מגיפה מתוקה וכואבת

382 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים בסוכרת, ונתון כמעט זהה של אנשים נמצאים כפסע מהמחלה. לרגל יום הסוכרת הבינלאומי, איך אפשר להתמודד עם המגיפה הגדולה של העשור האחרון?

14/11/2014
זריקת אינסולין. AP
חצי מיליון ישראלים סובלים מסוכרת(צילום: AP)

היום (שישי) מצוין ברחבי העולם יום הסוכרת הבינלאומי. לפי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, נכון להיום יש 382 מיליון סוכרתיים ברחבי העולם, ועוד 316 מיליון אנשים עם ערכי סוכר גבוהים שיהפכו להיות כאלה מאוד בקרוב. בשנת 2035 צפויים להיות כ-600 מיליון אנשים שסובלים מסוכרת ברחבי העולם. בישראל יש כחצי מיליון אנשים שסובלים מסוכרת, ורק מחציתם מאוזנים. עם נתונים כאלה, אין פלא שסוכרת נחשבת למגיפה הגדולה ביותר של השנים האחרונות, וגופי בריאות שונים משקיעים זמן ומשאבים בטיפול ובמניעה שלה.

קיימים 3 סוגי סוכרת: סוכרת 1 היא סוכרת נעורים, והיא נחשבת למחלה אוטואימונית המתאפיינת בהרס של תאי בטא בלבלב, מה שפוגע ביכולת הגוף לייצר אינסולין. סוכרת 2, היא סוכרת מבוגרים, מתאפיינת בעמידות התאים לאינסולין והיא מתפתחת במהלך החיים, לרוב בשל תזונה לקויה והשמנת יתר. הסוג השלישי הוא סוכרת היריון – וריאציה של סוכרת שמופיעה אצל 4% מהנשים ההרות.

עוד באותו נושא

סוכרתלוגיה: יומן הסוכרת של יעל ארליך

לכתבה המלאה
עודף סוכר(צילום: ShutterStock)

טיפול בסוכרת דורש שיתוף פעולה ארוך שנים בין המטופל לרופא, ולעיתים קרובות גם שינויים לא פשוטים באורח החיים, מדידות מסודרות של רמות הסוכר ותזונה מאוזנת. כאשר המחלה מאוזנת היטב, ניתן לחיות חיים רגילים לחלוטין. עם זאת, כאשר המחלה לא מאוזנת היא עלולה לגרום לפגיעה ניכרת בגוף. סיבוכי הסוכרת נובעים בעיקר מפגיעה ישירה של רמות סוכר גבוהות בדם בדפנות כלי הדם הגדולים והקטנים. הסיבוכים כוללים סיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי, אי ספיקת כליות, פגיעה בראייה, פגיעה בעצבים שגורמת לירידה בתחושה בגפיים וסיכון מוגבר לפצעים ולזיהומים. מחקרים מוכיחים שאף שיפור קל באיזון הסוכרת מפחית את הנזקים האלו.

האם אפשר למנוע סוכרת?

על אף שאת הגנים שקיבלתם בתורשה אי אפשר לשנות, ישנן מספר דרכים שעשויות לסייע בהפחתת הסיכון ללקות בסוכרת באמצעות השפעה על התנהגות ואורח חיים. נתונים ממחקר שבוצע על עובדי בריאות מצביעים על כך ש-90 אחוזים ממקרי הסוכרת מסוג 2 בנשים ניתן לייחס ל-5 גורמי סיכון שהם: משקל עודף, תזונה בלתי מאוזנת, עישון, צריכת אלכוהול מוגברת והימנעות מפעילות גופנית.

מתוך 85 אלף נשים שהשתתפו במחקר, כ-3,300 פיתחו סוכרת (במשך תקופה של 16 שנים). קבוצת הנשים שלא פיתחה סוכרת התאפיינה במשקל תקין (BMI פחות מ-25), תזונה בריאה, ביצוע פעילות גופנית במשך 30 דקות או יותר מדי יום, לא מעשנות, וצריכה של לא יותר משלושה משקאות אלכוהוליים בשבוע. כאשר בחנו את גורמי הסיכון בקרב גברים הממצאים היו דומים. בנוסף, הממצאים גילו כי צריכת דיאטה "מערבית" (עשירה בשומנים ובמזונות מעובדים ודלה בפירות וירקות), בשילוב עם חוסר פעילות גופנית ועודף משקל, מגדילה באופן דרמטי את הסיכון לסוכרת מסוג 2 בקרב גברים.

מידע ממספר מחקרים קליניים אחרים תומך מאוד ברעיון שסוכרת סוג 2 היא ברת מניעה. תוכניות מחקריות למניעת הסוכרת בחנו את ההשפעה של ירידה במשקל ועלייה בפעילות גופנית על התפתחות סוכרת מסוג זה בקרב גברים ונשים במצב של טרום-סוכרת. בקבוצה שהודרכה לירידה במשקל ולביצוע פעילות גופנית, היו 58 אחוזים פחות מקרים של סוכרת, בהשוואה לקבוצה שקיבלה המלצות כלליות לפי החלטת הרופא המטפל. התוצאות המעניינות יותר היו שגם לאחר שהתכנית לקידום שינויים באורח החיים הסתיימה, היתרונות נותרו: הסיכון לסוכרת הופחת, אם כי במידה פחותה, על פני תקופת מעקב של 10 שנים.

עוד בנושא:
האם הלבלב הביוני ינצח את הסוכרת?
6 דרכים להוריד את רמות הסוכר בגוף
אינסולין? חילבה! טיפול טבעי בסוכרת

עוד באותו נושא

פיסטוקים נגד סוכרת?

לכתבה המלאה
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully