וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הגנים שלכם קובעים אם תרזו או לא מפעילות גופנית

5.5.2015 / 11:49

אם גם אתן תהיתן עד היום איך זה שאתן הולכות עם החברה לכל שיעורי הספינינג והכושר ביחד, אבל היא מרזה ואתן לא, המחקר הזה יספק לכן תשובה שלא בטוח שתשמחו לשמוע

שתי נשים בעלות במנה גוף שונה. ShutterStock
אבל למה זה קורה?/ShutterStock

גנים. הנה הם שוב מתערבים לנו בחיים וגורמים לעוגמת נפש. מחקר חדש מצא כי גם אם שתי נשים יעשו את אותה הכמות של פעילות גופנית, אחת מהן יכולה לרזות ואילו השנייה להשמין.

החוקרים בחנו גנים שנקשרו במחקרים קודמים עם סיכון מוגבר להשמנת יתר, ומצאו כי נשים שהיו בעלות סמנים גנטיים מסוימים עלו במשקל, גם לאחר משטר אימוני כוח שארך כשנה, ואילו נשים שלא היו בעלות סמנים אלו ירדו במשקל. "הממצאים יכולים להצביע כי נשים שהגנים שלהם גורמים להן לנטייה להשמנת יתר צריכות לעשות יותר פעילות גופנית ואולי גם לשים תשומת לב יתרה לתזונה שלהן", אמר מחבר המחקר, יאן ג קלימנטידיס, פרופסור לאפידמיולוגיה וביו סטטיסטיקה באוניברסיטת אריזונה בטוסון, "ככל הנראה קיים קיר גבוה יותר לטפס אם יש לך נטייה גנטית גבוהה להשמנת יתר".

מתאמנות ביחד, שורפות קלוריות לחוד

במסגרת המחקר שפורסם בכתב העת הבינלאומי להשמנה, החוקרים בדקו דגימות DNA מ-84 נשים בגילים 30-65, תוך התמקדות בגנים הקשורים להשמנה. החוקרים ביקשו מכל הנשים לעסוק בפעילות גופנית של תרגילי התנגדות בעצימות גבוהה בשילוב עבודה עם משקולות, שעה אחת, שלושה ימים בשבוע, למשך שנה. החוקרים מצאו כי לפעילות הגופנית הייתה השפעה גדולה יותר על ירידה במשקל וירידה בשומן הגוף בנשים שהסיכון הגנטי שלהן להשמנה היה נמוך יותר, בהשוואה לנשים שהסיכון הגנטי שלהן להשמנה היה גבוה.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא בטוח ששווה לכן להתאמץ/ShutterStock

אבל זה לא נגמר כאן. לפי תוצאות המחקר, אלו שהיו בעלות נטייה להשמנה לא רק שלא איבדו במשקל אלא הוסיפו לו 1.2 ק"ג בממוצע במהלך השנה, לעומת הנשים בקבוצה השנייה שאיבדו בממוצע 1.3 ק"ג. בנוסף, החוקרים מצאו כי נשים עם הגנים ששמו אותם בסיכון גבוה להשמנת יתר שמרו על אותו אחוז שומן בגוף במהלך תקופת המחקר, ואילו בקבוצה השנייה איבדו הנשים 2.7 אחוזים בממוצע מהשומן בגופן.

חשוב לציין כי כל הנשים במחקר נתבקשו שלא לשנות את התזונה שלהן, אלא רק את רמת הפעילות הגופנית שלהם, בצורה זו בודדו החוקרים את המשתנה מהמזון אותו צרכו. בשורה התחתונה המחקר מראה, כי אנשים עם סיכון גנטי נמוך להשמנה מגיבים באופן שונה לפעילות גופנית, במונחים של כמה הם אוכלים וכמה אנרגיה הם מוציאים, בהשוואה לאלה עם סיכון גבוה.

עוד באותו נושא

כמה ספורט אתם באמת צריכים לעשות בשבוע?

לכתבה המלאה

למה להתאמץ?

במחקר גדול, שהתפרסם לפני שבוע שכותרתו הייתה "לשבור את המיתוס לגבי חוסר פעילות גופנית והשמנה", בדקו חוקרים האם אכילה מופרזת, חוסר בפעילות גופנית או שילוב של השניים אחראים למגיפת ההשמנה העולמית. הממצאים של החוקרים תאמו למחקר הנוכחי בכך שהראו כי לכמות הפעילות הגופנית שאנחנו עושים כמעט ואין קשר להשמנה. לדבריהם, פעילות גופנית היא אומנם חיונית בהפחתת הסיכון למחלות לב, דמנציה ועוד, אך היא אינה מנטרלת את ההשפעה הלא בריאה של מזון שמן ועתיר סוכר.

צפו: איך נשים שרפו קלוריות לאורך ההיסטוריה?
כך תשרפו 500 קלוריות באימון
7 כללים שיגרמו לכם להתחיל להתאמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully