעה.

שגרה: חגים הם הזדמנות טובה לשבור קצת את השגרה, אבל כשמדובר במחלות כרוניות – זה לא אפשרי. אכילה מרובה, הפסקה של פעילות גופנית סדירה, שינה מועטה ושינויים בסדר היום הקבוע עלולים לגרום להרגשה פחות טובה ולהשפיע לרעה על הבריאות.

עוד באותו נושא

איך שומרים על משפחה בריאה כשאחד הילדים חולה?

לכתבה המלאה

מותר לכם לבקש עזרה

אם אתם חולים במחלה כרונית וזקוקים להתחשבות מצד בני המשפחה או החברים חשוב לומר זאת מראש ולא להתבייש, בין אם מדובר בהתאמה של התפריט, כמו למשל הגבלה של כמות המלח, הימנעות משימוש בגלוטן או הפחתה של כמות הסוכר, או התאמות אחרות. אם יש לכם מגבלות תזונתיות משמעותיות תוכלו להציע להביא מנה או שתיים לארוחה שאתם מכינים כך שיתאימו למגבלות שלכם. כל אלה יכולים לאפשר לכם ליהנות מהחג ולהישאר מאוזנים. התחשבות יכולה לכלול גם עזרה פיזית בהכנות לחג, חלוקת מטלות בין בני המשפחה או תזמון האירועים לשעות שמתאימות לכם במהלך היום.

  • עוד באותו נושא:
  • חגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully