וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 תופעות מביכות שאסור לכם להתעלם מהן

23.5.2015 / 7:34

הזעת יתר עלולה להעיד על בעיה הורמונלית, נפיחות בבטן יכולה להיות סימן לציסטות ברחם, ליבידו נמוך הוא לפעמים סימן לדיכאון, וזה לא הכל. 7 תופעות מביכות שלא ייעלמו אם לא תטפלו בהן

גבר מחזיק את הבטן. ShutterStock
תשאירו את המבוכה בצד/ShutterStock

יש כמה תופעות מביכות שמרבית האנשים יתקלו בהן בשלב זה או אחר. חלק מהתופעות הללו, מלבד היותן מקור לבושה עבור רבים, עלולות להעיד על מצבים רפואיים מדאיגים. ד"ר דיו פאמובוני פירטה באחרונה באתר האינטרנט הרפואי healthista את 7 המקרים שפשוט אסור להתעלם מהם.

האמת מאחורי התופעות המוזרות של הגוף

הזעת יתר

בנאדם ממוצע מזיע כחצי ליטר ביום, אבל אנשים שסובלים מהזעת יתר יכולים להגיע גם לכמה ליטרים ביום, מבלי לבצע פעילות גופנית. הזיעה יכולה להופיע לא רק בבתי השחי אלא גם בכפות הידיים, והיא יכולה לסמן מתח או חרדה, אבל גם לחוסר איזון הורמונלי ותגובה לתרופות מסויימות.

בשנים האחרונות קיימים טיפולים של הזרקת בוטוקס לטיפול בהזעת יתר כרונית, אבל לחלק מהאנשים גם דאודורנטים מייבשים והפחתה במשקל הגוף יוכלו לעזור. כך או כך, במצבים קיצוניים מומלץ לפנות לרופא.

מה עושים עם הזעת יתר?

תנועות מעיים כואבות

תנועות מעיים מוגברות ואף כואבות יכולות לנבוע מכמה סיבות, בהן יציאות תכופות, עצירות או טחורים שעלולים לגרום גם לדימום. אם מדובר בכאבים בבטן התחתונה לאורך זמן או אם מופיע דם בצואה מומלץ לפנות לרופא, מפני שאלה שני סימנים שמאפיינים גם סרטן במעי הגס.

במצבים של עצירות כדאי לעשות שינוי תזונתי שכולל מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, שתייה מרובה של מים ופעילות גופנית. אם זה לא עוזר, ניתן לקחת חומרים משלשלים או נרות על פי מרשם רופא.

שינויים בפיטמה

קיימים מספר גורמים לשינויים בפיטמה - פטמות דולפות או שינויים בעור באזור הפטמה - ובמרביתם הם הורמונליים ועשויים להופיע בשל עודף של הורמון הפרולקטין, המיוצר על ידי בלוטת יותרת המוח ותפקידו בקרב נשים הוא סיוע בייצור חלב בבלוטות החלב של האם המיניקה. עודף בהורמון זה עלול להופיע גם בגלל גידול שפיר בבלוטת יותרת המוח.

סיבות אחרות כוללות תרופות, מתח, בעיות בבלוטת התריס ובעיות בכליות. כל הבעיות האלה ניתנות לטיפול, אך בהיעדר טיפול בזמן הן עלולות לגרום להפרעה בהופעת המחזור החודשי, בעיות פוריות ואף לתרום לאוסטאופורוזיס.

גם היסטוריה משפחתית, תדירות המחזור החודשי ושימוש באמצעי מניעה יכולים להשפיע על מצבים מסוג זה. בחלק מהמקרים בדיקות דם, ממוגרפיה, אולטרסאונד או ביופסיה יעזרו באיתור הגורם.

ריח חריג בנרתיק

כאשר הסביבה הטבעית בנרתיק משתנה, זה יכול להוביל לצמיחת יתר של חיידקים הגורמים לריח "חשוד". מצב זה נקרא וגינוזיס חיידקי, והוא יוצר שינוי בהרכב החיידקים בנרתיק ומלווה בהפרשה ובריח לא נעים. מצב זה נפוץ בעיקר אצל נשים בגיל הפוריות. ריח חריג יכול להיגרם גם מדלקות, קיום יחסי מין, תזונה לקויה, המחזור החודשי ושטיפה מוגברת של הנרתיק.

בהתאם לסימפטומים ולהיסטוריה המינית של המטופלת, יילקחו תרביות כדי לשלול זיהומים אחרים. במרביתם ניתן לטפל בעזרת אנטיביוטיקה או בשטיפות מקומיות לנרתיק. מצבים של זיהום מתמשך קשורים לסיכון גבוה יותר של מחלות מין ודלקות באזור האגן, כמו גם ללידה מוקדמת.

נפיחות בבטן

אכילת מזונות או משקאות שמייצרים נפיחות נחשבים שכיחים במיוחד, אך נפיחות יכולה לסמן גם מצבים בריאותיים אחרים. בשנים האחרונות רבים מאובחנים על ידי בדיקת דם פשוטה כחולי צליאק ואי סבילות לגלוטן, המשפיעה לפי הסטטיסטיקות על אחד מתוך 100 אנשים. בנוסף, ציסטות ברחם שנחשבות שכיחות יחסית אצל נשים גם עלולות לגרום לנפיחות בטנית, וכך גם שינויים בפלורה של המעיים, מעי רגיש, קנדידה ואפילו מתח.

אם הנפיחות לא נפסקת ומתמשכת, ובהתאם לממצאים של בדיקות דם וסריקות של הבטן, ניתן לשלול את קיומם של גידולים ולבדוק באם קיימת רגישות למוצר מזון כלשהו.

עוד באותו נושא

איך מטפלים בבטן נפוחה?

לכתבה המלאה
בריחת שתן. ShutterStock
בעיה שכיחה אצל נשים/ShutterStock

בריחת שתן

דליפת שתן נגרמת אצל נשים, במיוחד כאלה לאחר לידה ונשים בגיל המעבר, בעת פעילות גופנית, שיעול, עיטוש, הרמת חפץ כבד או צחוק. אחת מכל שלוש נשים מעל גיל 50 תסבול מהתופעה לפחות פעם אחת בשבוע, והיא יכולה לקרות כתוצאה מפעילות יתר של השלפוחית בעקבות מחלות שונות, דלקות, חוסר שליטה על הסוגרים או תרופות.

אפשרויות הטיפול משתנות בהתאם לתסמינים והגורמים והם עשויים לכלול תרגילים לרצפת חיזוק האגן, או טיפול בדלקות השתן ואף פניה לאורולוג מומחה.

ליבידו נמוך

הסיבה לכך היא מורכבת ויכולה להיות בגלל סיבות פיזיות, פסיכולוגיות וחברתיות. אצל נשים, מצב של חוסר חשק נובע פעמים רבות בגלל שינויים הורמונליים ואצל שני המינים זה יכול להיקשר למצב של דיכאון וחוסר יצור של סרוטנין במוח, מה שעלול לגרום גם לבעיות בשינה וכאבים פיזים.

במצב כזה תרופות הן המוצא אחרון, מה גם שתרופות רבות הן אלה שגורמות לחוסר חשק. טיפול בסימפטומים של הדיכאון יעיל הרבה יותר. מה גם שאם מדובר בתקופה קצרה, זה קורה לכולם וזה טבעי.


עוד תופעות שעלולות להביך אתכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully