פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      להתחדש עם האביב: 5 המלצות בריאות מהמומחים שלנו

      האביב מביא עימו תחושה של התחדשות ופריחה, אבל הגוף צריך קצת עזרה כדאי להצטרף למחול המשכר של הטבע. 5 יועצים בתחום התזונה, הכושר, והטיפולים המשלימים נותנים לכם טיפים לעונה הקרובה

      נבט (ShutterStock)
      ההתחדשות באוויר (צילום: shutterstock)

      האביב הוא תקופה נפלאה לשינויים באורח החיים שלנו. הגוף מתעורר אחרי תרדמת חורף ארוכה, ועל מנת להחזיר לו את החיות לקראת הקיץ המתקרב, ניתן ואף רצוי לעשות כמה הכנות. חמישה יועצים מומחים, בתחמוי התזונה, הכושר והטיפולים המשלימים נותנים טיפים שיעזרו לעשות איתחול בריא לגוף.

      תזונה: זמן טוב להתחיל לגוון

      עונת האביב מביאה עימה הזדמנות להתחדשות ולמילוי מאגרי הנוזלים, הויטמינים והמינרלים הדרושים לגופנו לקראת הקיץ. "זוהי השעה שבה עלינו להפסיק לכסות את הקשיים העומדים בפנינו, ולחשוף את הכוחות שיש בנו לביצוע שינויים תזונתיים אשר יובילו אותנו לחיים בריאים יותר", מסבירה טל ניר-אוחיון, תזונאית קלינית.

      לדבריה, זמן האביב, וחג הפסח בפרט, הם הזדמנות מצויינת לחדש את מלאי המתכונים במטבח. "נסו מתכונים חדשים של מאכלים מזינים אשר עדיין לא טעמתם. המתכונים יכולים לכלול סוגים שונים של קטניות, ירקות או דגנים מלאים - העיקר שיתווספו לתפריט היומי שלכם טעמים חדשים ומגוונים".

      5 תפריטים בריאים שמתאימים לכולם

      עלים ירוקים (ShutterStock)
      להרבות באכילת עלים ירוקים (צילום: shutterstock)

      רפואה סינית: הגיעה העונה לצעיפים

      "האביב על פי הרפואה הסינית קשור לאנרגיה של תנועה, התחדשות, התעוררות ופריחה", מסביר ערן חיון, מומחה ברפואה סינית מסורתית. "לאחר החורף שמאופיין בתנועה פנימה, התכנסות, והתעטפות, מגיע האביב ומתחילה תנועה שמביאה איתה לעיתים מצבים פיזיולוגיים כמו אלרגיות, שרירים תפוסים וכאבים נודדים בגוף. מומלץ מאוד בעונה זו לשלב פעילות גופנית מתונה, הליכות, ומתיחות. חשוב גם להגן על הגרון והעורף בצעיף".

      "מבחינת תזונה, מומלץ להרבות באכילה של עלים ירוקים כמו תרד, חסות, פטרוזיליה, כוסברה, ברוקולי ועוד", מסביר ערן. בנוסף מומלץ להוסיף מזונות בעלי אופי חמוץ כמו לימון, כרישה, זיתים, תפוח, שעועית או זוקיני. לטעם החמוץ יכולת לפעול נגד מזון עשיר ושומני אשר נצרך בחורף, הוא עוזר לעיכול ובהטמעת מינרלים בגוף".

      טיפ לבוקר: התחילו את היום עם חצי כוס מים בטמפרטורת החדר, חצי לימון סחוט וכף שמן זית.

      הפיתרון הסיני לבעיה שמציקה ל-1 מתוך 10 נשים

      קציצות מאש של אורלי פלאי (נמרוד סונדרס)
      קציצות מאש (צילום: נמרוד סונדרס)

      נתורופתיה: לסלק רעלים

      תקופה האביב מאופיינת כתקופה לניקוי הגוף הכבד אחרי התכנסות החורף. "באופן טבעי הגוף מחפש מזונות קלים ומרעננים, לכן מומלץ להעשיר את התפריט שלכם בעלים ירוקים, עם עדיפות לעלים אורגנים", מסבירה הנטורופתית עתליה דלל.

      "העלים הירוקים עשירים בכלורופיל, בוויטמינים ובסיבים תזונתיים, מלאי חיות ומשפרים את האנרגיה, בעלי ערך קלורי נמוך ותורמים לסלק רעלים מהגוף". לדבריה, גם בקטניות, שאומנם משוייכות לעונת החורף, רצוי להוסיף ולהשתמש באביב. הקטנייה המומלצת ביותר לעונה היא המאש, שתורמת לניקוי רעלים מהגוף והכבד, עשירה בחלבון ויחד עם דגן מהווה חלבון מלא מהצומח. "המאש תורמת לירידה בכולסטרול, קלה לעיכול, עשירה בברזל וסידן, עשירה בוויטמיני B וויטמין C ובסיבים תזונתיים. בנוסף, זמן הבישול שלה קצר יותר מקטניות אחרות והיא בעלת ערך קלורי נמוך וטעימה מאוד".

      כל מה שבריא בירקות כבושים

      ריצה יחפה (ShutterStock)
      יותר טבעי לרוץ בחוץ מאשר בחדר כושר (צילוםן: shutterstock)

      כושר ויציבה: צאו החוצה

      האביב מסמל התחדשות, חג הפסח מסמל חירות ואימוני הכושר ותרגול תנועה לא רק מסמלים, אלא באמת עוזרים לגוף להתחדש, ותורמים לחירות תנועתית ותחושתית. באווירת האביב מומלץ לקחת את האימונים שלנו צעד אחד קדימה ולחדש בהם אלמנטים ולהציב לעצמנו אתגרים חדשים, שישפרו את הכושר הגופני שלנו.

      "עדיף לבחור בפעילות שאנחנו לא רגילים לתרגל", ממליצה אבי לוסטמן, מאמנת כושר, תרפיסטית ומטפלת בכאבים, יציבה ואימון משקם תנועה, "הגיוון יעשה לנו טוב גופנית ומנטלית, מפני שהשארות במתכנות הקיימת, שחוזרת על עצמה לאורך זמן, כבר לא מביאה לשיפור ביכולת הגופנית. לכן צריך לצאת מהטווח הנוח והמוכר ולהוסיף לאימונים תרגילים שלא רגילים לעשות, להוסיף מרחק להליכה או לריצה, להגביר מהירות, להוסיף הפוגות של ספרינטים, לקפוץ חבל, לעבוד על תרגילי גמישות, להוסיף כוח מתפרץ, להוסיף תרגילי פילאטיס, יוגה, תרגילים על פיטבול ועוד".

      "תחושת ההשגיות וההצלחה תורמת להרגשה טובה, אשר זולגת גם לתחומים אחרים של חיינו. נצלו את מזג האוויר האביבי לפעילות גופנית בחוץ. הליכה וריצה בחוץ, הם תנועה טבעית יותר מאשר הליכה על המסלול בחדר סגור. אימונים בחוץ יעשו טוב גם לנפש שרוצה גם להתעורר מנמנום החורף. ואם סבלתם מכאב כלשהו ומתוך עצלנות חורפית לא טיפלתם בו, באביב זה זמן טוב לעזור לגוף לחדש את עצמו ולטפל בעצמנו. אל תתנו לכאב להיות סיבה לא להיות בתנועה ולא לעסוק בפעילות משפרת כושר גופני".

      5 שיטות לשמור על כושר גם בפסח

      שורש כורכום (ShutterStock)
      תוסיפו תבלינים מחזקים לאוכל. שורש כורכום (צילום: shutterstock)

      אירוודה: להיעזר בתבלינים מחזקים

      "באביב, שהיא תקופת הקינון של הטבע, עולה איכות הנקראת באיורוודה קאפה, שהיא מבנה המעלה את הלחות בגוף. לכן יש החמרה לסובלים מנזלת אלרגית, סינוסיטיס ואף סתום", מסביר ד"ר ערן מגון, רופא, מומחה לרפואת איורוודה.

      לדבריו, כדי לשמור על איזון בגוף בתקופה זו, מומלץ קודם כל ובעיקר לאכול רק עד לתחושה של שובע נוח ולא להאביס, אחרת נוצרים רעלים ומצטברת ליחה בגוף. "יש להימנע ממזון קר, כבד ושמנוני מדי, מוצרי חלב, קמח לבן וסוכר ולבן", מסביר מגון. בנוסף, יש לנסות להמנע או להפחית גם מפירות חמוצים מאוד או מתוקים במיוחד, כמו תפוזים, בננות, או מנגו, כמו גם מריבוי ממתקים ועוגות.

      "כדאי להפחית ואף להמנע עד כמה שאפשר מאכילת מנת בשר, עוף או דג. כדאי להשתמש במזונות בעלי איכות מחממת, קלה או נייטרלית כמו מרק ירקות חם, גזר, קישוא, דלעת, בצל, כרישה, וכן דגנים מלאים עם איכות מחממת או קלה כמו שעורה (גריסי פנינה), תירס, דוחן, כוסמת, קינואה וכל סוגי העדשים. חשוב להוסיף לאוכל תבלינים מחזקים ומפחיתי ליחה כמו זנגביל, כמון, כורכום וקינמון".

      איזה טיפוס אתה לפי הרפואה ההודית?