נושאים חמים

מה אוכלים לארוחת הבוקר ילדים מסביב לעולם?

ארוחת הבוקר ביפן נשמעת בכלל כמו ארוחת הצהריים, הילדים בארה"ב מקבלים פנקייקים, ובטורקיה דומים לנו הרבה יותר ממה שחשבתם. ואיך האוכל של אמא בהיריון קשור לזה? הנה כמה ארוחות בוקר של ילדים מסביב לעולם

ארוחת בוקר (GettyImages)
בעולם המערבי, לרוב ילדים חוטפים משהו על הדרך (צילום: גטי אימג'בנק)

ארוחת הבוקר הישראלית העשירה, שכולנו אוהבים ומתגאים בה, נאכלת לרוב דווקא בבתי קפה או בתי מלון ופחות בבית. בהתארגנויות הבוקר, ולחץ הזמן לפני היציאה מהבית נדיר שאנחנו מגישים אותה לילדינו בבית כארוחה הראשונה של היום. שלא לדבר על להיות יצירתיים ולגוון אותה כך שתתאים לילדינו ותכיל את כל מה שהם צריכים כדי לפתוח את הבוקר, ועוד לפי טעמם.

איך באמת ילדים בוחרים מה טעים להם? הטעם של ילדנו במזון תלוי במגוון גורמים, חלקם תרבותיים וחלקם סביבתיים, אך לפני הכל הוא מתחיל להירכש עוד בתקופת העוברות. אל העובר מועברות דרך מי השפיר תרכובות מזון שאמו אוכלת, ולאחר הלידה התינוק יעדיף את המזונות אליהם נחשף עוד לפני שנולד. תופעת טרום לידה זו מכונה "למידת טעם טרום לידתית", ולמרות שהיא קיימת, עדיין נראה שבחשיפה הראשונה של התינוק למזון, הוא לא תמיד יגיב בחיוב, ואלי אף בדחייה לטעם ולתחושה החדשה של המזון על הלשון.

בריא או מיותר: האם ארוחת הבוקר היא הכרחית?

דייסת קונג'י סינית (ShutterStock)
קלילה ובריאה. ארוחת בוקר מעולה לפתוח איתה את הבוקר (צילום: shutterstock)

אחת הסיבות שלילדים יש נטייה לדחות בניסיונות הראשונים מזונות לא מוכרים, היא בכלל אבולוציונית. ואכן, לפי ההיגיון, יצור חסר ניסיון צריך להיות זהיר לגבי מאכלים חדשים, שעשויים, אחרי הכל, להיות רעילים. הדרך שבה פעוטות מסתגלים לטעמים חדשים היא על ידי חשיפה חוזרת ונשנית וחיקוי בני המשפחה. ככל שהילדים גדלים, החיך שלהם ימשיך להיות מעוצב על ידי סביבת המזון שהם נולדו לתוכה, וזו הסיבה למה במדינות המזרח הרחוק זה לגיטימי לפתוח את הבוקר עם מרק איטריות, מה שבישראל נתפס כלא הגיוני.

הנה עוד כמה דוגמאות לארוחת בוקר שאוכלים ילדים מסביב לגלובוס:

מועדון ארוחת הבוקר של ילדים בעולם

יפן: ארוחת הבוקר המסורתית ביפן שונה לחלוטין מארוחת הבוקר הממוצעת בישראל. ביפן ארוחת הבוקר המוגשת לילדים מכילה פולי סויה מותססים, סלמון בגריל, אורז לבן, מרק מיסו, מלפפון חמוץ, טמאגויאקי (חביתה יפנית).

סין: ארוחת הבוקר של הילדים הסינים היא קלילה ובריאה ומכילה דייסת אורז וחלב סויה.

טורקיה: בטורקיה ארוחת הבוקר המסורתית המוגשת לילדים נשמעת מעט יותר מתאימה לחך הישראלי וכוללת לחם קלוי עם דבש ושמנת, זיתים, ביצה קשה, חמאה, גבינות כבשים שונות, ריבת חבושים ואוכמניות, מאפים וירקות טריים. לשתייה כוס חלב וכוס מיץ תפוזים.

השכן (אפיק גבאי)
ברוסיה ובארה"ב מקבלים הרבה סוכר על הבוקר (צילום: אפיק גבאי)

ארה"ב: בארצות הברית הילדים מקבלים הרבה סוכר על הבוקר. הארוחה שלהם מכילה דגני בוקר מתוקים עם חלב או פנקייקים עם רוטב מייפל/אוכמניות ומיץ תפוזים.

רוסיה: ארוחת הבוקר ברוסיה כוללת פנקייקים הנקראים "אולדי", עליהם שמים רטבים של שמנת, דבש, ריבה ופירות יער טריים.

איסלנד: ארוחת הבוקר הנפוצה ביותר באיסלנד היא דייסת שיבולת שועל המבושלת במים או חלב ולרוב מוגשת עם סוכר חום, סירופ מייפל, חמאה ופירות.

ארוחת בוקר אנגלית (ShutterStock)
וזה רק בבוקר. ארוחת בוקר אנגלית (צילום: shutterstock)

אנגליה: הילדים הבריטים מקבלים בבוקר ארוחה המכילה לחם קלוי, נקניקים, ביצה, עגבניות ופודינג.

הולנד: ארוחת הבוקר של הילדים ההולנדים בהחלט תתחבב גם על ילדי ישראל. הארוחה כוללת כוס חלב ולחם עם חמאה שמעליה מפוזרים שבבי שוקולד.

צרפת: ארוחת בוקר טיפוסית לילדים בצרפת כוללת באגט עם חמאה וריבה, דגני בוקר מתוקים עם חלב, פרי ומיץ תפוזים סחוט.

ארוחת בוקר ברזילאית (ShutterStock)
בברזיל מאמינים שאפשר להתחיל עם הקפה כבר בגיל צעיר (צילום: shutterstock)

ברזיל: תופתעו לשמוע שהמשקאות אותם שותים הילדים הברזילאים עם ארוחת הבוקר הם שוקו או נס קפה. מדובר במסורת של התרבות הברזילאית לפיה מאמינים ששתית הקפה תורמת לריכוז ולבריאות הילדים. הארוחה עצמה מכילה לחם עם חמאה, בשר חזיר וגבינה צהובה או לחלופין דגני בוקר עם חלב.

הודו: ארוחת הבוקר של ילדי הודו משתנה בהתאם לאזור, בגדול, הארוחה תכיל תפוח אדמה, טופו הודי, עדשים, טוסט ובננה.

ומה קורה בישראל?

לרוב ארוחת הבוקר של הילדים הישראלים היא יותר קלה ומכילה פחות רכיבים, לדוגמא קורנפלקס ממותק עם חלב, שוקו/ תה/ מיץ עם עוגיות. למרות שהן מוגדרות כקלות, מדובר על ארוחות עשירות בסוכר, שאינן תורמות לבריאות ואף עלולות לגרום לחוסר ריכוז וחוסר קשב בלימודים.

5 דרכים להפוך את ארוחת הבוקר לבריאה יותר

חלי ממן כריכים בריאים (ערן גילווארג)
קלאסיקה ישראלית. חביתה בפיתה (צילום: ערן גילווארג)

מומלץ לאכול את ארוחת הבוקר עד שעה מזמן היקיצה כך שהיא תתרום לזיכרון, לריכוז, לערנות לרוגע ולקשב של ילדכם.

בחירת מזונות נבונה בבוקר תכיל שילוב של דגנים מלאים המכילים סיבים תזונתיים בשילוב עם חלבון לדוגמא: דגני בוקר מחיטה מלאה עם חלב או יוגורט או פרוסת לחם מחיטה מלאה בשילוב עם גבינות 5%. את הפרוסה ניתן לשלב עם מעט זיתים או ירקות חתוכים. אפשרויות נוספות הן דייסות, כגון דייסת שיבולת שועל ודייסת אורז בימים קרירים או מוזלי המכיל יוגורט, מעט פירות חתוכים וגרנולה בימים החמים.

הקפידו להרגיל את ילדכם לאכול לפני היציאה לגן או לבית הספר וכך תעזרו להם לשמור על בריאות תקינה, מצב רוח טוב, אנרגיות במהלך היום ועל משקל גוף תקין.

מורן קילזי היא דיאטנית קלינית