פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תהיו חמוצים: כל מה שבריא בירקות כבושים

      ירקות כבושים אומנם לא נחשבים לגורמה בעולם האוכל, אבל היתרונות הבריאותיים שלהם שמים אותם בשורה אחת עם מזונות העל. איזה ירק הכי כדאי להחמיץ, ואיך תעברו את התהליך בשלום?

      חמוצים (ShutterStock)
      הפרוביוטיקה של הטבע (צילום: shutterstock)

      אתם רגילים לאכול אותם עם החומוס, הפלאפל, ובשנים האחרונות גם עם הסושי, אבל הירקות המוחמצים מוכרים לבני האדם כבר מלפני אלפי שנים. תהליך ההחמצה - הנקרא גם תסיסה הומולקטית - שימש את בני האדם ליצירת פרוביוטיקה טבעית שמכניסה את החיידקים הטובים לגוף. כיום כבר אפשר למצוא מגוון גדול של פרוביוטיקה ברשתות השיווק, אבל עדיין שווה לא לוותר על ההחמצה של ירקות כבושים, כדי להגיע למקור הכי טבעי של החיידקים הטובים.

      עוד בנושא:
      החידקים שקובעים לכם את התפריט
      כל הסיבות לגדל בבית פטריה טיבטית
      אל תפחדו מחיידקים באוכל

      בתהליך ההחמצה, אנחנו בעצם ממירים את החיידקים הטובים שיש על קליפת הירקות לחומצה לקטית, הנותנת לירקות את הטעם החמוץ ושומרת עליהם מחיידקים רעים לאורך זמן. התהליך מעודד צמיחה של חיידקים פרוביוטים המפיקים אנרגיה ומתרבים. כאשר נכנסת טיפת חמצן, התהליך לא יתבצע כהלכה ואף עלול להיווצר ריקבון.

      חמוצים, אבל מאזנים את רמת החומציות

      החיידקים הפרוביוטים שנחשבים לחיידקים טובים מסייעים רבות לבריאות מערכת העיכול ופלורת המעי, לחיזוק מערכת החיסון ולשיפור ספיגת המזון. בנוסף, הם מספקים לגוף הגנה מתמדת מפני מחוללי מחלות באמצעות מספר מנגנונים: מאזנים רמת חומציות באופן שמונע התרבות חיידקים פתוגנים ("רעים"), מייצרים רכיבים הקוטלים את החיידקים הפתוגניים ומהווים תחרות על אזור המחיה של אותם חיידקים.

      חמוצים (ShutterStock)
      בפעם הבאה שימו הרבה במנת פלאפל שלכם. כרוב חמוץ טוב למערכת העיכול (צילום: shutterstock)

      הירקות המותססים מכילים אנזימי עיכול המסייעים לתהליך העיכול וניתן להשתמש כמעט בכל סוגי הירקות, החל ממלפפון ועד לצנון ולכרובית, ובדגש על כרוב כיוון שיש לו יכולות ריפוי למערכת העיכול ולרקמות המעי והוא מסייע ביצירת ויטמין B12 במעי.

      מחמיצים ירקות? חשוב לדעת

      הכי טוב בבית: בראש ובראשונה חשוב לעשות הפרדה בין ירקות שאתם החמצתם לבין אלה שקניתם בסופר בתוך קופסאות שימורים. ירקות מוחמצים בקופסאות השימורים אינם מכילים את החיידקים הטובים כיוון שהם נהרסו בתהליך הפיסטור, כך שתמיד עדיף להכינם בבית. בנוסף, חשוב לשים לב לכמות שאנחנו צורכים, מפני שכמעט כמו כל מזון אחר, גם פה אסור להגזים, כשהסיבה העיקרית היא המלח שמשמש כחומר משמר.

      שימו לב למלח: בירקות המוחמצים יש ברוב המקרים כמות נתרן גבוה, לכן מומלץ להשתמש בכמות המינימלית של מלח, ולאנשים הסובלים מיתר לחץ דם, בצקות או עם מגבלה עם אכילת מלח בתפריט יש להמעיט בצריכתם ואפילו להימנע. אם כבר החלטתם להמליח העדיפו להשתמש במלח ים אטלנטי, מלח הימלאיה או מלח מצמחים כגון מלח סלרי.

      לעבור את התהליך בשלום: בתהליך ההכנה חשוב לבחור כלי מסורתי או צנצנת שיהיו אטומים לחלוטין, כך שלא יכנס אל הכלי חמצן שיהרוס את התהליך. אם אתם נתקלים בשכבה של קצף או בועות כאשר המיכל סגור, אל תבהלו זה חלק מהתהליך. ברוב המקרים מדובר על פליטה של סוכר מהיר (יש ירקות שמכילים יותר סוכרים), וצריך פשוט להסיר את השכבה הזו. הירקות שמתחת בהחלט אכילים. בתיאבון.

      עתליה דלל היא נטורופתית N.D